Hej!

Vi ska måla med slamfärg (falu röd eller falu ljus) på vårt hus från 1923. Fönster/dörrar kommer vara gröna och foder/knutar vita. Fönster/dörrar kommer målade från snickeriet, men nu klurar vi på foder och knutar. Här har vi tänkt att inte ha slamfärg, men blev nu osäkra. Blir det knasigt att ha slamfärg på fasad och vanlig färg på knutar och foder?
 
Vill du ha en traditionell lösning målar du brädfodringen med slamfärg, samt knutar och foder med linoljefärg.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vill du ha en traditionell lösning målar du brädfodringen med slamfärg, samt knutar och foder med linoljefärg.
Och det riskerar inte att bli för stor skillnad mot dörrar och fönster? De målas såhär:

Grundoljning Jupex 45
Grundmålning vattenbaserad
Toppmålning vattenbaserad,
 
Alla gamla rödfärgade hus är målade så (typ), kolla runt får du se! Det hade snarare verkat konstigt att måla även snickerierna med slamfärg.
Observera att jag skrev att foder och knutar bör målas med linoljefärg :D.
 
  • Gilla
Axel Bertilsson och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Alla gamla rödfärgade hus är målade så (typ), kolla runt får du se! Det hade snarare verkat konstigt att måla även snickerierna med slamfärg.
Observera att jag skrev att foder och knutar bör målas med linoljefärg :D.
men hur är skillnaderna i utseende mellan linoljefärg och vanlig färg?
 
Det var inte färgens utseende jag syftade på, utan dess egenskaper. Det är dyrare med linoljefärg, men det är en färg som gör träet mer långsiktigt hållbart än vissa andra typer av färg som är vattenbaserade.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var inte färgens utseende jag syftade på, utan dess egenskaper. Det är dyrare med linoljefärg, men det är en färg som gör träet mer långsiktigt hållbart än vissa andra typer av färg som är vattenbaserade.
Den här då kanske?
https://falurodfarg.com/knut-och-foder/
 
Här målar vi uthus och annat med rödfärg och snickerierna på desamma med linoljefärg precis som @SågspånPappspikEternit menar på. Ser alldeles utmärkt och korrekt ut.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.