Vi har tagit bort 20 st spottar i ett radhus vi flyttat in i då det ej är vår smak. I hålet i innertaket är en "puck" av gips ditskruvad istället. Det är spacklat en gång i nuläget. Det ska slipas och spacklas igen. Vi tänkte först att vi måste måla om hela taket för att få det ok men känner att det kommer bli väldigt jobbigt och dyrt att en målarfirma täcker allt och målar taket. Det är både kök och vardagsrum och vi har barn så ett målarprojekt frestar på extra mycket. Finns det en sportslig chans att man kan rolla på ny färg bara på dessa ställen och få ett ok resultat? Det är ok om det finns vissa antydningar kvar, själv brukar jag inte titta så mycket upp i taket... några andra tips isf?
 
  • Gipspuck ditskruvad och spacklad en gång i tak där spotlights har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med spacklad gipsrondell där en spotlight tagits bort, redo för slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsplugg skruvad och spacklad i hål i taket efter borttagning av spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enkla svaret är nog tyvärr, NEJ!
Chansen att lyckas få exakt rätt nyans är minimal om inte taket är relativt nymålat, dessutom så blir ju oftast ytans struktur annorlunda.
 
M MiMossbo skrev:
Det enkla svaret är nog tyvärr, NEJ!
Chansen att lyckas få exakt rätt nyans är minimal om inte taket är relativt nymålat, dessutom så blir ju oftast ytans struktur annorlunda.
Ändras nyansen över tid? Annars låter det ju som möjligt att prova små burkar av olika nyanser för att se vilken som får samma nyans efter torkning?
 
Nyanser kan absolut ändras över tid, tex värme och sol gör ju vit färg gulare etc. Olika struktur kommer ni få hur ni än gör eftersom en del är spacklad och slipad och den andra delen är struktur.

Frågan är hur känsliga ni är. Ta med en del av färgen i taket till en måleributik så kan dom analysera färg och nyans. Sen kanske det inte blir exakt men med tanke på strukturen skiljer ändå så kommer det nog bli ok ändå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jämfört med att spackla och slipa det där snyggt så känns målandet som en mindre del. Jag hade absolut gjort det.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jämfört med att spackla och slipa det där snyggt så känns målandet som en mindre del. Jag hade absolut gjort det.
Jag utgår ifrån att du menar att du rekommenderar mig att måla hela taket?

Ja egentligen är det ju så. Grejen med att bara måla på dessa ställen är isf att man skulle kunna slippa täcka in eller flytta allt i rummet. Tänker att man täcker tillfälligt precis där man målar. Eller fel tänkt?
 
U
Skulle du måla över det där, och lyckas matcha färg så kommer det ju ändå synas att det suttit något där.

Att ha struktur i taket gör att man kan bygga snabbt utan att va så noggrann med underarbetet. Men det kommer till ett pris och det är ju att sånna här saker kräver mycket jobb om man vill få det bra. Hade taket varit slätt så hade detta varit busenkelt att få snyggt.

Helt ärligt skulle jag typ satt dit ett doslock istället.
 

Bästa svaret

De kommer synas kraftigt.

Har ni nu tagit er tid att ta bort spottarna, skruvat fast en bit gips och spacklat och slipat är de ju ganska väldigt dumt att inte måla hela taket. Köp alcros RF takfärg, omöjligt att misslyckas med. Köper ni förtejpade plastrullar som vecklas ut och är 2.6m långa så skyddar ni enkelt utrymmet. Jag hade bättrat på 1ggr där ni spacklat och sen målat hela taket 2ggr, för att verkligen mätta och bygga upp en gräng de gör ni enkelt på en helg.


Edit; takfärgen skvättar bra, där ni inte skyddar blir de stänk

mvh målaren
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
M mrgert skrev:
Jag utgår ifrån att du menar att du rekommenderar mig att måla hela taket?

Ja egentligen är det ju så. Grejen med att bara måla på dessa ställen är isf att man skulle kunna slippa täcka in eller flytta allt i rummet. Tänker att man täcker tillfälligt precis där man målar. Eller fel tänkt?
Jag tror du överskattar hur mycket det droppar. Var lite försiktig och torka upp eventuella droppar direkt (och skydda typ soffa med ett lakan). Så gör iaf jag.
 
L Lechuza skrev:
De kommer synas kraftigt.

Har ni nu tagit er tid att ta bort spottarna, skruvat fast en bit gips och spacklat och slipat är de ju ganska väldigt dumt att inte måla hela taket. Köp alcros RF takfärg, omöjligt att misslyckas med. Köper ni förtejpade plastrullar som vecklas ut och är 2.6m långa så skyddar ni enkelt utrymmet. Jag hade bättrat på 1ggr där ni spacklat och sen målat hela taket 2ggr, för att verkligen mätta och bygga upp en gräng de gör ni enkelt på en helg.


Edit; takfärgen skvättar bra, där ni inte skyddar blir de stänk

mvh målaren
Ok, jag hade litat mer på målaren än mig i detta :)
 
Vi hade lyckats att få fettstänk i taket i köket ca 1,5 år efter att det var nymålat. Vi hade av annan anledning målare hemma och han försökte att rengöra och sen måla i med exakt samma färg (alcro miltex 2RF). Det syntes jätte mycket, så vi fick måla om hela taket.
 
C
Jag får väl anmäla en avvikande åsikt.
Har sett flera exempel när, förvisso skickliga proffs, målat i fläckvis med extremt bra resultat. Så gott som helt osynligt. Är man tillräckligt skicklig så går det, därmed inte sagt att det är enkelt.

Omvänt blir det inte osynligt bara för att man målar om hela taket. Även det kräver en relativt hög nivå av skicklighet för att få det osynligt med spackling och grängning.
 
Tack för alla svar. Jag googlade på grängning vilket var okänt för mig. Det står att det görs med spackelspruta. Jag antar att jag behöver hyra en sån om jag ska måla hela taket själv? Låter lite överkurs? Eller menas med "gränga" att jag ska blanda i något i färgen eller måla med en slags grov grundfärg?
 
C
M mrgert skrev:
Jag googlade på grängning vilket var okänt för mig.
Gräng är målarspråk för ytstruktur. Oftast är det inte mer komplicerat än att man använder en "vanlig" roller med lugg. Men när man spacklar och slipar en del av en redan målad yta blir ju den delen slät till skillnad mot den omgivande ytan. Och det sticker väldigt lätt igenom som en avvikelse i ytstrukturen när man sedan målar över.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.