16 322 läst · 27 svar
16k läst
27 svar
Underlagspapp på tvären?
Sida 1 av 2
Hörde av en kompis som läst att man kan lägga underlagspappen från nock till takfot istället för från gavel till gavel. Detta skulle ju underlätta rejält för en gördetsjälvare som jag eftersom man då kan ta en bit i taget. Någon som har erfarenhet av detta? Får heller ingen klarhet i om det är ok att lägga den nya pappen över den gamla. Verkar finnas olika skolor. Hur har ni gjort och varför?
/Dan
/Dan
Ska läggas tvärs takfallet!
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Underlagspappen ska läggas horisontellt nerifrån och upp. Tänk på att spika, inte häftklamra, fast pappen.
Det är riktigt att underlagspappen ska ligga horisontellt samt överlappa varandra nerifrån och upp. Det är dock ett mycket enkelt sätt att lägga pappen, fortfarande horisontellt, uppifrån. Spika dit översta pappvåden i överkant, rulla sedan ut nästa pappvåd och skjut under den under våden ovan. Nu spikas den översta pappvåden i underkant och sedan gör man lika med våd tre. Fördelen med detta sätt är att du inte får något skräp eller tappade pappspikar mm under underlagspappen. Du får dessutom ett underlagstak som är helt tätt utan att det blivit söndertrampat eller man fått spika brädor på för att kunna gå.
Om vi nu tittar på att lägga underlagspapp vertikalt, alltså uppifrån och ner i takfallets lutning, så går det också bra. Läser man i HUS AMA under kapitlet om tak så ser man där förklarande bilder mm. Det man ska tänka på är att skarverna ska klistras och spikas. Men det kan vara till viss nackdel om undertaket rör sig mycket eller liknande. Då kan kondensvatten sugas in kapilärt i skarven. Vid reparationer av begränsade ytor är detta sätt vanligt och det fungerar och är godkänt.
Tartan
Om vi nu tittar på att lägga underlagspapp vertikalt, alltså uppifrån och ner i takfallets lutning, så går det också bra. Läser man i HUS AMA under kapitlet om tak så ser man där förklarande bilder mm. Det man ska tänka på är att skarverna ska klistras och spikas. Men det kan vara till viss nackdel om undertaket rör sig mycket eller liknande. Då kan kondensvatten sugas in kapilärt i skarven. Vid reparationer av begränsade ytor är detta sätt vanligt och det fungerar och är godkänt.
Tartan
Produkter som diskuteras: "pappspikar"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Finns lite information här
http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit_Taklagginstr.pdf
http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit_Taklagginstr.pdf
När vi la om taket använde vi underlagspapp med självhäftande nederkant. Då var det inga problem att - nerifrån och upp mot nock - spika pappen i överkant och sen låta den självhäftande delen av pappraden ovanför täcka spikarna. På detta sätt får man en helt täckande pappskikt utan genomgående spikhål i skarvarna.
Har också läst att olika fabrikat förordar horisontell resp. vertikal pappläggning. Oavsett så känns självhäftande nederkant (sidokant vid läggning vertikalt) som givet.
Har också läst att olika fabrikat förordar horisontell resp. vertikal pappläggning. Oavsett så känns självhäftande nederkant (sidokant vid läggning vertikalt) som givet.
Jag har jobbat i byggbranschen i 27 år, varav 17 år som egen företagare. Vi har under många år lagt underlagspappen med början uppifrån. Översta våden är ju bara att rulla ut och spika i överkant. Nästa våd rullas ut, gårr alldeles utmärkt ensam, och fästs med pappspik i överkant på var 5:e meter. Där du fäster är det bara att lyfta övre våden. När hela våden är uppfäst är det bara att spika. Mycket enkelt och tidsbesparande. Särskilt om det är tak som lutar så det inte går att gå på underlagspappen. Är det en flack lutning behöver man ju inte spika på några bräder att gå på, och inte spricker underlagspappen heller.ByggPutte skrev:
Ett bra sätt att byta taket på är att först riva av det gamla teglet. Sedan börja bryta bort läkt och strö uppifrån ca 1,5 meter. Därefter sopa och lägga underlagspapp enligt beskrivning ovan. Riv sedan 1,5 meter till och gör lika dant med sopning och underlagspapp.
Du har då hela tiden den gamla läkten att gå på, inga stora hål efter riven läkt som det kan regna in i samt taket blir helt rent under den nya underlagspappen.
Har du inte provat detta, så gör det nästa gång tillfälle ges. Tidsbesparingen är stor, och säkerheten är hög om inte den gamla läkten är helt rutten. I normala fall når man tre våder underlagspapp, och då är det bara den översta av dessa tre som måste skjutas in under.
Tartan
Det håller jag med om. De gamla var ju den svåraste stöten att knäcka. Men efter att ha provat ett tak, gjorde vi på detta sättet på alla, och jag menar alla, tak.
Vi har till och med lagt skeppet på en kyrka på det viset. 1700 m2, och folk som kom och gick hela tiden och funderade om vi inte var riktigt kloka. "Vattnet skulle ju rinna in bakvägen". Människorna på marken såg ju inte att vi gjorde rätt, det var ju i alla fal mellan 18 och 27 meter högt.
Lycka till med ditt första prov, och hör gärna av dig vad du tyckte.
Tartan
Vi har till och med lagt skeppet på en kyrka på det viset. 1700 m2, och folk som kom och gick hela tiden och funderade om vi inte var riktigt kloka. "Vattnet skulle ju rinna in bakvägen". Människorna på marken såg ju inte att vi gjorde rätt, det var ju i alla fal mellan 18 och 27 meter högt.
Lycka till med ditt första prov, och hör gärna av dig vad du tyckte.
Tartan
Stöttar helt tartans metod, har använt den såväl på renovering som nu på ett nybygge. Har 45 graders taklutning, spikar råsponten i den naturliga riktningen från takfot till nock. Under "klättringen" med råsponten behöver man gångsteg (Lånade själv lite av 28x70 som skall användas i innertaket). Dessa gångsteg river man sedan på vägen ned med pappen. En stor del av pappningen har jag gjort helt solo fast då kunde jag hålla rullen med ena handen och pappspikpistolen i den andra. Spikade medans jag rullade ut och höll linjen mot råsponten istf överlappet.