Tjena,
Har en fjällstuga med elvärmeelement kopplade till en kontaktor som jag styr centralt från en termostat av typ bimetal Eberle RTR-E6121.
När jag kommer till stugan maxar jag termostaten för att låta elementen som är justerade olika att jobba typ 21-grader. När jag sedan lämnar drar jag ner termostaten till 12-grader.
Denna termostat skulle jag vilja ersätta med en Tado Termostat startpaket V3+ från exempelvis Kjell&Co.
Snackade med Tado support och dom svamlade om att det inte fungerade och någon förklaring fick jag inte.
Är det någon som har gjort något liknade koppling eller har erfarenheter?

MVH Fredde
 
Märkligt svårt att hitta riktiga manualer och inst.anvisningar för produkten.
Tycker mig skymta att termostaten har en reläutgång. I så fall ser jag inget som hindrar att den senare styr en kontaktor.

Den har även ett rejält högt pris imho.
 
Tjena,
- Eller hur hittade följande
https://www.tado.com/start/manuals/st/Wired Smart Thermostat Manual.pdf

Priset är i överkant men med en GSM styrning och elektriker i timmar är det rätt billigt ändå.
Skulle jag ringa min lokala elektriker skulle han kalla det "plastaskit" och inte vilja montera den :rofl:

Det som är mest skumt är följande text som talar emot det som står i manualen eller vad missar jag?

Is tado° compatible with electric heating systems?

tado_logo-1570024444.jpg
Written by tado°
Updated over a week ago
tado° is not compatible with any of the following systems:
  • Electric radiators
  • Pilot wire (fil pilote)
  • Infrared panels
  • Immersion heaters (hot-water cylinder)
  • Electric underfloor heating
    This is due to the following reasons:
  1. tado° can only switch low electric currents (max. 3 Amps) which would only cover a very small area of electric underfloor heating.

  2. tado° doesn’t support floor temperature sensors.


If you would like to make your electric underfloor heating system compatible with tado°, please contact a local installer to make the necessary changes for you. They can refer to the Manual for Professional Installers for generic instructions to wire and set up tado°.
 
Ja här syns reläutgången. Att texten säger att den inte funkar med elektriska element hänger samman med kapaciteten på reläutgången som är specad för max 3 A.
Om reläutgången styr en kontaktor kommer man runt detta.

Sedan kan man fundera över regleringsalgoritmer. Den verkar vara gjord för styra värmepannor, hur den beter sig mot element, ingen aning.
 
Fick svar från Tado.
- Termostaten klarar bara 3A annars smälter den så kontakta en elektriker

Idag sitter det en brumfri kontaktor på 63A som styrs av en bimetaltermostat Eberle RTR-E6121
Teknisk specifikation för Eberle RTR-E6121 bimetaltermostat och kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Den oroliga byggaren skrev:
Fick svar från Tado.
- Termostaten klarar bara 3A annars smälter den så kontakta en elektriker

Idag sitter det en brumfri kontaktor på 63A som styrs av en bimetaltermostat Eberle RTR-E6121
[bild]
Det är inga problem med att låta Tado styra kontaktorn för den drar bara bråkdelar av 1 A.
Du styr kontaktorn som i sin tur styr värmen.
 
Tack för snabb återkoppling känns skönt att att få sina idéer prövade av proffs
 
Tur man inte köpte en Tado Termostat och satte i stugan. Tydligen ligger ingen data lagrat lokalt i termostaten utan i molnet vilket innebär att om enheten tappar kontakten, vilket den ofta gör (enligt Tado forum) så går termostaten tillbaka till standardinställningen.
Jag kan inte riskera något sådant då detta kanske skulle orsaka onödiga och kostsamma resor och dyra elräkningar.

Hur har ni löst fjärrstyrningen av värmen i era stugor :thinking:
 
Det finns en del wifi-baserade brytare. Använd en sådan parallellt (plint 1 och 2) över bef.termostat.
Brytaren till=komfortvärme enl. inst.värde på elementen.
Brytaren från= nedsäkningstermostat styr temp. i stugan.

Primitivt men relativt säkert mot fel etc. Kostnad för brytare+kapsling kanske 300-500 kr.
 
Kollade precis på Plejd som jag bara hört positivt om och blev sugen på en gateway och en REL-01-2P denna uppsättning borde fixa det jag önskar.
Är det någon som har erfarenhet av Plejd och deras app är den stabil?
 
D Den oroliga byggaren skrev:
Tur man inte köpte en Tado Termostat och satte i stugan. Tydligen ligger ingen data lagrat lokalt i termostaten utan i molnet vilket innebär att om enheten tappar kontakten, vilket den ofta gör (enligt Tado forum) så går termostaten tillbaka till standardinställningen.
Jag har Tado till vattenradiatorer i lägenhet. Samma basstation som du skulle ha. Jag har inte märkt att den kopplar ner från Internet öht, eller från varandra. Enligt den här supportsidan fortsätter de som innan de tappade internet. Det värsta som skulle kunna hända är alltså att du inte kan börja värma huset innan du kommer dit.

Själv har jag elradiatorer med fjärrstyrning över internet (från radiatortillverkaren) som jag inte brytt mig om att använda på ett bra tag. Brukar elda om jag kommer dit, eller bara höja termostaterna. När jag inte är där är de dock på 16 grader, så lite högre än du vill ha. Tado är tusen gånger trevligare än det gränssnittet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.