A Arnodt skrev:
Här en väggladdbox med Type2 uttag 3-fas 22 kW 32 A och dessutom ett vanligt Sucko uttag 230 Volt 16A(Dvs Schuko). Inte tokdyrt heller, ca 7000 kr.
[länk]
Har den möjligheten till lastfördelning? Såg väldigt basic ut.
 
Ctek chargestorm connected finns med sucko och type 2.

Nackdelen är att det krävs 2 boxar per laddplats på varje motorvärmarstolpe. Men det kan kanske fungera ändå om priser inte drar iväg.
 
Schuko inte sucko
 
Fått ett tips på laddbox från grepit eller zpark

Insats som monteras i befintliga garo huvar.
Ger 2 type2 och 2 shucko uttag per stolpe samt både 1 fas och 3 fas laddning.
Nackdelen med systemet är att man är låst till zpark som debiteringslösning och det kostar minst 29kr exkl. moms per laddplats.
 
Deras insats verkar vara mycket nära en fungerande lösning för de som har stolpar med dubbla uttag. Jag uppdaterar om jag får reda på någon bra information.
 
Jag har pratat med zpark och deras lösning är för parkeringar som är lite större. Man byter ut insatsen på en Garo eller ABB bilvärmarkapsling och monterar på en antenn. Sedan styrs allt via en kontroller trådlöst. Kommunikationen sker via LoraWan och kontrollern har en del öppna apier för att kunna integreras mot andra system (enligt dom).

Således behöver man inte använda deras debiteringslösning. De verkade framåt och nämnde stöd för state of charge i framtiden så jag tror att man kan nog få det man behöver om man har rimliga önskemål.
 
M merbanan skrev:
Jag har pratat med zpark och deras lösning är för parkeringar som är lite större. Man byter ut insatsen på en Garo eller ABB bilvärmarkapsling och monterar på en antenn. Sedan styrs allt via en kontroller trådlöst. Kommunikationen sker via LoraWan och kontrollern har en del öppna apier för att kunna integreras mot andra system (enligt dom).

Således behöver man inte använda deras debiteringslösning. De verkade framåt och nämnde stöd för state of charge i framtiden så jag tror att man kan nog få det man behöver om man har rimliga önskemål.

Tack för ditt svar.
Det är väldigt intressant att du säger att man inte behöver använda deras debiteringslösning.
För När jag ringde dem i mitten av december fick jag höra att det endast gick att använda deras debiteringslösning.
Man är låst till zpark och jag frågade dem flera gånger eftersom jag gärna inte vill ha denna månadskostnad som är på minst 29kr exkl moms per plats.

Så dubbelkolla gärna med dem igen är du snäll.

Jag vill ha ett system där man fritt kan välja vem som ska sköta debiteringen och inte vara fastlåst till någon operatör som försämrar villkoren i ett senare skede.

Och just detta är det enda som är negativt med zpark tycker jag. Annars är de perfekt utomhus då de även klara Plugin hybrid bilar som behöver både type2 och shucko.

Det som är bra med fritt val av debiteringslösning är att det även skapar konkurrens vilket ger lägre kostnader.
 
Följande är från deras administratörshandbok:

"Vi stödjer IMD och de flesta vanliga system för debitering. Ni behöver meddela vilket system ni vill använda. Om ni vill kan vi även skräddarsy en lösning åt er."

Iaf deras produkt är under utveckling. Så möjligheten finns ju att påverka den. Det hjälper ju om man ska köpa mycket men jag vill tro att om man som köpare beskriver sitt behov i detalj och skickar in det till relevanta personer så kommer det att tas under beaktning.

Som jag anser så bör man ibland hitta krävande kunder för om man uppfyller just den kundens krav så kommer man uppfylla alla andras också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.