Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vem skulle annars betala tänkte du?
Dadgostar sa nyligen att Sverige borde avbryta byggandet av nya ledningar till kontinenten som pågår, hon fick medhåll av SSAB:s chef, han tyckte att det skulle fördyra elen för svenskar och för företag här, så han tyckte att det skulle kraftbolagen själva få betala om de ville bygga sådana.

Så jag gissar att SSAB:s chef någotsånär visste vad han talade om?

Jag gissar därför att tidigare byggda kabla också betalats av staten? (men då kanske för export av kärnkraftesel eller något sådant.) Nordpol lär ju inte ha existerat på den tiden.
 
  • Gilla
Rip
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Dadgostar sa nyligen att Sverige borde avbryta byggandet av nya ledningar till kontinenten som pågår, hon fick medhåll av SSAB:s chef, han tyckte att det skulle fördyra elen för svenskar och för företag här, så han tyckte att det skulle kraftbolagen själva få betala om de ville bygga sådana.

Så jag gissar att SSAB:s chef någotsånär visste vad han talade om?

Jag gissar därför att tidigare byggda kabla också betalats av staten? (men då kanske för export av kärnkraftesel eller något sådant.) Nordpol lär ju inte ha existerat på den tiden.
Betalda av oss alla. Så vi bör ha rätt att bestämma hur de ska användas.
Men i diktaturer får inte folket bestämma utan sånt här avgörs av inkompetenta politiker som tror de mäste göra som EU säger.
Inget hindrar egentligen att kraftbolagen själva bygger kablar, men de får de inte tillstånd av oss/politikerna, så blir det inget. Så frågan ägs inte av marknaden utan just av oss själva.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar att även den mottagande parten är med på ett hörn.
 
Även producenterna betalar nätavgifter.
Sedan ska bi komma ihåg att vi har nytta av att kunna importera vid högt effektbehov.
Den Svenska produktionen skulle varit mindre om det inte gick att exportera. Så på totalen tror jag att en öppen marknad med import och export gynnar Sverige.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Är det någon som kan förklara det här? Min hjärna har inte vaknat än....
Som jag tolkar det har vi reservkapacitet i överföringen från norr till söder som inte nyttjas, utan används bara i kris.
Om vi istället tecknar avtal om att denna krisberedskap istället matas från kontinenten kan vi nyttja hela kapaciteten mellan norr och söder.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag tolkar det har vi reservkapacitet i överföringen från norr till söder som inte nyttjas, utan används bara i kris.
Om vi istället tecknar avtal om att denna krisberedskap istället matas från kontinenten kan vi nyttja hela kapaciteten mellan norr och söder.
Ok, men om vi nu kallar en trolig kris = ett par veckors riktig kyla och därmed vindstilla mellan 10-25 januari. Då lär det inte finnas någon matning att ta till från söder eftersom de har samma problem i Tyskland. Så det verkar dumt att förlita sig till något sådant?
 
D Daniel 109 skrev:
Även producenterna betalar nätavgifter.
Sedan ska bi komma ihåg att vi har nytta av att kunna importera vid högt effektbehov.
Den Svenska produktionen skulle varit mindre om det inte gick att exportera. Så på totalen tror jag att en öppen marknad med import och export gynnar Sverige.
Visst, men du är ju elhandlare.
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
Jag handlar så lite el jag kan.
 
K karlmb skrev:
De priserna vi brukade importera för var ju småpengar i jämförelse till idag, eftersom det bara var under några få dagar som alla producenter (i Sverige också, pga den bisarra Norpoolslösningen) blev berikade av alla konsumenter i landet.
Fast känns som du missar poängen med att priset i Sverige inte sätts efter tillgången på el i Sverige. Det sätts efter tillgången på el i Europa.
Oavsett om vi behöver importera eller inte. Det är högstaprisgaranti, inte lägstaprisgaranti.
Med 2 till kärnkraftsverk i Sverige så kommer priset i Sverige och Europa ändras några procent om inte kabeln är full.
Enbart om vi producerar mer el än vi kan exportera borde priset i Sverige sjunka, som det gör i Norrland.
Priset sätter Europas elbolag/nordpool, inte regeringen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag tolkar det har vi reservkapacitet i överföringen från norr till söder som inte nyttjas, utan används bara i kris.
Om vi istället tecknar avtal om att denna krisberedskap istället matas från kontinenten kan vi nyttja hela kapaciteten mellan norr och söder.
Men det funkar väl bara om ökningen i tillgänglig energi är större än förmågan att exportera vidare till kontinenten ? Annars leder det bara till högre priser i Norrland och mer vinst för vattenfall.
 
  • Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
B Buling skrev:
Men det funkar väl bara om ökningen i tillgänglig energi är större än förmågan att exportera vidare till kontinenten ? Annars leder det bara till högre priser i Norrland och mer vinst för vattenfall.
Har ingen aning, men låter ganska troligt
 
GlennB GlennB skrev:
Har vi inget kraftverk där man kan elda med korkade politiker ? det är väl det enda vi har gott om i detta landet ?
Jag anser att vi borde bygga mer kraftvärmeverk, många befintliga sådana eldar sopor, du föreslår politiker ytterligare andra vill ha varg till energiframställning men det avverkas fortfarande mindre i skogen än den årliga tillväxten så svenskt biobränsle är nog en bättre väg framåt i energifrågan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B Buling skrev:
Fast känns som du missar poängen med att priset i Sverige inte sätts efter tillgången på el i Sverige. Det sätts efter tillgången på el i Europa.
Oavsett om vi behöver importera eller inte. Det är högstaprisgaranti, inte lägstaprisgaranti.
Med 2 till kärnkraftsverk i Sverige så kommer priset i Sverige och Europa ändras några procent om inte kabeln är full.
Enbart om vi producerar mer el än vi kan exportera borde priset i Sverige sjunka, som det gör i Norrland.
Priset sätter Europas elbolag/nordpool, inte regeringen.
Kravet är väl att 70% av kapaciteten skall kunna gå på export... då måste 30% täcka hela vårt egna behov för att vi skall kunna sätta priserna själva (kan vara så att jag missuppfattat detta, rätta mig gärna).

Sedan kan man ju fråga sig varför marginalproduktionskostnaden skall sätta priset för hela mängden producerad el... att det är på det viset verkar väldigt sjukt.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Så är det på alla marknader. Det är normalt, inte sjukt.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Så är det på alla marknader. Det är normalt, inte sjukt.
Det är det väl knappast? Då skulle det ju tex inte löna sig att åka till Polen och köpa Ikea kök (hos IKEA) som det finns trådar om här på forumet, så att det är samma pris på samma vara i olika länder är ju verkligen inte normalt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.