Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om något bör lägre energiförbrukning medföra att kompressorn är mindre eller går mer sällan.

Bästa tipset är att skippa integrerad så blir volymen större
Insåg inte detta när jag valde integrerad.
Men hade nog ändå valt integrerad eftersom jag tycker det gör så stor skillnad vid öppen planlösning.
 
Vi har en Samsung RS7567THCSP side-by-side kyl-frys.
Tycker den är väldigt tyst, hör bara ett litet brum när man sätter örat alldeles intill.
Men vi kör inte ismaskinen, har inget vatten i närheten, om det nu spelar någon roll.
Och den är egentligen alldeles för liten med sin 90 cm bredd jämfört med två kyl-frys om 60 cm var.
Det står att den avger 39 dB ljud, och den skall dra 442 kWh/år.
Men inget störande brum från kompressorfläktar alltså!
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har en Samsung RS7567THCSP side-by-side kyl-frys.
Tycker den är väldigt tyst, hör bara ett litet brum när man sätter örat alldeles intill.
Men vi kör inte ismaskinen, har inget vatten i närheten, om det nu spelar någon roll.
Och den är egentligen alldeles för liten med sin 90 cm bredd jämfört med två kyl-frys om 60 cm var.
Det står att den avger 39 dB ljud, och den skall dra 442 kWh/år.
Men inget störande brum från kompressorfläktar alltså!
Nä de dör i det tysta...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ska du ha den i sovrummet? Vi har öppen planlösning, hör varken kyl/frys, och jag är ganska ljudkänslig, höga pip hör man inte om man är 30+, är bara barnen som tycker växelriktaren i förrådet piper högt..
Finns stor variation. Jag är 37 och har hela livet hörs mycket högre frekvenser/ pipande ljud än de flesta andra.

Verkar dessutom höra väldigt låga frekvenser, lägre än de flesta, vilket är ännu mer störande eftersom de är så.... obehagliga.

Ot men ville bara lägga till det..
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
S Sara00K skrev:
Finns stor variation. Jag är 37 och har hela livet hörs mycket högre frekvenser/ pipande ljud än de flesta andra.

Verkar dessutom höra väldigt låga frekvenser, lägre än de flesta, vilket är ännu mer störande eftersom de är så.... obehagliga.

Ot men ville bara lägga till det..
Håller med om de låga frekvenserna. Hör dessa på ena örat, om någon står och paddar en halv km bort eller något sånt, så låter det ungeför som om man petar på en mikrofon i ena örat. Dock hör jag inget ljud. Håller jag för örat försvinner det.
 
Jag fick precis en helt ny LG kyl/frys combo från Elgiganten, en GBB72SWEFN, med specad ljudnivå 36 dB, som har ett medelhög-frekvens pipande som är otroligt störigt och med öppen planlösning går den in i vardagsrummet och även in i sovrummet om inte dörren är helt stängd.

Filmade nedan, ni som kollat på detta redan, skulle ni vara vänliga och lyssna och säga om det där är "normalt" eller om man kan tänka sig det finns andra kyl/frysar som låter mindre störigt?

Har öppet köp på Elgiganten men det är ju en hel del jobb att köra tillbaka med den och hämta en annan som kanske låter likadant..

Kompressorn (invertern?) kör 75% av tiden för övrigt. Varför är inte såna här saker ljudisolerade? Skåpet är ju bara helt öppet bakåt. I mitt kök är kylen den "sista" inredningen i raden, så ljudet går ju bara rakt ut i köket från baksidan där..

 
Lämna tillbaka!
Finns helt klart tystare!!!

Jag har köpt och fått hem 4 olika nu... inget har låtit så högt som ditt. Kanske det från Ikea.

Elgiganten hämtar upp också. Vet inte om det kostar men kan ju va värt det.

Mitt senaste försök från Electrolux låter då och då, men inte detta högfrekventa hela tiden, och är tyst långa perioder emellan.

Konstigt för mina grannar har LG side by side som verkligen är nästan helt tyst.
 
S Sara00K skrev:
Jag har köpt och fått hem 4 olika nu... inget har låtit så högt som ditt. Kanske det från Ikea.

Elgiganten hämtar upp också. Vet inte om det kostar men kan ju va värt det.

Mitt senaste försök från Electrolux låter då och då, men inte detta högfrekventa hela tiden, och är tyst långa perioder emellan.

Konstigt för mina grannar har LG side by side som verkligen är nästan helt tyst.
Det är ju svårt att bedöma den riktiga ljudvolymen från en inspelning, men själva karaktären på ljudet hör man i varje fall ja. Jag kan tänka mig att om de står sida-vid-sida och har köksinredning på båda sidor, så dämpas ljudet mycket för det kommer ju från baksidan och då är det nog inga problem alls, men jag har kylen "längst ut".

Man får bekosta hämtning själv om man ska öppet-köp returnera ja, lite surt. Får se hur jag gör, kanske får svänga förbi elgiganten igen och prata med dem och visa ljudet.
 
Var på Elgiganten och fick dra igång och testa en Samsung kyl/frys (
RL38T675DS9EF) i samma klass som LGn, och den lät exakt likadant. Väldigt liknande kompressorer. Högt tjutande. Läste recensionerna på Samsungs egen webbsida, massa som klagade på att den lät jättemycket.

Vad är det för scams de kör med nuförtiden, alla de här kylarna har liksom "Quiet" som marknadsföringsterm men alla klagar på dem?

De på Elgiganten sa att de fick jättemycket klagomål på att kylarna låter mycket också..

Det måste ju finnas någon som kostar mycket mer och som låter mycket mindre?

De här i 8-9000 kr klassen verkar vara obefintligt ljuddämpade, det är liksom öppet helt baktill där kompressorn sitter så allt ljud går ut och studsar i väggen bakom och ut i rummet...
 
T thebear skrev:
det är liksom öppet helt baktill där kompressorn sitter så allt ljud går ut och studsar i väggen bakom och ut i rummet...
Det är väl för att det alstras en hel del värme där? Svårt att ljudisolera utan att även stänga in värmen.
 
useless useless skrev:
Det är väl för att det alstras en hel del värme där? Svårt att ljudisolera utan att även stänga in värmen.
Ja så är det ju.. men det hade ju gått att göra de där kompressorerna tystare på en hel del sätt, är mest förvånad att de inte verkar lägga några resurser på det. Men antar att 90% av kylarna ställs i kök med massa andra köksinredningar runt om så det lilla ljudet som kommer ur där bak längst ner kommer inte ut i rummet.

LG verkar ha en lyxigare version med, GBB92SWBAP som kostar dubbelt så mycket men är energi-klass A (istället för D), väger 40 kg mer och har halva strömförbrukningen. Men det är nog för att den helt enkelt är paddad mycket mer, de 40 kg är nog värmeisolering, inte ljudisolering... :)
 
Min rekommendation är att byta/lämna tillbaka om du har öppet köp. Dock skulle jag vilja påstå att det är som ett lotteri med kyl/frys, speciellt om man läser recensioner. En del får någon som låter och någon annan får en som är tyst, även om det är samma modell.

Jag har bytt kyl/frys många gånger. Antingen pga renovering eller för att de låter mycket.
Skulle akta mig för billiga varianter samt undvika Ikeas vitvaror. Sedan undvik de som har fläkt, de låter mycket.

Har kört Samsung på de senaste inköpen och alla har varit knäpptysta. LG lämnade jag tillbaka pga liknande ljud som du har.

Att testköra i butik är meningslöst. Dels för att det är butik samt att startar man upp en varm kyl så kör den ju på full effekt vilket låter mer än i normalläge.

Sedan skulle jag vilja påstå att ventilation och temp runt kylen spelar stor roll. Blir det varmt går den oftare.
 
J Jimbie skrev:
Dags att registrera sig efter lurkande, så hej :)

Jag är ute efter en ny kyl/frys, den jag har lever ett fruktansvärt väsen (högfrekvent tjutande), den har även blivit dålig i magnetlist osv så dags att byta.

Det jag prioriterar är dock ljudnivån. Och då viktigaste är att den INTE har högfrekvent tjutande/pip. Att kompressorerna brummar osv är ok.
Jag är medveten att dagens kyl/frys jobbar mycket mer pga dessa miljövänliga kylmedlen.

Men hur mycket jag än läser så klagar många på ljudnivån på typ alla.
Spelar ingen roll om det är en billig cylinda för 3500 eller en Miele för 15000:-

Hade ju gärna lagt så lite som möjligt, men jag betalar gärna mer för erkänt tystare variant.

Stirra sig blint på dB verkar inte heller göra mycket då det mer handlar om vad för typ utav ljud den avger (tjutande/brummande osv)

Några här som köpt kyl/frys kombi och är nöjd med ljudnivån? Tar gärna tips på modeller/märke.

Electrolux har jag inte haft bra erfarenheter utav iaf just med detta högfrekventa tjutande (varit samma på 3 jag haft, en med dubbla kompressorer också)

Tacksam för några tips om någon vet :)

Edit: Och såklart efter jag postat såg jag att det fanns en vitvaru forumsdel.
Bosch har sin 100-dagars garanti.
https://www.bosch-home.se/nyheter-och-kampanjer/villkor-bosch-100dgr

Senaste stora kylen jag köpte var en Liebherr. Inte ljudlös men väldigt lågmäld. Bara lite svaga dova ljud. Jag köpte också en liten Whirlpool frys, samma som Ikea säljer. Mycket högjudd, dock inga högfrekventa ljud. Som tur är stör den mig inte utanför köket, ingen öppen planlösning.

/Höghus
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Jag har bytt kyl/frys många gånger. Antingen pga renovering eller för att de låter mycket.
Skulle akta mig för billiga varianter samt undvika Ikeas vitvaror. Sedan undvik de som har fläkt, de låter mycket.

Har kört Samsung på de senaste inköpen och alla har varit knäpptysta. LG lämnade jag tillbaka pga liknande ljud som du har.
Liten update, jag fick en bra deal av Elgiganten att lämna tillbaka LGn som tinnitus-surrande och fick en Samsung Bespoke istället, som var nedsatt på mellandagsrean och dessutom fick jag lite extra rabatt så den hamnade på typ samma som LGn.

Bespoken är snyggare, men framför allt mycket tystare och går igång mindre del av tiden dessutom (beror nog på den bättre energi-klassningen med mer isolering). Inga störande "toner" i ljuden den ändå gör heller. Men ordinarie pris är ett antal tusenlappar dyrare än LGn också får ju nämnas.

När jag letade efter en enhet att byta mot, så lyssnade jag på en annan LG på Elgiganten som råkade vara inkopplad och den hade samma surr som den jag hade hemma så var nog inte en exemplar-beroende issue. Lyssnade också på en billigare Samsung (som såg ut att vara typ identisk med LGn..) och den surrade på samma sätt också. Kanske nåt med tekniken i de kompressorerna (LG har sin "Linear Inverter" t.ex.)
 
Va bra att den va tystare!!

Jag har skåp för integrerad kyl frys spå den går bort, annars tycker jag bespokes är snygg också.

Nu har jag precis beställt en från liebherr. Dyrt märke så hoppas på att den håller kvaliteten!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.