Hej
Köpte i veckan ett väldigt välbevarat perstorpsbord med ljus laminatskiva. Ställdes på plats i köket och sen började jag med maten. Efter några minuter slås jag av en märklig lukt, unket blandat med sött, nästan lite kräksdoft. Fattade direkt att det var bordet och när jag luktade på bordsskivan blev det starkare, även utdragsskivorna luktar, och de luktar starkast.

Bordet är från -58 så jag tänker att ev formaldehyd redan är på låg nivå. Är nu mentalt inne på att snickra egna bordsskivor för att slippa doften, eftersom mönstret på skivan är ovanligt (dvs inte virrvarr) och jag därför inte vill måla för att stänga in doften. Iom att det inte är tex ett skåp där lukten "samlas" vet jag inte hur väl en skål med ättika har för effekt.

Det har gått några dagar sedan jag fick hem det och jag har täckt skivan med ett pappersark som provisorisk duk, och doften känns inte då.
Någon som vill gissa vad det är som luktar och hur man får bort lukten? Känner att medel som tillför fukt inte är optimalt (ättika, ev sprayer) så kom gärna med anti-lukt tips.
 
A
Nytt högtryckslaminat kan ju stinka ngt för jävligt när man håller på med det i snickeriet, sågar etc. Men på ett 50-60 år gammalt bord verkar konstigt? Det är ju papperslagren i bärmaterialet som luktar men det blir ju inneslutet så fort man pressat dit det.
 
T TypRätt skrev:
Och du är säker på att det välbevarade bordet inte är nyproduktionen? [länk]
110% säker, stämpel finns på undersidan

261595707_4562277847224474_1613850769134104843_n.jpg260796546_4498929930226195_4651164323659978711_n.jpg
 
Gamla möbler från gamla hem kommer ofta med lukt. Ibland försvinner lukten av sig själv efter en tid. Jag skulle pröva att spraya på lite vatten/ättika. Ättika är magiskt när det gäller att ta bort lukt! Vad skulle problemet vara med att tillföra fukt? Möjligtvis att det blir vattenfläckar på träet.
Alternativet är om du har en stor garderob eller litet rum där du kan ställa in bordet tillsammans med byttor av ättika som du låter dunsta. Upprepa tills lukten är borta. Även om det tar ett par veckor så kommer lukten till slut vara borta…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.