F Freda skrev:
Vad alla hitills inte verkar ha tänkt på är att oavsett vilken värmekälla man har som på något sätt är termostatstyrd - antingen rumstermostater eller på elementen eller någon annanstans så påverkas dessa termostater av värme naturligtvis.
Och var dessa termostater sitter så påverkas dem olika om du tillför värme med annan värmekälla.
Om du tex har rumstermostat inställd på 17⁰C och eldar i kamin så slår den naturligtvis ifrån och tillskottet av värme från ordinarie värmekälla upphör helt.
Då blir din sekundära (kaminen) värmekälla den enda värmekällan fram till dess att termostaten slår på igen när temperaturen går under 17⁰C.
Om man istället har individuella termostater på tex element under fönstren så kan det hända att dem fortfarande ger värme, men det beror helt och hållet på hur luftrörelserns är i varje specifik bostad, så det är omöjligt att säga för det är så många saker som påverkar. Har du tex mycket kallras vid fönstret så slår förmodligen den termostaten på.
Nu har jag vattenburet och utomhusgivare, så det är returvattnets temp som styr hur mycket pumpen värmer. Inga strypta termostater, enligt konstens alla regler. Menar alltså att kallraset skulle sänka temperaturen på returvärmen.
 
D Drutten2000 skrev:
Det finns nog en marknad för de här småsäckarna här uppe. Jag har själv köpt där någon gång. Lätt att få med sig, räcker till en brasa. Men det är ju naturligtvis inte av ekonomiska skäl man köper det. Det är trångt här, folk har inte plats för vedtravar på tomten osv.
Men byggmax erbjudande är ju klart bättre. Får ta en sväng förbi där. Kommer vargavintern tar jag hem storsäck. Men för att knyta tillbaka till tråden. Det är inte så uppenbart ekonomisk att elda i kaminen när man bor där man bor och inte har några björkar kvar i allmänningen.
Kan du tänka dig hugga upp den själv så har jag fortfarande en del kubbar alm kvar som bortskänkes mot avhämtning i Älvsjö. Skicka PM för mer info.
 
  • Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Maskintok skrev:
med det priset så skulle jag elda utav tusan.. :crysmile:
Då är det inget att fundera på..
Haha, grejen är att jag delbetalar med överskottet av höstens grönsaker, så då finge jag odla som tusan först och främst ;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fantastiskt! Har du solceller som producerar 25% av behovet av hushållsel, nog för att köra en tvättmaskin, lagra och laga mat nu i December? Värme är ju fullt möjligt att lösa utan el annat än till eventuell cirkulationspump men att producera el så att man kan köra en tvättmaskin var 4e dag låter fint.
Hur stor är anläggningen och hur stor var investeringen?
Totalt 16kW i lite olika riktningar. Min prislapp är kanske inte så intressant för du har antagligen andra förutsättningar. Finns gott om bolag att fråga priser. Kostar inget att ta in offerter. Skippa lullull som ödrift och batteri. Bättre att sälja överskottet på dagen när priset är högt och köpa på natten när det är lägre.

Ferroamps ACE fasbalanceringsfunktion är riktigt användbar och kanske är värd lite extra. Framförallt om du har elbil.
I det läget kan även batteri vara intressant för att kunna tanka snabbt. Tyvärr är ett batteri samma typ av goda investering som en bil…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Har du 45 grader så växer det kraftigt
Att det 'växer kraftigt' vid 45 grader verkar inte andra hålla med om.

Graf som visar sambandet mellan temperatur och tillväxt, med en topp vid 45 grader och avdödning efter det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
F Freda skrev:
Vad alla hitills inte verkar ha tänkt på är att oavsett vilken värmekälla man har som på något sätt är termostatstyrd - antingen rumstermostater eller på elementen eller någon annanstans så påverkas dessa termostater av värme naturligtvis.
Och var dessa termostater sitter så påverkas dem olika om du tillför värme med annan värmekälla.
Om du tex har rumstermostat inställd på 17⁰C och eldar i kamin så slår den naturligtvis ifrån och tillskottet av värme från ordinarie värmekälla upphör helt.
Då blir din sekundära (kaminen) värmekälla den enda värmekällan fram till dess att termostaten slår på igen när temperaturen går under 17⁰C.
Om man istället har individuella termostater på tex element under fönstren så kan det hända att dem fortfarande ger värme, men det beror helt och hållet på hur luftrörelserns är i varje specifik bostad, så det är omöjligt att säga för det är så många saker som påverkar. Har du tex mycket kallras vid fönstret så slår förmodligen den termostaten på.
Vattenburen golvvärme väldigt trögt, kan ta ett dygn innan det slår igenom, många har dessutom komfortvärme i golvslingorna.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Alternativintäkten istället för att hålla på och elda är ju inget någon tar i beaktning, inte heller komfortvärmen i en ständig svajande vedeldning.

Visst det är skönt när brasan är igång och mysigt i en soffa men för de flesta (åtminstone i min erfarenhet) är inte temperaturer mellan 17-25 grader speciellt läckert utan du önskar ju en jämn och fin värme över dygnet. Sen hur mysigt är det och hämta ved hela tiden, komma ihåg och beställa ved, stå och starta en ny brassa varje morgonen i 17 grader.

Jag vet inte. Jag föredrar och låta huset uppvärmning sköta sig själv.

Så, lägger man till dessa två komponenter så är de nog svårt och få ihop kalkylen. Men har man ont om pengar kan ju ens egen arbetstid på fritiden generera något men då tror jag det finns bättre alternativ och lägga sin energi på.
Ja, så kan man resonera om man har mycket pengar eller energisnålt hus. Självklart är inte detta eldande normalläge för mig utan detta är p g a elpriserna nu. Jag är en ensam tant i ett gammalt hus så jag behöver hindra att detta tär för mycket på reservkapitalet. Tror dessutom att många med mig hålker med om att det är gött att det blir svalt på natten. Att tända en brasa tar max tio minuter och vedförvaringen har jag byggt precis utanför ytterdörren, tar ca 20 min var tredje dag att bära in ved. Pallar man inte detta får man köra på som vanligt och få mindre pengar över till fritidsaktiviteterna.
 
  • Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Hej, jag jobbar som kyltekniker och installerar stora system. Jag tycker detta forum är intressant för jag är nybliven villaägare. Den bergvärmepumpen du har fungerar pga thermodynamik. Det är en fysik-lag. Och den lagen kan man inte göra mycket åt. En ny eller gammal pump spelar inte någon roll knappt. De gamla kan vara effektivare eftersom den kan ha effektivare kylmedie. De nya har nyare miljövänligt-kylmedie med sämre thermodynamisk funktion. Om du byter pumpen kommer det knapt att märkas skillnad.
Men lite skillnad kan det bli. För de nyare har bättre dator-styrning och cirkulationspumparna drar lite mindre el. Dator-styrningen idag kan göra att man kan styra pumpen bättre. Men det ger bara några få % i skilnad om man ens märker det.. Man kan satsa på en pump med varvtalsreglering av kompressorn, de är lite effektivare, men dyrare. Men de är också känsligare och går lättare sönder än en pump som går igång och stängs av och håller på så.

Fråga gärna mer men inte tekniska termer och räkna som en ingenjör kan jag inte. Jag har bara gått ut 9an. Men jag har jobbat med kyl och värmeteknik i 20 år och installerat system i många länder. Jag kan detta praktisk på mina fem fingrar och har sett allt nästan. Jag har hjälpt många att sänka sina värme och kylkostnader.

Om du vill minska el-kostnader så är det bra med nattsänkning kallas det. Detta har många kontor och andra byggnader, men det är få som märker det eftersom de inte är där då. Om du är på ett kontor och du kommer in på måndag morgon kl 7 så klagar alla på att det är kallt. Ägaren har då ställt in nattsänkningen för sent på morgonen för att spara mer. Kanske sätts det på kl: 06:00. Men kl: 04:00 hade varit bättre.

Och detta system passar jätte bra i villor också. Nackdelen är att man behöver ställa in det och pilla med det ibland. Därför brukar det inte vara så vanligt att man har det.

Om du lägger dej sig kl 22, då ställer man in temperatursänkningen från 21 C till 16 C går på kl 20:30 eller kl 21. Men det hinner inte bli 16 C i huset, kallas tröghet. Sedan har man inställt så att det går på till 21 C igen kl: 4:30 om du går upp kl 06:00 tex. Om du går från huset kl 8 så ställer du in sänkning 7:30. Om du kommer hem kl: 17 så ställer du in höjning 21 C kl: 15 eller 15:30.
Har du kanske ett tidur någonstans? Kallas ofta timer.Med den och manualen kan du ställa in detta. Har du inte en sådan går det lätt att montera en sådan i efterhand. De brukar inte kosta mycket. Men köp en vecko-timer. Inte köp en dygns. För du vill nog ha annan styrning på helgen.
Har man tur kan man sticka in den själv. Det kan finnas spår för det. Annars är det inte svårt för en el-kille att montera en sån.
På kontor och byggnader minskar man elen för värmen med 20- 25% ungefär. Villor minskar man el-förbrukningen med 15-20% Du kanske kan spara in den på ett år? Idag finns också appar som man själv kan styra detta med. Går man ut en lördag kl: 9 och tänker komma hem kl 16 tex. Ja då trycker man 7 gånger på + -tecknet på appen. Det betyder att man är borta i 7 timmar och det sänks då till basvärdet 16 C i 5,5 eller 6 timmar beroende hur det är inställt.Då sparar du ännu mer.

Om du är tekniskt duktig så kan du läsa på i manualen hur du skall ställa in kurvan. Men enklast är nog att ringa någon, firman som gjort pumpen eller någon rörkrökare.


Elda med brasan i rummet är inte så bra för comforten i huset. Thermostaterna på radiatorerna slås av då pga värmen från brasan och det rasar kall luft från fönstrena och blir kallt på golvet. Vissa delar av huset kan bli kallt om det inte är helt separata värmerör till alla radiatorer, men det flesta hus har inte det. En brasa i huset, braskasett eller kamin skall ha ett separat rör från utomhus där luften kommer in. Men det missar de jämt. Med ett separat rör löser man många problem som: kalldrag, rökigt, köks och badrumsfläkt stör inte elden då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Hej, jag jobbar som kyltekniker och installerar stora system. Jag tycker detta forum är intressant för jag är nybliven villaägare. Den bergvärmepumpen du har fungerar pga thermodynamik. Det är en fysik-lag. Och den lagen kan man inte göra mycket åt. En ny eller gammal pump spelar inte någon roll knappt. De gamla kan vara effektivare eftersom den kan ha effektivare kylmedie. De nya har nyare kylmedie med sämre thermodynamisk funktion. Om du byter pumpen kommer det knapt att märkas skillnad.
Men lite skillnad kan det bli. För de nyare har bättre dator-styrning och cirkulationspumparna drar lite mindre el. Dator-styrningen idag kan göra att man kan styra pumpen bättre. Men det ger bara några få % i skilnad om man ens märker det.. Man kan satsa på en pump med varvtalsreglering av kompressorn, de är lite effektivare, men dyrare. Men de är också känsligare och går lättare sönder än en pump som går igång och stängs av och håller på så.

Om du vill minska el-kostnader så är det bra med nattsänkning kallas det. Detta har många kontor och andra byggnader, men det är få som märker det eftersom de inte är där då. Och detta passar jätte bra i villor också.
Om du lägger dej sig kl 22, då ställer man in temperatursänkningen från 21 C till 16 C går på kl 20:30 eller kl 21. Men det hinner inte bli 16 C i huset, kallas tröghet. Sedan har man inställt så att det går på till 21 C igen kl: 4:30 om du går upp kl 06:00 tex. Om du går från huset kl 8 så ställer du in sänkning 7:30. Om du kommer hem kl: 17 så ställer du in höjning 21 C kl: 15 eller 15:30.
Har du kanske ett tidur någonstans? Kallas ofta timer.Med den och manualen kan du ställa in detta. Har du inte en sådan går det lätt att montera en sådan i efterhand. De brukar inte kosta mycket. Men köp en vecko-timer. Inte köp en dygns. För du vill nog ha annan styrning på helgen.
Har man tur kan man sticka in den själv. Det kan finnas spår för det. Annars är det inte svårt för en el-kille att montera en sån.
På kontor och byggnader minskar man elen för värmen med 20- 25% ungefär. Villor minskar man el-förbrukningen med 15-20% Du kanske kan spara in den på ett år? Idag finns också appar som man själv kan styra detta med. Går man ut en lördag kl: 9 och tänker komma hem kl 16 tex. Ja då trycker man 7 gånger på + -tecknet på appen. Det betyder att man är borta i 7 timmar och det sänks då till basvärdet 16 C i 5,5 eller 6 timmar beroende hur det är inställt.

Om du är tekniskt duktig så kan du läsa på i manualen hur du skall ställa in kurvan. Men enklast är nog att ringa någon, firman som gjort pumpen eller någon rörkrökare.


Elda med brasan i rummet är inte så bra för comforten i huset. Thermostaterna på radiatorerna slås av då pga värmen från brasan och det rasar kall luft från fönstrena och blir kallt på golvet. Vissa delar av huset kan bli kallt om det inte är helt separata värmerör till alla radiatorer, men det flesta hus har inte det. En brasa i huset, braskasett eller kamin skall ha ett separat rör från utomhus där luften kommer in. Men det missar de jämt. Med ett separat rör löser man många problem som: kalldrag, rökigt, köks och badrumsfläkt stör inte elden då.
Hej, jag är tillräckligt tekniskt kunnig för att läsa manualen och knappa på pumpen ja, jag har ju redan sänkt kurvan och förlängt tiden för varmvattenspikarna. Har ingen funktion för tidsreglering, inga termostater på elementen utan bara strypning enligt en skala, men enligt konstens alla regler för mitt system så har jag de fullt öppna, så elementen värmer, men mindre då returvattnet förhoppningsvis blir något varmare, eller inte kyls lika snabbt. Värmen sprids bra i mitt lilla hus, då jag har en takfläkt som sveper runt den, höjer temperaturen i alla rum med eldningen. Har inget emot att tempen går upp och ner och att golven blir kalla (ulltofflor) bara elförbrukningen går ner, när de är rimliga igen kommer jag att återgå till att bara elda mysbrasor. Ventilationen är självdrag och jag har inget extra intag för luft till kaminen, den var ju faktiskt avsedd mest för mysbrasor och för säkerhet vid strömavbrott... men det var innan elpriserna skenade. Ny pump kommer jag inte att köpa förrän denna "dör", anar att jag har grunt borrhål, så jag kommer ändå inte att kunna köpa någon "dundermaskin".
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Hej, jag är tillräckligt tekniskt kunnig för att läsa manualen och knappa på pumpen ja, jag har ju redan sänkt kurvan och förlängt tiden för varmvattenspikarna. Har ingen funktion för tidsreglering, inga termostater på elementen utan bara strypning enligt en skala, men enligt konstens alla regler för mitt system så har jag de fullt öppna, så elementen värmer, men mindre då returvattnet förhoppningsvis blir något varmare, eller inte kyls lika snabbt. Värmen sprids bra i mitt lilla hus, då jag har en takfläkt som sveper runt den, höjer temperaturen i alla rum med eldningen. Har inget emot att tempen går upp och ner och att golven blir kalla (ulltofflor) bara elförbrukningen går ner, när de är rimliga igen kommer jag att återgå till att bara elda mysbrasor. Ventilationen är självdrag och jag har inget extra intag för luft till kaminen, den var ju faktiskt avsedd mest för mysbrasor och för säkerhet vid strömavbrott... men det var innan elpriserna skenade. Ny pump kommer jag inte att köpa förrän denna "dör", anar att jag har grunt borrhål, så jag kommer ändå inte att kunna köpa någon "dundermaskin".
Då är det bra att ha ha det fullt öppet. Då kan du trycka upp och ner temperaturen direkt på menyn i pumpen själv på kvällen och morgonen eller när du är ute.

Om du eldar så bör du elda hela tiden mindre brasa. Så gjorde man förr när det var folk hemma.
Inte tända brasan och elda hårt och låta det slockna. Det är inte bra att elda på morgonen och sedan igen på kvällen.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Man bör också ta med klimatpåverkan och förkortad livslängd för befolkningen beroende på utsläppen från vedeldning i kalkylen.
Ja, jag är mycket miljömedveten och försöker göra så litet klimatavtryck som möjligt, men just nu försöker jag bara att överleva elräkningen, har som inget val. Så snart elpriserna blir något lägre kommer kaminen att användas för en och annan mysbrasa, som komplement när det blåser rejält då det kyler huset trots normalvärme på pumpen och så om det blir strömavbrott då. Normalt sett förbrukar jag ca 2 kubik ved, det motsvarar nog någon promille av en liten skogsbrand.
 
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Man bör också ta med klimatpåverkan och förkortad livslängd för befolkningen beroende på utsläppen från vedeldning i kalkylen.
Du kommer alltid med detta..
Det är inte mer farligt än att göra dina vanliga behov för att sköta magen..
Ingen idé att stressa upp folk över detta..
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
F Fagerfjäll skrev:
Jag erkänner att jag inte läst alla svar, men kan inte solpaneler vara något för dig att tänka på?
Jodu, jag sparar allt jag kan för att kunna komplettera med solceller, men det sparade kapitalet minskar rejält nu när man måste betala hutlösa elräkningar, moment 22 således.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ja, jag är mycket miljömedveten och försöker göra så litet klimatavtryck som möjligt, men just nu försöker jag bara att överleva elräkningen, har som inget val. Så snart elpriserna blir något lägre kommer kaminen att användas för en och annan mysbrasa, som komplement när det blåser rejält då det kyler huset trots normalvärme på pumpen och så om det blir strömavbrott då. Normalt sett förbrukar jag ca 2 kubik ved, det motsvarar nog någon promille av en liten skogsbrand.
Det är många som tycker om att nypas här. Som Dr Jumping. Varför är det så på alla forum?

Varför kan inte hederligt folk få fråga och få svar utan nåt annat?
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du kommer alltid med detta..
Det är inte mer farligt än att göra dina vanliga behov för att sköta magen..
Ingen idé att stressa upp folk över detta..
Eftersom du flera gånger har deklarerat att du inte tror på statistik så förstår jag din inställning. Men du kan väl behålla den för dig själv?
För alla andra så är det ett konstaterat faktum att ca 1000 personer i Sverige dör i förtid varje år på grund av småskalig vedeldning.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.