V växelventil skrev:
Men du är med på att det vattnet som finns i beredaren har kommit ifrån inkommande kallvatten som fylls på.När du sedan förbrukar varmvatten så tömmer du beredaren och har du då stängt inkommande vatten kan inte beredaren fyllas på.
Ja det låter jätte logiskt :)
Men jag har inte spolat så värst mycket med alla kranarna så det känns inte rimligt att hela tunnan skulle vara tömd.
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Oj det var mycket att ta i beaktande :)
Jag vill som sagt bomma igen det helt eftersom jag ändå inte är där. Och har inte råd med skenande elpriser att ha värme på.
Jag skulle nog påstå att det så gott som omöjligt att kallställa ett hus med inkommande kommunalt/samfällt vatten. Du behöver en viss värme för att undvika vattenskador pga frysning. Som info kan jag nämna att vår stuga på ca 70m2 drar ca 3500 kWh per år med den typen av kallställning jag nämnde. Sen går åt det en del el när vi är där främst på somrarna. El, sophämtning, vatten/avlopp, fiber/mobilt bredband/TV kostar en summa varje år ju även om du inte nyttjar stugan alls. Merkostnaden för att köra frostfritt istf helt kallställt borde inte sticka iväg så himla mycket tycker jag.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Ja det låter jätte logiskt :)
Men jag har inte spolat så värst mycket med alla kranarna så det känns inte rimligt att hela tunnan skulle vara tömd.
Kommer det inget vatten varken kall eller varmvatten har du stängt av vattnet.Du får försöka komma ihåg vilka kranar du har stängt annars men följ det röret som kommer in i huset och stäng den kranen annars.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle nog påstå att det så gott som omöjligt att kallställa ett hus med inkommande kommunalt/samfällt vatten. Du behöver en viss värme för att undvika vattenskador pga frysning. Som info kan jag nämna att vår stuga på ca 70m2 drar ca 3500 kWh per år med den typen av kallställning jag nämnde. Sen går åt det en del el när vi är där främst på somrarna. El, sophämtning, vatten/avlopp, fiber/mobilt bredband/TV kostar en summa varje år ju även om du inte nyttjar stugan alls. Merkostnaden för att köra frostfritt istf helt kallställt borde inte sticka iväg så himla mycket tycker jag.
Tack för råd, förstår att jag borde tänka om men hade hoppats på att med helt tömda vattensystem kunna slippa uppvärmning. Jag har kommunalt VA sen tre år tillbaka och innan dess tömdes allt inför vintern och behövde ingen värme alls. Hällde rödsprit i rör och avlopp och det funkade bra.
Jag ska ringa till Nodra imorgon och kolla om jag kan stänga av vattnet vid tomtgräns på något vis.
Om så ej är fallet får jag tänka om med underhålls värmen. Men redan nu är jag uppe i elräkning på 3000 kr för en månad och då har jag inte ens varit där :(
 
Det går INTE tömma beredaren genom varmvattenkran.
Inne i beredaren går det ett rör upp till toppen där man tar ut varmvattnet.
Enligt en naturlag så är det varmast upptill i en beredare, kallvatten fylls på nerifrån.

Ska man vara säker måste man nog ta loss hela blandningsventilen och ta hem den.

Protte
 
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Om det bara kommer en liten skvätt vatten, så kan det bero på att det inte kommer in luft i beredaren. Borde dock fungera med den lilla skruven, men prova att blåsa lite in i säkerhetsventilen.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det går INTE tömma beredaren genom varmvattenkran.
Inne i beredaren går det ett rör upp till toppen där man tar ut varmvattnet.
Enligt en naturlag så är det varmast upptill i en beredare, kallvatten fylls på nerifrån.

Ska man vara säker måste man nog ta loss hela blandningsventilen och ta hem den.

Protte
Vilken är blandningsventilen?
 
Röd 2:a i inlägg 5.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
Mycket rör långt ner och dom kommer aldrig att tömmas, frysrisk i den högre skolan, sen stäng inkommande tappa ur så mycket som möjligt gnom säkertsventilen, ta bort blandningsventilen (inringad rött ) och är det inga skarvar på rören vid golvet så blir att blåsa ur vattnet, tänk även på att ta bort duschblandaren den går aldrig att få allt vatten ur och ta hem den. Det med inkommande vattendel , linda värmekabeln runt allt som det kommer att vara vatten i. Mätare, ventiler, rör och linda in med någon matta filt, Finns så det räcker ser det ut som
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Tack för tips! Det enklaste blir väl att tömma genom kranen vid handfatet. En dum fråga, när jag öppnar ventilen med en skruvmejsel- börjar det inte rinna vatten där då?
Skruven släpper in luft så vattnet kan komma ut genom säkerhetsventilen, det kan droppa lite men det ska gurgla och suga in luft där. Öppnar du inte den så "hänger" vattnet kvar i beredaren.
 
  • Gilla
Happyhappytess och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Skruven släpper in luft så vattnet kan komma ut genom säkerhetsventilen, det kan droppa lite men det ska gurgla och suga in luft där. Öppnar du inte den så "hänger" vattnet kvar i beredaren.
Tack snälla! Ska åka ut idag och prova :)
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Samma med tvättmaskinen som jag tror inte går att tömma på vatten helt och hållet.
Vi har i alla fall lyckats tillräckligt bra för att undvika skador. Detta med tre (tror jag) olika tvättmaskiner under kanske 20-30 år. Diskmaskin tror jag kan vara svårare men det har vi ingen.

ClasseClas ClasseClas skrev:
toaletten för att undvika att bl a toastolen fryser sönder.
Tömmer man tanken och häller lite glykol i vattenlåset brukar det fungera bra med djupfryst toa under vintern.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle nog påstå att det så gott som omöjligt att kallställa ett hus med inkommande kommunalt/samfällt vatten.
Då vi lyckats, och mina föräldrar före oss, med det omöjliga i snart 50 år. Men numera (kanske senaste 30 åren) brukar vi "stänga i gatan" för säkerhets skull.
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Tack snälla! Ska åka ut idag och prova :)
På bilderna ser beredaren ut att sitta rätt lågt. Har du någon kran som sitter under beredarens lägsta punkt?

Sen är jag nyfiken på vart den "gulaktiga" slangen går?

VVS-installation med lågt sittande beredare och en gulaktig slang samt flera metallrör och kopplingar.
 
Ha värme på i det rummet, det går inte så himla mycket ström om dörren är stängd och ingen springer in och ut där.
 
M mlkjhr skrev:
Ha värme på i det rummet, det går inte så himla mycket ström om dörren är stängd och ingen springer in och ut där.
Ja har man sån "tur" att inkommande vatten, varmvattenberedare och tvättmaskin står i samma (lilla) rum så är det nog helt klart lättast. Sen måste kanske ändå rör/blandare till/i exempelvis kök och "utevatten" hanteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.