Vi har köpt en Grundfos Scala2 pumpautomat. Jag har sökt på nätet efter vilken anslutningsslang som passar till pumpen, men hittar ingenting. Det står inte heller något i den fina textlösa fyrfärgsbroschyren som beskriver installationen och inget sägs eller står i anslutning till Grundfos egen installationsvideo.

Kan någon peka mig i rätt riktning?

Vänliga hälsningar, Niklas
 
  • Grundfos Scala2 pumpautomat med synliga anslutningsportar och kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara 1-tum enligt sidan nedan.
Även om man söker på dom flexibla anslutningslangarna så står det 1-tum.

https://product-selection.grundfos.com/size-page

Dimension alla anslutningar Ansl. 25 (1") enligt en sida som säljer pumpen också.
 
Killgissar att tekniskt bruk kan vara tex anslutning av tvättmaskin och annat.
Anslutningen på slangen passar på pumpen, men om det är bästa valet av släng där pumpen ska sitta kan jag inte svara på.
 
Vad ska du ansluta mellan?
Och vad ska du ha vattnet till?

På sugsidan tror jag inte en sådan slang är speciellt lämplig utan man använder pem-slang eller rör.
På trycksidan skulle den funka, men vad jag förstår är den inte till för dricksvatten.
 
Tack för era svar!

Pumpen ska suga dricksvatten ur en brunn och skicka in det i två små enplans-hus. Jag har mätt anslutningarna på pumpen för att förstå vad som är vad. Diametern på hålen är 24-25 mm och den utvändiga gängan är 32 mm.

Skulle det gå att använda såna här kopplingar mot pumpen?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...pem-koppling-pp-rak-plast-plast-32-mm-2360423

Hur böjlig är PEM-slang? Finns det något alternativ som är lättare att böja där det är trångt, eller använder man böjar i stället?
 
  • Måttband visar anslutningar på en vattenpump med diametrar 24-25 mm och gänga 32 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som dom visar i manualen så är det flexslang för anslutning mot pumpen, sen kulventil och sugledning ned i brunnen. Gissar att det är för att plasten inte ska brytas sönder av tryckstötar och vibrationer.

Jag skulle koppla enligt manuellt med flexslang och använt PRK-kopplingar istället för plastkopplingar mot PEM-slangen.
PEM-slangen kan vara lite bångstyrig att jobba med så jag tror det underlättar.

Edit: Om det är trångt kan man använda en vinkel
 

Bästa svaret

En vattenpump och filtreringssystem för bevattning monterat i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser min installation ut, använder dock bara vårt till bevattning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack igen! Med era tips och bilden ska det nog funka. Bilden underlättade att se det framför mig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.