Ja nu är vi klara med det lilla huset i Frankrike.
Vi har gjort 80% av jobbet själv, vilket vi är mycket nöjda med med tanke på att vi är 75 resp.72 år gamla.
1.550.000 sek gick det på allt inklusive.
Jag drog all el själv, sedan kom elektrikern och kopplade in och satte proppskåpet.
Han kontrollerade mitt arbete och skrev konformitetsintyg .
Visst han tog ju bra betalt med tanke på tidsåtgången, men det blev ju ändå mycket billigare än om han skulle gjort allt. Minst 25000 sparade jag säkert.
Rörläggare, samma sak. Han tog 8.000 för jobbet.
Litet hus 45 m2, men det räcker bra till oss. Dessutom har vi ju en stor terrass som vi kan leva på större delen av året. Superisolerat. R värde-tak 12, väggar 7. Är ni fattigpensionärer som vi så är det bättre bo i Frankrike än Sverige.
Mat och restaurangbesök- billigare.
Små inkomster som våra-skattebefriade.
Här är filmen:
 
  • Gilla
Dsl och 24 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Ja nu är vi klara med det lilla huset i Frankrike.
Vi har gjort 80% av jobbet själv, vilket vi är mycket nöjda med med tanke på att vi är 75 resp.72 år gamla.
1.550.000 sek gick det på allt inklusive.
Jag drog all el själv, sedan kom elektrikern och kopplade in och satte proppskåpet.
Han kontrollerade mitt arbete och skrev konformitetsintyg .
Visst han tog ju bra betalt med tanke på tidsåtgången, men det blev ju ändå mycket billigare än om han skulle gjort allt. Minst 25000 sparade jag säkert.
Rörläggare, samma sak. Han tog 8.000 för jobbet.
Litet hus 45 m2, men det räcker bra till oss. Dessutom har vi ju en stor terrass som vi kan leva på större delen av året. Superisolerat. R värde-tak 12, väggar 7. Är ni fattigpensionärer som vi så är det bättre bo i Frankrike än Sverige.
Mat och restaurangbesök- billigare.
Små inkomster som våra-skattebefriade.
Här är filmen:
[media]
Supermysigt! Bra jobbat och hoppas verkligen ni kan njuta nu efter allt slit.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Supermysigt! Bra jobbat och hoppas verkligen ni kan njuta nu efter allt slit.
Tack för dom vänliga orden.
 
  • Älska
Krille-72
  • Laddar…
wow, bra jobbat! Ett mycket vackert litet hus. Var exakt i Frankrike ligger det? Njut av din tid där
 
L Lars Johansson1 skrev:
wow, bra jobbat! Ett mycket vackert litet hus. Var exakt i Frankrike ligger det? Njut av din tid där
Tack så mycket
83670 Barjols France
 
Såg filmen först idag. Vilken prestation ni har gjort! Intressant att se vilken liten yta som behövs när man kan använda utrymmet utanför under en stor del av året. Är nog delvis tillämpbart i Skåne o Blekinge. Fina armaturer plus Wegener och Mathssonstolar. Dom hittar man inte i Frankrike.
 
Tack Justus
Nej, sådana möbler hittar man inte i Frankrike.
Fransmän som besöker oss tycker ofta (beundrande) att det är så Scandinavie.
Vår stil är fortfarande exotisk för dom, trots IKEA.
Själv tycker vi ju att det är fullståndigt normalt att det ser ut så här.
 
Nu har kylan kommit. Det kan bli närmare noll på natten. Trots detta behöver vi ingen tillskottsvärme.
Solen värmer huset till 23 grader under dagen. På morgonen har vi 21 grader. Vi har elräkningar på 80 E i månaden. Det är i stort sätt ugnen och tvättmaskinen som kostar. Räkningen är halverad jämfört med vårt tidigare hus och då har ändå priset nästan dubblerats just nu. Det är många som går och huttrar i dragiga gamla hus här i Provence.
Jag har kollat nybyggen, 30 cm betongsten och 10 cm glasull på insidan. Inte mycket när tempen är noll.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Om man sätter glasullen på utsidan istället får man mycket bättre värmeegenskaper genom att fördröjningseffekten ökar. Dagens solvärme kommer in i huset lite senare. Säg det till dina grannar.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Visst men dom har putsade hus och den specialputs som krävs för att putsa på polystyren tycker dom nog är för dyr. "Bättre göra som vi alltid gjort. " Nu är det ju inte så dyrt material, puts och nät och hörnlister samt isolering = ca sek 45.000. Dom är dock lika duktiga på att ta betalt här som hemma i Sverige.
Jag fick en offert på 150.000 och då var redan utvändig isolering monterad. Jag frågade då hur han kommit fram till ett sådant pris? Enligt mig material 30.000. Återstår 120.000. Med 600 i timmen så skulle en murare gå här i 6 veckor för att bli klar. Offertgivaren ojade sig ock ock ock. Inte kunde man få materialet för så lite som 30.000 och 600 för en arbetare, det kostade mycket mera. Möjligtvis kunde man få en Algerier som inte kan något. Då hör det till saken att minimilönen här är 15 E. Det är väldigt många som har det. En bekant sökte jobb hos notarie. Hon har 5 års juridikstudier med sig. Hon erbjöds just 15 E. Att då tänka sig att en murare skall ha 60E? Jag hittade så småningom en annan. Materialet gick mycket riktigt på drygt 30.000 som jag förutsett. Det är ju egentligen bara att titta på nätet. Där står ju både priser och materialåtgång. För att göra en lång historia kort (försent säger ni) det hela blev exakt hälften mot tidigare prisförslag.
 
  • Gilla
SSo
  • Laddar…
Ditt exempel visar ändå att vi alla, oberoende av land ,är fast i konventionella tänkanden; puts på betongsten i Frankrike, träpanel i Sverige. Utgår man från egenskapskrav, inklusive klimatmässiga sådana, kanske man kan landa i andra lösningar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Så nu har vi bestämt oss för att sälja huset och bygga och bo i en Attefallare i Sverige.
Mycket jobb i onödan kan man tänka.
Vi behöver röra på oss som pensionärer , så bygget har varit bra för oss.
Det har också hållt hjärnan igång.
Vi får hoppas att det inte tar 3 år att sälja som det förra gjorde.
 
Lite sorgligt men jag antar att det finns en logik i det hela. Era franska erfarenheter går säkert att tillämpa på svenska förhållanden. Charmigast är ju att ni har en halv bostad utomhus men under tak. Försök att överföra den grundidén till Sverige.
 
Precis så justus. Jag har tänkt mig ett 1 meter djupt växthus 2 1/2 meter från attefallaren och ett skärmtak i glas emellan, vilket då bildar en liten gård som gör att huset känns större
 
Intressant tanke! En Attefallare kan man utforma till en perfekt bostad för två om man utnyttjar den tillåtna volymen effektivt. Det kan till och med kännas rymligare än en 200 kvm bungalow. Och minimala uppvrmningskostnader. Planlösning och orientering är A och O.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.