Hej,

Tänkte skriva det här för att i förhoppning att den kan hjälp någon annan som kommer hit i hopp om att kunna hitta en lösning på ett liknande problem.

Har en gammal trotjänare till bergvärmepump av modellen IVT C5 från 1997 (den utan display).
Senaste 2 åren (strax efter att vi hade köpt huset) har den haft återkommande larm ”Pressostat Hög”, framförallt när temperaturen gått under 0 grader. För två år sedan tog jag hit en servicetekniker som då bytte ut den inre cirkulationspumpen och samtidigt uppmanade han mig till att fundera på att köpa en helt ny pump. Personligen vill jag inte byta ut något som fungerar om jag inte måste. Nu fungerade pumpen dock inte, men tänkte att det måste ju gå att lösa.
Fungerade ett litet tag(några veckor) efter bytet men sedan började samma problem att komma tillbaka igen men med större intervall mellan gångerna.

Började felsöka igen och bytte slutligen expansionskärl som inte riktigt höll trycket. Intervallen mellan larmen ökade initialt men problemet kvarstod. Särskilt jobbigt när man vaknar på morgonen och det är svinkallt hemma. Tillslut skedde det varannan dag att pannan stannade.

Fortsatte felsökningen och provade att ställa ner varmvattentemperaturen i beredaren. Märkte ingen skillnad. Hittade dock då att den gamla värmeväxlaren hade spruckit i plasten och kunde inte växla ordentligt. Tänkte att jag äntligen hittat felet och beställde hem en ny och bytte ut den. Då plötsligt fungerade pumpen näst intill felfritt i nästan 6mån (dock mars-september som är den varma perioden).

Sen nu i oktober började den att slå ifrån igen på HP-larm och jag började att ge upp hoppet på att hitta felet. Skall sägas att tillfälligt har ingen bott i huset under september- december varpå jag sänkte temperaturen inne till 16 grader för att sänka förbrukningen.

I förra veckan sökte jag runt på olika forum igen och fann då några enstaka trådar där det diskuterades problemet med IVTs flexslangar och hur de ofta kan sättas igen av magnetit. Varken Vid kontakt med IVT själva eller extern tekniker har de nämnt det problemet för mig. Bestämde mig för att ikväll stänga ner systemet och skruva loss flexslangen som ansluter pumpen till radiatorslingan.

Slog ifrån värmepumpen säkerhetsbrytare samt externa cirkulationspumpen och tömde vattnet som fanns i säkerhetsventilen vid elpatronen. Därefter skruvade jag loss flexslangen i hopp om att radiatorslingan skulle hålla kvar vattnet ute i omlopp. Det gick alldeles utmärkt och det vatten som kom ut gick att stoppa med handdukar.

Tog sedan en 80cm lång blompinne och provade att föra in den i den ca 80cm långa flexslangen. Kom ca 5cm innan det tog tvärstopp. Visade sig att hela slangen var totalt igensatt med magnetit. Ett under hur det i huvudtaget har kunnat passera något vatten i huvudtaget tidigare.

Rensade slangen helt ren och satte tillbaka den varpå systemet nu gått felfritt i 2h och kommer uppdatera texten de närmsta dagarna med det fortsatte utfallet. Önskar bara att jag hade förstått tidigare att det finns ett problem med igensatta flexslangar. Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon annan med liknande problem.
 
  • Gilla
Josth och 4 till
  • Laddar…
Pumpen har nu gått i 8h kontinuerligt vilket den inte gjort sedan det blev minusgrader ute.
 
G
Greyoso Greyoso skrev:
Pumpen har nu gått i 8h kontinuerligt vilket den inte gjort sedan det blev minusgrader ute.
Ja, magnetit i gamla flexslangar är ett känt problem när man har gamla järnradiatorer i systemet. Hjälpte en bekant där hela värmeväxlaren va totalt igenproppad med magnetit. Hoppas din pump fungerar många år till nu(y)
 
  • Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Sista uppdatering i den här tråden. Pumpen har nu gått konstant i 5 kalla dygn utan minsta problem och med betydligt bättre effekt än under det senaste året.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.