T Tompa01 skrev:
Beroende på vilken typ av rör och hur kallt det blev i röret finns fortfarande en risk för att röret kan ha spruckit. Nu låter det som ni fångade isproppen snabbt och att det inte krävde mycket för att tina den. Det tyder på att det inte var så kallt och isproppen var liten. Så förmodligen har ni klarat er. Men för säkerhets skull skulle jag vara mycket uppmärksam framöver på tecken på vattenläckage.
Om man skall gissa så är det med rätt stor sannolikhet ett oskarvat kopparrrör och de tål faktiskt en hel del, så jag skulle inte vara så orolig. Särskilt inte med tanke på placeringen i taket. Detta gör också att eventuella läckage troligen upptäcks väldigt snabbt.
 
C cirpan skrev:
Exakt, innan gick rören i golvet och vid renoveringen satte man i innertaket istället
Har du pratat med firman om denna incident (innan ens vintern riktigt börjat)?
 
Bor själv i mittenlänga med radhus om sex bostäder anno 1973. Drogs med problem förra året med (hett)varmvatten i rören till kallvatten. Här har vi tillvatten utan backventiler vilket till följd blev att när vi kontrollerade samtliga grannar ned mot slutet/gaveln konstaterades en trasig backventil till en badrumsblandare. Först när denna åtgärdades löstes längans problem. Det hade läckt tillbaka varmvatten i rören. Detta hade inget med frusna rör men kan vara en förklaring.

Tips är att kontrollera med grannarna genom att se om det rinner vatten från blandare trots att man stängt av tillvatten för varmvatten.
 
Vi hade ett spännande problem, likvärdigt fast tvärtom.

Bor i radhus, en dag upptäckte jag och mina grannar att det tog väldigt långtid för att få varmvatten ur våra kranar.

Efter någon vecka ringde jag vår samfällighet som felanmälde till fjärrvärmeägaren.

inget fel upptäckts, servicemannen sa däremot att detta fenomen kan inträffa när en blandare börja bli dålig och inte håller tätt i ventilerna längre, oftast är det äldre duschblandare som då läcker.

Jag tänkte att jag får väl kolla mina. Böjande fel sök genom att stänga av en blandare en i taget med kranen på röret.

Hade tur första blandaren jag kollade visade sig läcka. Det vill säga att ventilen inuti blandaren för varmvattnet (givetvis en gammal duschblandare) inte slöt tätt. Detta gjorde att kallvatten trycktes in i varmvatten ledning och kylde ner det, och det drabbade alla i radhus längan.

bytte blandaren och problemet försvann.
 
Ni har även då VV-cirkulation och bråkar pumpen eller VV-regleringen blir det samma problem , långa ledningar med kallt vatten som flödet stannat i , lång tid för att få VV
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vänta inte på plusgrader, värm upp rören från alla håll du kan (till exempel med varmvatten i plastpåsar). Skador kan fortfarande uppkomma/förvärras om det fryser ytterligare. Så snart lite vatten tar sig igenom så släpper ispropparna snabbt med lite genomspolning.

När du fått igång vattnet så kan du lämna igång en kran så att den småstrilar lite, då återkommer inte problemet. Åtgrda sedan problemet med isoleringen till våren när det blir lite varmare ute.
Du får montera värmekabel i ledningar i kallutrymme. Starta elen till värmekabel under vintertid
 
J jassaj skrev:
Vi hade ett spännande problem, likvärdigt fast tvärtom.

Bor i radhus, en dag upptäckte jag och mina grannar att det tog väldigt långtid för att få varmvatten ur våra kranar.


Efter någon vecka ringde jag vår samfällighet som felanmälde till fjärrvärmeägaren.

inget fel upptäckts, servicemannen sa däremot att detta fenomen kan inträffa när en blandare börja bli dålig och inte håller tätt i ventilerna längre, oftast är det äldre duschblandare som då läcker.

Jag tänkte att jag får väl kolla mina. Böjande fel sök genom att stänga av en blandare en i taget med kranen på röret.

Hade tur första blandaren jag kollade visade sig läcka. Det vill säga att ventilen inuti blandaren för varmvattnet (givetvis en gammal duschblandare) inte slöt tätt. Detta gjorde att kallvatten trycktes in i varmvatten ledning och kylde ner det, och det drabbade alla i radhus längan.

bytte blandaren och problemet försvann.
Jag vill bara hålla med dej. Det är backventilen i blandaren som slutat fungera. Om du har en svensk blandare typ Mora , Mattson etc är det lätt att köpa reservdelar. Du behöver inte byta hela blandaren. Googla på youtube så hittar du instruktion.
 
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Jag vill bara hålla med dej. Det är backventilen i blandaren som slutat fungera. Om du har en svensk blandare typ Mora , Mattson etc är det lätt att köpa reservdelar. Du behöver inte byta hela blandaren. Googla på youtube så hittar du instruktion.
Eller så stoppar man in en backventil på inkommande vatten till blandaren, oftast mycket enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.