i källaren i ett hus jag precis har köpt finns ett parkettgolv som det enligt tidigare ägare har stått många stora wellpapp kartonger i flera år. och det har blivit fuktskada eller mögel skada under dessa enligt bild.
det är svarta märken i skarvarna på parketten.
jag har avlägsnat listorna och såg att det var ett vad jag kan se gediget grundarbete med "
fuktisoleringsmatta med kanaler. " haft inne flera personer som jag bett dom känna om det luktar mögel doft. fast vi kan inte märka något.
jag försökte slå isär golvet så att jag kunde lufta upp det med olika verktyg, fast golvet ville inte riktigt glida isär.
men jag vill verkligen inte lägga ner å mycket pengar eller tid på detta.
jag bifogar bild så ni kan se hur det ser ut?

frågan är kan jag på snabbt och billigt sätt få detta rum beboligt?
jag hade tänkt att ha detta som sovrum till mig själv. bryr mig inte mycket om det estetiska. fast om man kan få bort det vore det ju allra bäst.
några tipps?
 
  • En källarinteriör med parkettgolv, vitmålade väggar, ett fönster, och enkla möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med svarta mögelskador vid skarvar och borttagen golvlist, hammare och listdel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät fuktkvoten i golv och lister, så får du på svart och vitt om du ens behöver göra något.

Ytterhörnen av hus brukar ha högre fuktbelastning, ha luftcirkulation i åtanke när du möblerar och inreder. Ställ exempelvis inte sängen klass an mot ytterväggen i hörnet som på bilden ovan, skippa överkast som hänger ner.
 
tack jag kan mäta fukten. men den skada som är där nu är då inte skadlig om fukten är låg?
finns det sätt att snygga till skadad om den är ofarlig?
 
BirgitS
Det går ju att lägga en matta där eller ställa en möbel så att det inte syns. Däremot så går det ju inte att åtgärda själva träet när det har blivit så skadat.
 
De där mörka fläckarna är typiska fuktfläckar i skarvarna på ett parkettgolv. De går inte att få bort helt och hållet men du kan försöka att torka ur golvet genom att låta det stå luftigt och även använda en värmefläkt riktad mot golvet,en kupévärmare eller vad du har hemma. Det ser ju ut att vara en mindre skada så jag tror att det är inte så mycket att oroas över. Om du lyckas att torka ner golvet så blir dessa fuktfläckar betydligt mindre men de kommer att synas även framöver som missfärgningar i parketten. Ska du lägga nytt golv så är det enklast att såga upp det befintliga golvet med några spår med cirkelsåg och sen bryta upp golvet.
 
åhh tack alla. jag ska torka med fläkt och se sedan fas 2 blir oxalsyra då.
jag kan lägga upp efter bild efteråt om ni vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.