Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Tror absolut att du kan byta ut elberedaren mot ex,vis 500l tank med beredare. Grova ledningar och i våg så har du självcirculation. Om ni har haft en tank på väggen så tror jag att det har suttit en varmvattenberedare där. Dom var ofta klädda med trä.
Finns /fanns vedpannor med inbyggd ackumulatortank på 90talet, bytte själv från en liten panna till en med 500l volym, helt klart det bästa jag gjort. Har en kompis som har en med 1500L, mycket att köra med och han har dessutom keramik i sin. Någon sådan panna skulle jag ha satsat på, om det blir pannbyte i framtiden. Vet inte om sådant finns på marknaden i dag.
Bara för att saker är nya så behöver dom inte vara bättre.

Tror personligen på självcirculation och självdrag.
Hej, tack!
Men när jag har ack.tank med bredare måste jag elda också i sommaren att ha varmvatten i dusch o allt?

Egentligen skulle jag ville slippa detta...
 
Tombrittberg
M Matheus11 skrev:
Hej, tack!
Men när jag har ack.tank med bredare måste jag elda också i sommaren att ha varmvatten i dusch o allt?

Egentligen skulle jag ville slippa detta...
Då kan du köra el eller ha en slinga i botten, kopplad till solfångare.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Då kan du köra el eller ha en slinga i botten, kopplad till solfångare.
ÄQÄÄÄUOTEE="Tombrittberg, post: 3335867, member: 181450"]Då kan du köra el eller ha en slinga i botten, kopplad till solfångare.[/QUOTE]
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Då kan du köra el eller ha en slinga i botten, kopplad till solfångare.
Eller kan jag ha en ack. Tank utan beredare och en separat VVB? Tycker nämligen hänger VVB i badrummet istället källaren.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
M Matheus11 skrev:
ÄQÄÄÄUOTEE="Tombrittberg, post: 3335867, member: 181450"]Då kan du köra el eller ha en slinga i botten, kopplad till solfångare.

Eller kan jag ha en ack. Tank utan beredare och en separat VVB? Tycker nämligen hänger VVB i badrummet istället källaren.[/QUOTE]
Absolut
 
En ack-tank med inbyggd beredare och elpatron i övre 3:djedelen av tanken ersätter både elpanna och elberedare och funkar på självcirk precis som en panna skulle gjort. Kopplas sen vedpannan in mot tanken blir det att se till att det inte cirkulerar genom pannan då den inte eldas. Däremot är 500 liter på tok för lite då 1/3 av tankvolymen redan är varm utav elpatronen då eldningen påbörjas.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
M Matheus11 skrev:
[bild]
Det var en Tyska som har installerad allting själv.... jävla. På bilden > kan man se hur det står i källaren.
Elpanna värmer upp varmvattnet MEN samtidigt också vattnet för värme... men på den elpanna kan man inte stänga av det, så både varmvattenuppvärmning och värme för radiatorer kör hela tiden. På vedpannan måste jag ställa den helt på vänster, då kommer värme inte in radiatorer.När elpannan kör, jag känner det är varmt runtkring ytor av elpannan....

Det går ett rör från vedpanna till elpanna, sen ett rör från vedpannan till värmesystemet.... och sen också från elpannan två rör in i varmvattnet (blå och röd så kallt och varmt vatten).... finns det nån som kan berätta mig om jag kan värma upp vattnet för dusch och bad med vedpanna istället så att jag kan stänga av elpannan??
Prova dig fram.
 
Hade jag bott i ett inte allt för tätbebyggt område så hade jag definitivt behållit pannan som den är så längde den fungerar.
Det är inte kostnadseffektivt att varken byta ut den eller komplettera en så gammal panna med tankar.
På blocket ser man ofta 5-10år gamla vedsystem med fina vedpannor som folk säjer iväg för 10% av installations och materialkostnaden.

Med tanke på vedpriset så spelar det inte så stor roll att verkningsgraden är kanske tom nr mot 50-60% med ved.
Värmen hamnar även till del i skorsten och källaren med en gammal gjutjärnspanna.
Jag hade kört ved när jag var hemma och satt i en pelletsbrännare som "back-up" vid resor och längre tid hemifrån.
Och sparat elpannan som säkerhet.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Den där varmvattenberedaren är lågt placerad för att prioritera elvärme till tappvatten och radiatorvärme.
Vill man prioritera pellets/ved/olja till varmvattenberedaren istället så måste varmvattenberedaren lyftas upp mot taket för att få cirkulation.


Du skulle behöva en ventil mellan VVB och panna för att kunna köra VVB utan att värma pannan.
Rätt där! Sen kan man fråga sig hur Syr-ventilen ska kunna kyla pannan vid ev. kokning!
 
Blev det någon pelletsbrännare?
 
MultiMan
Medlemmen var senast aktiv i december 2022:

Profilaktivitet, användare "Matheus11", 63 bilder uppladdade, senast online den 5 december 2022.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.