Jag har en Gorenje varmvattenberedare i mitt fritidshus och drabbades förra vintern av en omfattande vattenskada som gjorde att jag fick renovera om hela huset.
För att undvika samma skeende igen har jag nu tömt alla vattenledningar i huset men lyckas inte lista ut hur jag ska tömma själva beredaren.
Bruksanvisningen är urkass, och de filmer jag hittar på youtube är bara på andra märken.
Jag har ingen underhållsvärme på alls då jag bestämt mig för att bomma igen det för vintern. Har helt enkelt inte råd med dessa skenande elpriser.

Någon här som kan hjälpa mig hur jag gör?
Tacksam för all hjälp
 
  • Installation av Gorenje varmvattenberedare med rörledningar och avstängningsventiler under handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gorenje varmvattenberedare installerad ovanför golvet i ett trångt utrymme med synliga vattenledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Gorenje varmvattenberedare och termostat i ett hörn av ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Jag har en Gorenje varmvattenberedare i mitt fritidshus och drabbades förra vintern av en omfattande vattenskada som gjorde att jag fick renovera om hela huset.
För att undvika samma skeende igen har jag nu tömt alla vattenledningar i huset men lyckas inte lista ut hur jag ska tömma själva beredaren.
Bruksanvisningen är urkass, och de filmer jag hittar på youtube är bara på andra märken.
Jag har ingen underhållsvärme på alls då jag bestämt mig för att bomma igen det för vintern. Har helt enkelt inte råd med dessa skenande elpriser.

Någon här som kan hjälpa mig hur jag gör?
Tacksam för all hjälp
Kan du inte bara öppna varmvatten kranen eftersom du har väl stängt inkommande kallvatten?
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
Rickard.
Beredaren kan du tömma genom att öppna säkerhetsventilen (till höger på bild) men du kommer fortfarande ha kvar vatten i rören så vill man ha ut allt måste man ha avtappningsventiler på lägsta punkt.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
Vrid det svarta vredet längst till höger ett kvartsvarv och sen öppnar du luftskruven på undersidan av ventilen med det lite större svarta vredet längst till vänster helt med en skruvmejsel och låt det rinna tills den är helt tom.
Såklart skall allt inkommande vatten vara avstängt.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kan du inte bara öppna varmvatten kranen eftersom du har väl stängt inkommande kallvatten?
K Kontoristen7 skrev:
Vrid det svarta vredet längst till höger ett kvartsvarv och sen öppnar du luftskruven på undersidan av ventilen med det lite större svarta vredet längst till vänster helt med en skruvmejsel och låt det rinna tills den är helt tom.
Såklart skall allt inkommande vatten vara avstängt.
K Kontoristen7 skrev:
Vrid det svarta vredet längst till höger ett kvartsvarv och sen öppnar du luftskruven på undersidan av ventilen med det lite större svarta vredet längst till vänster helt med en skruvmejsel och låt det rinna tills den är helt tom.
Såklart skall allt inkommande vatten vara avstängt.
Kontoristen7, menar du så här?
 
  • Installation under handfat med rör och ventiler, markerade nummer 1 och 2 för diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Kan du inte bara öppna varmvatten kranen eftersom du har väl stängt inkommande kallvatten?
Nej har provat men kanske gör något fel?
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Kontoristen7, menar du så här?
Japp, och som någon skrev så är det bra att öppna kranen vid närmaste handfat/tappställe
 
  • Gilla
sgneander och 1 till
  • Laddar…
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Kontoristen7, menar du så här?
Du kan tömma genom säkehetsventilen med om du vill men ta kran för varmvatten till att börja med.
 
Se upp så att inte vattenmätaren fryser sönder. Jag skulle se till att ha lite underhållsvärme på speciellt om det är kommunalt vatten med vattentryck på. Kan du av stänga vattnet utanför huset? Ventil i "gatan"? På landet kallställer jag till 1-2 plusgraders värme men har lite högre på toaletten för att undvika att bl a toastolen fryser sönder. Samma med tvättmaskinen som jag tror inte går att tömma på vatten helt och hållet. Vi har en "pumpgarderob" med VVB och hydropress. Där har jag en frostvakt och värmekabel till inkommande vatten. Sen stänger jag kranen till VVB och låter vattnet vara kvar. VVBn är påslagen med lägsta möjliga temperatur på termostaten. Så har jag gjort de senaste 25 åren utan problem med frysskador.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Nej har provat men kanske gör något fel?
Och om du vrider på ratten som du frågade om så ska det komma lite vatten ur säkerhetsventilen annars är beredaren tom.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Se upp så att inte vattenmätaren fryser sönder. Jag skulle se till att ha lite underhållsvärme på speciellt om det är kommunalt vatten med vattentryck på. Kan du av stänga vattnet utanför huset? Ventil i "gatan"? På landet kallställer jag till 1-2 plusgraders värme men har lite högre på toaletten för att undvika att bl a toastolen fryser sönder. Samma med tvättmaskinen som jag tror inte går att tömma på vatten helt och hållet. Vi har en "pumpgarderob" med VVB och hydropress. Där har jag en frostvakt och värmekabel till inkommande vatten. Sen stänger jag kranen till VVB och låter vattnet vara kvar. VVBn är påslagen med lägsta möjliga temperatur på termostaten. Så har jag gjort de senaste 25 åren utan problem med frysskador.
Oj det var mycket att ta i beaktande :)
Jag vill som sagt bomma igen det helt eftersom jag ändå inte är där. Och har inte råd med skenande elpriser att ha värme på.
 
  • Gilla
Malma2021
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Och om du vrider på ratten som du frågade om så ska det komma lite vatten ur säkerhetsventilen annars är beredaren tom.
Det strilar i typ 10 sekunder sen är det stopp. Kan omöjligt ha tömt hela den tunnan :-D
 
V växelventil skrev:
Du kan tömma genom säkehetsventilen med om du vill men ta kran för varmvatten till att börja med.
Tack för tips! Det enklaste blir väl att tömma genom kranen vid handfatet. En dum fråga, när jag öppnar ventilen med en skruvmejsel- börjar det inte rinna vatten där då?
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Det strular i typ 10 sekunder sen är det stopp. Kan omöjligt ha tömt hela den tunnan :-D
Men du är med på att det vattnet som finns i beredaren har kommit ifrån inkommande kallvatten som fylls på.När du sedan förbrukar varmvatten så tömmer du beredaren och har du då stängt inkommande vatten kan inte beredaren fyllas på.
 
  • Gilla
Happyhappytess
  • Laddar…
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Tack för tips! Det enklaste blir väl att tömma genom kranen vid handfatet. En dum fråga, när jag öppnar ventilen med en skruvmejsel- börjar det inte rinna vatten där då?
Du behöver bara öppna varmvatten kranen efter du stängt av vattnet till huset.
 
  • Gilla
migniss och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.