Hej,

har precis dragit igång med nybyggnation och har en fråga. Vem ansvarar vanligtvis för att frakta bort skräp & avfall ifrån byggplatsen? Jag eller entreprenören?

I vissa sammanhang kan man se att företag har miljöplaner som de arbetar efter och där de själva säger att de ska ta hand om och sortera skräp och emballage.

Tackar...

//Fredrik
 
Jag tror att detta varierar mellan hustillverkare men generellt tror jag nog att du själv får ta hand om byggavfallet.

Jörgen och Sanije
 
Håller med föregående!

Där jag jobbar så står det i kontraktet och med dagens sortering av avfallet så kostar det runt 10tusen på ett villa bygge med hyra av container+tömmning.

Eldning på arbetsplatsen kan kosta skjortan i böter!!

mvh snickarn´`
 
Hej igen,

tack för svar...
Jo, det verkar inte bättre. Det står varken eller i kontraktet.

Det blir att lasta släpet i påsk ;)

/Fredrik
 
Hur mycket skräp blir det egentligen? Rent träavfall kan man ju elda själv och sen kan man ju sortera själv resten. Frågan är ju hur mycket man sparar på det.

//Benny
 
Våran entreprenad tog bort avfallet efter slutbesiktningen. Jag lovar att det blir en j...a massa och jag är glad att jag slapp ta hand om detta. Ni vet en sån där stor conteiner som finns på tippen, den var proppfull.
 
Hur mycket avfall kan det bli?

Jag läste ett tipps någonstans att man kan spara in de 10 000:- genom att låta byggarna slänga skräpet på tomten, och sedan sorterar du det och kör till en återvinningsgård, kostar 0:-
 
Jovisst kan du det, men det blir MYCKET skräp!!!

Vi var också inne på detta ganska länge, men gav upp tanken tillslut och med facit i hand är vi glada för det. Det hade blivit att åka med sopor ett par gånger i veckan, och det hade vi inte haft varken tid eller lust att göra!

Nu, 7 veckor in i bygget har vi redan fyllt en hel stor container, och ändå har de slängt trät utanför eftersom vi vill elda detta i braskaminen!
 
K
Lägg pengarna på en bra släpvagn istället, det gjorde jag. Blev runt 10 vändor till soptippen.
 
Hej,

vi gjorde så att vi lastade släpet några gånger och drog till återvinningen...Min fru sorterade bra ;)
Det vara bara att ösa av när vi var på plats.

Funkade helt OK faktiskt. Såg värre ut än vad det var.

Nu är det andra problem att lösa...

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.