Vill ha ett garage men står i valet eller kvalet om man ska riva ladan och bygga nytt eller ge sig på att försöka renovera upp . För några år sedan slängde jag på ett plåttak enbart för att den inte skulle trilla ihop helt , bifogar några bilder

Vad tror ni ?
 
  • Slitet träladugård med nytt plåttak i soligt landskap, behöver renovering eller ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktionen av ett gammalt ladugårdstak med synliga takbjälkar, fönster och oordnat material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lada invändigt med synliga träbjälkar och plåttak, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedgången lada interiör med skadade träväggar och spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av förfallen lada med träbjälkar, spånade väggar och spridda byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av gammal lada med träbalkar, plåttak, staplar av ved och en röra av träplankor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Blir troligen billigare att bygga nytt. Men...

Charm, mindre krångel med bygglov och möjlighet att bygga lite i taget skulle jag se som stora plus för att bygga om.

En idé är att bygga ett nytt garage och behålla nuvarande byggnad.
 
  • Gilla
Pielstick och 5 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Blir troligen billigare att bygga nytt. Men...

Charm, mindre krångel med bygglov och möjlighet att bygga lite i taget skulle jag se som stora plus för att bygga om.

En idé är att bygga ett nytt garage och behålla nuvarande byggnad.
Ja det är ju också ett alternativ , får nog räkna lite på olika alternativ och se om man blir nått klokare
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Är taket "knäckt" eller ser det bara ut så på bilden?

Stämmer måtten på ladan för garage? Är porthöjden tillräcklig mm.
Har du tänkt dig kallgarage?

Om det är så så borde det billigaste vara att renovera.
Tömma och riva måste du även göra om du skall bygga nytt.


Vill du ha ett gjutet golv så borde man kunna komma in med en lite större minigrävare och gräva ut och gjuta ett golv.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Är taket "knäckt" eller ser det bara ut så på bilden?

Stämmer måtten på ladan för garage? Är porthöjden tillräcklig mm.
Har du tänkt dig kallgarage?

Om det är så så borde det billigaste vara att renovera.
Tömma och riva måste du även göra om du skall bygga nytt.


Vill du ha ett gjutet golv så borde man kunna komma in med en lite större minigrävare och gräva ut och gjuta ett golv.

Måtten på ladan räcker gott , Ladan har ju satt sig ordentligt så taket är ganska så skevt . Jag har tänkt mig ett varmgarage så att ju mer jag tänker på det så känns det mer och mer som att bygga nytt nog blir lättast .

Antingen riva och bygga nytt alternativt bygga nytt på annan plats på tomten och låda ladan stå kvar men bara renovera den lite lätt efterhand
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Den ser ju lite gisten ut, men det gör gärna orenoverade gamla byggnader. Min uppfattning är dock att gamla byggnader är trots utseendet enormt stabila och gedigna, vilket man upptäcker om man börjar riva i dem. De är lätta att reparera. Att nyinförskaffa sådan virkeskvalitet och virkesdimensioner är ohyggligt dyrt och svårt. Det är dessutom en ganska stor byggnad som rymmer mkt. Alltid välbehövligt och bra att ha, samt att det blir dyrt att bygga nytt med samma storlek. Så, föga förvånande röstar jag för att bevara byggnaden.

Huruvida ett varmgarage enbart för bilen ska inredas eller byggas nytt beror på vilka behov man har med garaget.
 
  • Gilla
Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Den ser ut att gå lite i vågar men jag tror inte det är några problem att räta upp det , en gissning är dock att du åker på att plocka av plåten om du vill ha det riktigt bra. Takplåt håller ihop något alldels grymt.

spontant säger jag dona. Om inte takstolar och annat är genomruttet på många ställen. Det är ju ett stort garage. Avdela och gör varmgarage i en del efter behov och lägg trägolv och kör kallgarage i övriga delen. Verkar ju ändå vara hyvsad takhöjd. Saker jag sällan använder brukar jag då hissa upp i taket om det finns takhöjd.

jag brukar använda domkrafter och sen spänner upp linor och block för att räta ut skevheter. Då går det sakta men säkert. En del tycker om att trycka med maskiner men jag är för rädd att man trycker av byggnaden från sina bärpunkter.

bjuder på några bilder

Traktor med vinsch drar en skev lada rak genom att spänna linor runt dess struktur utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här drar jag långsidan då en lada blivit rombformad och jag skulle fått typ en extra halvmeters överhäng på taket på ena sidan och ingenting på den andra. Flyttade den 18 cm sen skulle den glida av plintarna

Räta ut takstolar med domkraft och spännband i träkonstruktion med takljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rätar upp gavlar och långsidan. Detta har jag flrsökt med tidigare men då höll
plåttaket emot.
Inuti ett stort, sparsamt upplyst garage med öppen port som visar en snöig utomhusmiljö, olika föremål lagrade med hjälp av upphissningslinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv för ”lättare ” saker. Snöbladet upphissat för det tar sån himla plats samt lite pallar med saker
 
  • Gilla
cyberbox och 3 till
  • Laddar…
Jag har själv byggt i gammal lada och det blir klart billigare än att slå ner och bygga helt nytt dom som påstår annat får förklara hur dom räknat på det för stommen med tak och allt finns.
Nackdelen är att man får bygga på ytan som finns och inte bestämma måtten själv.
Är det mesta i ok skick tycker jag du ska bygga på den.
 
  • Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips och svar , Blir till att ta sig en riktig funderare under julhelgen
 
V Vardon skrev:
Den ser ut att gå lite i vågar men jag tror inte det är några problem att räta upp det , en gissning är dock att du åker på att plocka av plåten om du vill ha det riktigt bra. Takplåt håller ihop något alldels grymt.

spontant säger jag dona. Om inte takstolar och annat är genomruttet på många ställen. Det är ju ett stort garage. Avdela och gör varmgarage i en del efter behov och lägg trägolv och kör kallgarage i övriga delen. Verkar ju ändå vara hyvsad takhöjd. Saker jag sällan använder brukar jag då hissa upp i taket om det finns takhöjd.

jag brukar använda domkrafter och sen spänner upp linor och block för att räta ut skevheter. Då går det sakta men säkert. En del tycker om att trycka med maskiner men jag är för rädd att man trycker av byggnaden från sina bärpunkter.

bjuder på några bilder

[bild]
Här drar jag långsidan då en lada blivit rombformad och jag skulle fått typ en extra halvmeters överhäng på taket på ena sidan och ingenting på den andra. Flyttade den 18 cm sen skulle den glida av plintarna

[bild]

rätar upp gavlar och långsidan. Detta har jag flrsökt med tidigare men då höll
plåttaket emot.
[bild]
Trägolv för ”lättare ” saker. Snöbladet upphissat för det tar sån himla plats samt lite pallar med saker
Tack för tips och bilder , alltid intressant att se hur andra gjort
 
Riv säger jag
 
Har du möjlighet så bevara ladan som den är och bygg nytt bredvid :cool:
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
Om du skiter pengar eller har bra lön så riv och bygg nytt om inte så tycker jag du ska bygga på det du har, det blir mycket billigare.
 
mickewest mickewest skrev:
Om du skiter pengar eller har bra lön så riv och bygg nytt om inte så tycker jag du ska bygga på det du har, det blir mycket billigare.
Jag skulle säga att det är ett hel felaktigt påstående. Vad av det där ska TS än spara om han bygger om det till garaget? Taket ser förvisso bytt ut men inte rakt.

Jag tror det blir minst lika dyrt att renovera och tar mycket längre tid.
 
PeterFalun
jag skulle nog renovera men det beror lite på hur resten av gården ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.