Jag har nu åkt runt till de flesta byggvaruhus och trävaruhus i Göteborgstrakten och hittar inte den liggande panelen som funnits på mitt hus från 1908.

Hela panelen skall bytas och jag skall ha liggande dubbelfasad och hyvlad panel med synlig bredd på ca 13 cm. Det som vanligen kallas Z-panel (Vaxholm på K-Rauta och Herrgårdspanel på Hornbach) fungerar tyvärr inte då den är finsågad samt att det är glapp vi fasningen.

Det närmaste jag hittat är spontad och hyvlad panel på Bauhaus, relativt billig också (c:a 100 kr/kvm) men tyvärr för lite fasning... På Högsbo Trä kan jag få panel specialsågad men den kostar ju tvärr lite mer då (130 kr/kvm). Dessutom har jag inget provex innan beställning och kommer att få merkostnad vid ev senare behov att komplettera.

Någon som har ett bra tips? Mina hantverkare behöver nog panel om ett par veckor så det börjar dra ihop sig!
 
Ett tilllägg till mitt eget inlägg: Såg nu att den panel jag har heter fasspontpanel, eller i allafall kallades så förr. En sökning på internet ger mig inte en enda träff på någon som säljer detta... men visst måste väl sådan fortfarande göras (den på Bauhaus var iofs sådan men hade väldigt liten fasning)
 
I
Blir inte riktigt klok på hur din panel ser ut i tvärsnitt. Kan du beskriva i detalj (med mått) eller lägga in en bild på en bit av ändträet från bef. panel?

Är den spontad eller bara falsad? Hur bred/tjock?

Det du kallar Z-panel har mig veterligen inte funnits. Möjligen är det något 'smeknamn' på dubbelfalsad panel som med lite god vilja kan ses som ett Z i ändträet.
Det du kallar dubbelfasspont har funnits i flera olika utförande.
 
Panelen har vanlig spont och är V-fasad när de sitter ihop, c:a 14 mm brett. Synlig yta idag inkl fasning är c:a 125 mm, total bredd med spont c:a 130 mm. Tjocklek c:a 21 mm, dvs specen är hyvlad dubbelfasspont 130x21. Det jag vill sätta upp behöver inte ser exakt likadant ut, men gärna så likt som möjligt.
 
I
I så fall skulle jag tro att det är en 1" profil som heter "Dubbelfasspont T.G.V. 3021" med tidigare SIS-nummer 23 28 13 enligt handboken "Svenska Träprofiler" från Sveriges Trähandlareförenings Centralförening (puh! vilket namn) förkortat STC (utgivningsår 1966). Och med ganska stor sannolikhet är den panelen underfogad, dvs. sponten sitter inte mitt i tjockleken utan är förskjuten mot undersidan.

Eftersom den varit standardiserad från mitten av 1900-talet har den troligen tidigare funnits i en mängd olika utförande med varierande mått på dimension och fräsning. Det är därför inte särskilt sannolikt att det är just den profilen. Men du kan ju försöka få tag i en provbit hos en välsorterad trähandlare och jämföra med den du har på huset. Skulle det vara samma, så går det att efterlysa den hos andra trävaruhandlare. Alla har de troligen någon kladd i lagret som blivit över och inte är såld.

Annars är det en beställning som måste till och då kan du lika bra leta upp en 'bondsågare' ute på landet som har hyvel och profilfräs. Det brukar bli minst 20-30% billigare än att ta det via ett sågverk eller en byggmaterialhandlare.
 
Åk till Backa Specialhyvleri vid Nihlmarks Trä (bakom Beijers vid Tingstad). De kan tillverka exakta kopior av din gamla fasad. Det är inte särskilt mycket dyrare än färdig panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.