R
Ska byta ut ugnen och spishällen och hade en elmontör hemma för att koppla in hällen och se över vägguttaget för ugnen, som hängde löst på en spik från tidigare ägares ugn. Elmontören skruva fast uttaget som hängde på en spik och hade inga kommentarer i övrigt.
Skulle sen idag koppla in ugnen (som kom efter elmontören var på plats) med stickproppen och såg att vägguttaget hade en lång spricka i sig samt att det ser ut som det smält bort en bit i brunnen där tidigare ugn suttit med sin stickpropp.
Min fråga är egentligen är det helt säkert att koppla in nya ugnen till detta uttag?

Närbild på ett skadat vägguttag med spricka och tecken på smältning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket och delvis smält vägguttag som behöver bedömas för säker användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat och smält vägguttag med synlig spricka och deformerad kontakt, behov av omdöme för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag med spricka och tecken på smältning, olämplig för att koppla in en ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej sprickan sitter runt infästningen så risk för att skyddslocket lossnar med tiden. Skall bytas men jag skulle nog kunna tänka mig att nu inför jul använda det sparsamt
 
  • Gilla
rikand0102
  • Laddar…
Kan inte se att nåt skulle va bränt?
 
R
Stefan N Stefan N skrev:
Kan inte se att nåt skulle va bränt?
Är lite smält/nött i plasten mellan hålen i högra brunnen. Svårt att veta för mig om det är från en varmgående stickpropp som smält plasten eller om det är nött från ett återanvänt uttag
 
Varför inte passa på att byta uttag?
 
Lär va från tillverkningen.
 
  • Gilla
rikand0102
  • Laddar…
Ja, den där gropen mellan hålen är nog där man har pressat in plasten i gjutformen.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.