Jag bygger hus och ska flytta till sommaren 2022. Finns det någon vinning att sälja mitt nuvarande hus i år 2021 istället för efter nyår? Har redan en köpare. Några regelverk som gör det förmånligare att påskynda eller vänta?
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Har du redan en köpare som är redo att skriva på?
Tänker att det är ju bara typ 6 vardagar kvar av 2021 så om man inte redan har en köpare redo så är det ju när på omöjligt att få till en försäljning innan årsskiftet.
 
B
S Stuff skrev:
Har du redan en köpare som är redo att skriva på?
Tänker att det är ju bara typ 6 vardagar kvar av 2021 så om man inte redan har en köpare redo så är det ju när på omöjligt att få till en försäljning innan årsskiftet.
Om kontrakt är förberett, och köparen är redo. Finns det någon poäng att göra affären före eller efter årsskiftet?
 
B Boan skrev:
Om kontrakt är förberett, och köparen är redo. Finns det någon poäng att göra affären före eller efter årsskiftet?
Jag har möjligheten att färdigställa köpet i år med köparen om jag vill men vill endast göra detta om det finns en fördel att göra upp detta i år.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Jag vet inget om nya eller förändrade regler. Men som jag förstår det så om du slutför affären i år så kommer den upp på deklarationen 2022. Annars först 2023, dvs du får skatta för vinsten ett år tidigare eller söka anstånd och betala för det om du genomför affären redan i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.