Hej,

Jag ska inreda ett rum i källaren som badrum. I steg ett kommer jag göra om golvet och sätta ut brunnar/avlopp.

Jag vet att avlopp för toalett ska vara 6cm ut från väggen, men hur mycket kan jag räkna med att väggen kommer komma ut från betongväggen i källaren. Jag kommer ju behöva regla ut en vägg (så lite som möjligt) och sedan kakel på det. Vad ingår i väggen?

Sulan är runt 10cm bred så närmare väggen är så kommer jag inte oavsett.

Hoppas ni förstår min fråga.
 
Åsa Lund
Varför vill du inte sätta kakel på ytterväggen?
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför vill du inte sätta kakel på ytterväggen?
Vad menar du? Jag vill kakla badrummet i källaren och för att få en bra yta att ha tätskickt och sedan kakel på så vill jag regla ut en vägg. Helst hade jag lagt tätskikt och kakel direkt på putsade betongväggen, men känns som om det inte går?

Edit, läste ditt för snabbt. Du menar att det bör va lugnt? Isf toppen :)
 
P Psan skrev:
Vad menar du? Jag vill kakla badrummet i källaren och för att få en bra yta att ha tätskickt och sedan kakel på så vill jag regla ut en vägg. Helst hade jag lagt tätskikt och kakel direkt på putsade betongväggen, men känns som om det inte går?

Edit, läste ditt för snabbt. Du menar att det bör va lugnt? Isf toppen :)
Utan att vara någon expert tror jag att du tänkte rätt första gången. Jag är rätt säker på att du inte vill sätta tätskikt på en yttervägg under marknivå.

Jag har ett liknande projekt i tankarna, men har inte kommit längre än att jag börjat söka information om hur det ska göras.
 
B Bonzo2000 skrev:
Utan att vara någon expert tror jag att du tänkte rätt första gången. Jag är rätt säker på att du inte vill sätta tätskikt på en yttervägg under marknivå.

Jag har ett liknande projekt i tankarna, men har inte kommit längre än att jag börjat söka information om hur det ska göras.
Ja, det blir knepigt så fort ett projekt inte följer mallen för hur man normalt sett gör.

Jag har isolerat på utsidan med pordrän och under golvet kommer isodrän/pordrän ligga om det gör skillnad.

Edit: En firma jag pratade med nämnde "gortex"-liknande ytskikt som passa källare som andas uppåt, men inte nedåt. Men det va innan jag hade tankarna på att isolera under golvet, så vet inte om det fortfarande är en bra idé då.
 
Skippa tätskikt på ytterväggen och kakla rätt på. Och ingen dusch eller badkar mot yttervägg.
Jag fick det tipset av en plattsättare för 6 år sen när jag byggde attefall med källare där jag har badrum där nere.
Har funkat perfekt för mig.
 
J Jan_G skrev:
Skippa tätskikt på ytterväggen och kakla rätt på. Och ingen dusch eller badkar mot yttervägg.
Jag fick det tipset av en plattsättare för 6 år sen när jag byggde attefall med källare där jag har badrum där nere.
Har funkat perfekt för mig.
Hm, det låter som en bra plan om det inte vore för att dusch kommer absolut sitta mot yttervägg. Jag har inte lyxen att välja tyvärr om jag vill ha dusch pga rummets utformning.

Kanske regla ut en mindre vägg bara vid dusch då där och sätta bara tätskikt mot den av ytterväggar?
 
P Psan skrev:
Hm, det låter som en bra plan om det inte vore för att dusch kommer absolut sitta mot yttervägg. Jag har inte lyxen att välja tyvärr om jag vill ha dusch pga rummets utformning.

Kanske regla ut en mindre vägg bara vid dusch då där och sätta bara tätskikt mot den av ytterväggar?
Jag har landat i att jag troligtvis kommer regla ut en vägg och sätta tätskikt bara där det blir direkt vatten, dvs i duschhörnan. Resterande golv och väggar kommer jag lämna utan tätskikt. Alltså precis enligt ditt sista förslag ovan. Det borde ju bli ungefär som att ha en duschkabin, fast den är platsbyggd och mer permanent.
Om det blir rätt eller om jag hittar ett anat alternativ som låter bättre innan jag kommer igång låter jag vara osagt. Jag kommer dock aldrig sätta kakel och ha dusch direkt mot yttervägg då det känns mest fel.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.