S sommarglass skrev:
Jag tror på autogiro i hög utsträckning. Men har föräldrarna ett gemensamt/delat konto i banken? Om en person avlider, vad händer då om autogirobetalningar ligger på det gemensamma kontot? Kolla med banken innan ni väljer en lösning.

Några saker som skulle vara aktuella att lägga upp på autogiro eller efaktura (beroende på seniorernas situation.. )
- Hyra/brf avgift/fastighetsavgift
- El/vatten/avlopp
- Sophantering
- Hemförsäkring
- Övriga föräkringar (person/fordon)
- Bilskatt, trängselskatt, broavgift
- Vård/omsorgsavgifter
- Tidningsprenumeration
- Telefon
- Träning/medlemskap/kollektivtrafik månadskort
Jovisst men utmaningen är ju att när någon av förädrarna avlider så måste man reda ut vem som står på avtalen för alla olika fakturor. Sen att skriva över dessa avtal är inte gjort med en handvändning.
När sedan avtalen är omskrivna så ska då autogiro/e-faktura ordnas igen.
Ett viktigt dokument är då dödsfallsintyget från skatteverket. Det tar tid innan alla fakturor blir adresserat "dödsbo".

Autogireringar från ett dödsbo fungerar men det får man kolla med sin bank men just därför bör man då skriva över alla avtal inom rimlig tid.

Sen tillkommer det kortlekar med fakturor, akut sjukvård, akut hemtjänst, hjälpmedel osv.

Sen rent praktiskt så behöver man det här förbenade bankID,t för att göra det här smidigt. (upptäckte då att bankID på fil oftast räcker)

Summa summarum blev jag mycket förvånad hur rörigt det här är samt hur mycket tid man fick lägga ner på att få det att fungera. Sen upplevde jag själv Swedbank som klart stelbenta men det beror troligen på alla bedrägerier som sker i dessa tider.
 
S Superrobban skrev:
Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.

De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.

De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.

Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.

Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.

Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"

[länk]
Hej.

Det bästa Ni kan göra, är att få disp.rätt till Era föräldras konton. Då kan Ni förutsatt att Ni har samma bank, logga in på Er egen sida och därigenom betala deras räkningar enkelt.
Dessutom får ni se saldona på kontona.
Mina föräldrar älskade det systemet. De fick veta hur mycket pengar de hade på kontona när man träffades.
Sen kan en fullmakt (generell) vara bra om något annat händer, typ långvarig sjukdom mm.

Lasse
 
M mojjen skrev:
Finns vissa lagar jag faktiskt skiter fullständigt i, så länge det råder konsensus, och de har rätt syfte.

Detta blir enbart ett problem vid ett missbruk, eller misstänkt missbruk. Så länge det på riktigt finns en fullständig tillit, och TS under inga omständigheter faktiskt missbrukar det. Så är det ja inte tillåtet, men faktiskt i det närmaste helt riskfritt. Har TS syskon se till att alla har BankID så man kan kolla att inget missbrukas etc. Är TS enda framtida Arvinge, så kommer åtminstone ingen talan ske inom familjen. Med tanke på TS uppriktiga fråga om behov, så har jag riktigt svårt att se hans syfte är att begå bedrägeri mot föräldrarna. Is å fall hade han nog redan löst ett bankid utan att fråga här.
PS. Jag ful kopplar elen hemma , kör för fort, skarvar nog lite med skatten också. Sover gott ändå.

Jag tycker att information som bla cassandranojdh lämnar är bra, man skall upplysa vad som gäller. Men med den cementerade inställning som ovan nämnd håller så hoppas jag att Hen aldrig kör för fort, går mot rött eller något annat vedervärdig överträdelse, för där verkar verkligen rättfärdighet gälla till 100% (lite ironi, inget illa ment, men man kan inte nagelfara allt i livet. man måste se till syftet ibland.)
Du har ingenting sakligt att komma med, istället för flashbackiga personangrepp? Du kanske bränner hemma också? Din privatmoral ger jag f.ö. fullkomligt :devilish: i, och jag råder dig - i all vänlighet - att du likaledes ger :devilish: i min.

Som visats i tråden finns det gott om helt godtagbara alternativ som löser TS problem, utan tricksande.
 
Redigerat:
C cassandranojdh skrev:
Du har ingenting sakligt att komma med, istället för flashbackiga personangrepp? Du kanske bränner hemma också? Din privatmoral ger jag f.ö. fullkomligt :devilish: i, och jag råder dig - i all vänlighet - att du likaledes ger :devilish: i min.

Som visats i tråden finns det gott om helt godtagbara alternativ som löser TS problem, utan tricksande.
Å andra sidan verkar du ful koppla elen själv, inte tillåtet att installera spis själv (eller av elektriker på fritiden). Alvarlig lagöverträdelse faktiskt
Har du anlitat en Elektriker, vilket jag betvivlar med tanke på dina ingående elfrågor i den tråden. Och det faktum att trådarna sitter som fiolsträngar, vilket aldrig en elektriker hade gjort, då det inte är el säkert. Så tror jag inte du lever som du lär. PS, jag lade dock en konstruktiv respons i den tråden.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det behövs väl ingen fullmakt för att betala en räkning?
Kan du inte ha autogiro på deras konto så sköter det sig själv med några räkningar
 
M mojjen skrev:
Å andra sidan verkar du ful koppla elen själv, inte tillåtet att installera spis själv (eller av elektriker på fritiden). Alvarlig lagöverträdelse faktiskt
Har du anlitat en Elektriker, vilket jag betvivlar med tanke på dina ingående elfrågor i den tråden. Och det faktum att trådarna sitter som fiolsträngar, vilket aldrig en elektriker hade gjort, då det inte är el säkert. Så tror jag inte du lever som du lär. PS, jag lade dock en konstruktiv respons i den tråden.
Alltså grabben, en sak har livet lärt mig, och det är att inte diskutera med rena knäppskallar. Jag tycker du kan dra någon annanstans (artigheten förbjuder mig att tala om vart). Där kan du sitta och fulkoppla och sprida konspirationsteorier.

PS. Det där med fiolsträngar har du rört ihop, också. Det är en helt annan person som visar bilder på det. Klarar man inte att hålla isär detta kan man knappast producera några "konstruktiva" inlägg heller, som f.ö. var bland det värsta svammel jag har läst.
 
Redigerat:
C cassandranojdh skrev:
Alltså grabben, en sak har livet lärt mig, och det är att inte diskutera med rena knäppskallar. Jag tycker du kan dra någon annanstans (artigheten förbjuder mig att tala om vart). Där kan du sitta och fulkoppla och sprida konspirationsteorier.

PS. Det där med fiolsträngar har du rört ihop, också. Det är en helt annan person som visar bilder på det. Klarar man inte att hålla isär detta kan man knappast producera några "konstruktiva" inlägg heller, som f.ö. var bland det värsta svammel jag har läst.
Den pudlar jag på, trodde det var din bild.
 
S Superrobban skrev:
Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.

De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.

De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.

Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.

Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.

Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"

[länk]
Fråga banken vad de föreslår. Eller se till att lägg över allt som går till autogiro. Det är det smidigaste.
 
S Superrobban skrev:
Vid dödsfall brukar ju banken blixtsnabbt låsa alla konton i dödsboet.

När svärmor gick bort var det bara begravningskostnaderna som frugan lyckades få banken att betala, efter att själv gått in på banken med en speciell blankett ifylld och lämnat räkningarna, så fixade banken sedan betalningen.
Ja så är det. Var på banken i förra veckan och kollade precis det.
 
S Superrobban skrev:
Tyvärr finns det ju inga bankontor här längre, och de svarar inte i telefon när jag ringer.

Samtalet kopplas bort efter jag legitimerat mig med bankID, och de ser att jag inte själv är kund hos dem.

Verkar helt hopplöst att få kunna betala några räkningar åt föräldrarna på Swedbank.
känner igen problemet! Om jag inte minns fel så var lösningen att inte identifiera sig när man blir uppmanad till det och vad den automatiska rösten än säger, svara ”jag vill prata med en människa”…… Hur som helst lyckades jag till slut få prata med en människa.
 
P paralun skrev:
Jovisst men utmaningen är ju att när någon av förädrarna avlider så måste man reda ut vem som står på avtalen för alla olika fakturor. Sen att skriva över dessa avtal är inte gjort med en handvändning. Kanske be kommunen om en god man som kan sköta det ekonomiska
När sedan avtalen är omskrivna så ska då autogiro/e-faktura ordnas igen.
Ett viktigt dokument är då dödsfallsintyget från skatteverket. Det tar tid innan alla fakturor blir adresserat "dödsbo".

Autogireringar från ett dödsbo fungerar men det får man kolla med sin bank men just därför bör man då skriva över alla avtal inom rimlig tid.

Sen tillkommer det kortlekar med fakturor, akut sjukvård, akut hemtjänst, hjälpmedel osv.

Sen rent praktiskt så behöver man det här förbenade bankID,t för att göra det här smidigt. (upptäckte då att bankID på fil oftast räcker)

Summa summarum blev jag mycket förvånad hur rörigt det här är samt hur mycket tid man fick lägga ner på att få det att fungera. Sen upplevde jag själv Swedbank som klart stelbenta men det beror troligen på alla bedrägerier som sker i dessa tider.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du man som klar 91-åring delar detta synsätt?
Mer så än en 51-åring eller 21-åring, ja. Men att man även i möjligaste mån vill värna sin integritet tror jag med, vilket framgår om man läser hela inlägget jag skrev.
 
S Superrobban skrev:
Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.

De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.

De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.

Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.

Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.

Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"

[länk]
Min morfar har gett sina barn något som heter insyn på hans konton så att de kan betala räkningarna åt honom. Det är alltså inte en fullmakt och har begränsningar i vad de kan göra. Min mamma har en annan bank men min morfar har Swedbank.
Det måste fixas på banken med dina föräldrar på plats. Hon kan ibland sakna att han sa nej till internetbank för det upplever hon hade underlättat.
En annan tanke är att samtidigt skaffa fullmakt mellan dina föräldrar för det var med nöd och näppe min morfar fick använda mormors pension när hon blev dement, då det gick till hennes eget konto, var inget vi tänkt på kunde bli ett problem då de var gifta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Du behöver bli kund i Swedbank först, och det blir du lätt via hemsidan med hjälp av ditt Mobila BankID. Du behöver även ansluta dig till tjänsten för internetbetalningar. När det är ordnat så behöver dina föräldrar kontakta banken och be handläggaren att lägga till dispositionsrätt, även kallat uttagsrätt, för dig och eventuell annan familjemedlem som ska hjälpa till. Du kommer därmed att se kontot och saldot, samt kunna betala räkningar från kontot. Du kommer däremot inte kunna se kontohistoriken, så det blir ändå ganska privat för föräldrarna.

Fullmakt, som du är inne på, är inte rätt för detta ändamålet. Den slutar även gälla när fullmaktsgivaren inte anses ”i sitt sinnes fulla bruk” längre.

Framtidsfullmakt kickar bara igång om fullmaktsgivaren plötsligt inte längre kan ta hand om sina ärenden själv. T.ex. om man skulle hamna i koma eller liknande.

Lycka till!
 
C
W WadstaLiz skrev:
Du behöver bli kund i Swedbank först, och det blir du lätt via hemsidan med hjälp av ditt Mobila BankID. Du behöver även ansluta dig till tjänsten för internetbetalningar.
Fast om man endast vill agera ombud för någon annan vill man ju inte ha något "bankpaket" med konto, kort, internetbank och betaltjänster som kostar pengar, vilket brukar vara det man får om man "blir kund" på traditionellt sätt.

Vet i och för sig inte hur det fungerar i Swedbank, men jag har varit "ombudskund" utan eget engagemang i Handelsbanken och Nordea, och det har man fått ordna via kontor. Vilket i sig inte har varit något problem eftersom fullmakten också har krävt fysiskt besök på kontor. Nu var det ett tag sedan så jag vet inte hur de bankerna hanterar det när det inte längre finns något fysiskt kontor på många orter, men det verkar ju fånigt om enda vägen in är att bli "vanlig" kund i banken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.