Nu är det dags att sätta igång med installation av all el i garaget. Som ni ser på bilderna skall det vara 24st downlights i taket, sen är det invändigt 23st el uttag ink. 2st på vinden. 4st mindre spotlights i smygeln vid fönstret. 4st el uttag på utsidan av garaget, 3st downlights vid garageporten och 4st armaturer på väggen som jag köper in själv. Ja, ni ser bilderna för att få en bättre uppfattning.

Jag har haft en elektriker som varit där två dagar nu och jobbat (2 man) och de har förberett med alla kablar och borrat hål för downlights i innertaket. För info så är garaget öppet utan gips på innerväggarna, enbart innertaket som är gipsat. Jag har fått en första faktura på 38.420 kr ink. material och arbetskostnad samt servicebil (se bilder, de står som ex. moms). Och så fick jag ett mail nu att övrig materialkostnad som tillkommer uppgår till ca 48.000 kr + arbetskostnad (tycker det lät dyrt?). De räknade med att det skulle ta 4 dagar till att slutföra allt det sista. 4 dagar (2 man 719kr/h ink. moms) = 46.000 kr, + servicebil 4 dagar = 6000 kr. Detta innebär att jag kommer ha en totalkostnad på ca 38.420 + 48.000 + 46.000 + 6000 = 138.420 kr ?? Det känns helt orimligt, jag hade räknat med ca 50-60k ungefär. Är detta verkligen rimligt??
 
  • Arkitektoniska ritningar av ett garage med markerade positioner för downlights, armaturer och el-uttag på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk plan för garage med 24 downlights, 23 eluttag och spotlights, samt takplan med varmvattenberedare och kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med artikellista och priser för elinstallationsmaterial till garageprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med detaljer för servicekostnader för elektrikerarbeten med artikelnummer och totalpris.
En grej de gör är att ta betalt för hela förpackningar. Det kan verkligen ifrågasättas om det är rätt att göra så. Men det minsta är i alla fall att de lämnar det som blivit över.
 
  • Gilla
Hans332
  • Laddar…
Inte sett förr att de tar betalt per timme för bilen. Står den på tomgång under hela arbetet?
 
  • Gilla
Hans332 och 1 till
  • Laddar…
Rejält med belysning och eluttag ...
 
  • Gilla
Hans332 och 1 till
  • Laddar…
S
Hutlöst! Ahlsell är inblandade? Syna varje sak på fakturan och bestrid. Du har betalat 200 plus moms för centrumborrar…
 
  • Gilla
Hans332 och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Inte sett förr att de tar betalt per timme för bilen. Står den på tomgång under hela arbetet?
Nä det förstår jag inte heller, och skall de komma ut 4 gånger till så kommer fakturan bara på deras bilar vara på 9000kr totalt
 
H Hans332 skrev:
Nä det förstår jag inte heller, och skall de komma ut 4 gånger till så kommer fakturan bara på deras bilar vara på 9000kr totalt
Den om något ska du ifrågasätta.

Vi hade elektriker hemma för drygt ett år sedan. Totalt var han hos oss 3 gånger (samma projekt). Total kostnad för bil, 350:- tror jag det landade på. Ligger firman iofs i samma by som vi bor i.
 
  • Gilla
Hans332
  • Laddar…
Sen om priset är rimligt, ptja. Är det rimligt med 24st spottar och 23 uttag? Behöver du även verkligen 2st platser för laddbox? Finns laddboxar idag som kan ladda 2 bilar samtidigt.

Som referens: vi betalade 1250:-/spott när vi gjorde om vårt kök för några år sedan.
 
  • Gilla
m_jonas och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Sen om priset är rimligt, ptja. Är det rimligt med 24st spottar och 23 uttag? Behöver du även verkligen 2st platser för laddbox? Finns laddboxar idag som kan ladda 2 bilar samtidigt.

Som referens: vi betalade 1250:-/spott när vi gjorde om vårt kök för några år sedan.
Tack för svar! Spottarna kostar 625kr/st ink. moms som jag kommer beställa. Vi kommer inte sätta in någon laddbox nu utan vi förbereder bara med tom rör, varför jag valt på var sin sida är för att kunna ha möjlighet att ställa bilarna på olika ställen i framtiden utan att behöva ha 10-15m långa kablar över hela uppfarten.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Så enbart spottarna går på 15000:- ink moms. Sedan tillkommer material och arbete på dessa? Ja, då blir det rätt saftigt tyvärr. Men har du ingen offert på hela jobbet?
 
@Hans332 En icke-elinstallationsprisfråga, varför är byggnadshöjden definierad så högt upp?
 
K Kane skrev:
@Hans332 En icke-elinstallationsprisfråga, varför är byggnadshöjden definierad så högt upp?
[bild]
Det vet jag faktiskt inte, har inte tänkt på det förens du skriver det nu.
 
Inga 3-fas uttag?
 
  • Gilla
SIL och 1 till
  • Laddar…
Precis byggt klart mitt garage på drygt 90 kvm. Betalade 53 500 :- för allt eljobb ink material. 34 vanliga uttag, 5 st tre-fasuttag. 3 st nätverksuttag. Förberett för 16 st ledarmaturer i taket, köper armaturer själv. Förberett för fläkt i taket, köpt fläkt själv. 3 st utvändiga uttag varav 2 st med plejdstyrning för motorvärmare. 2 st utvändig belysning. Plejdstyrning mellan portmotor och en belysningsslinga, så att lyset tänds i taket när man kör upp porten. Inbakat i detta pris är även inkoppling av bergvärmepumpen som står i garaget. 1 elektriker har varit där totalt 3 dagar.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
En grej de gör är att ta betalt för hela förpackningar. Det kan verkligen ifrågasättas om det är rätt att göra så. Men det minsta är i alla fall att de lämnar det som blivit över.
Även borrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.