Var härom dagen och köpte de sista plankorna till min altan som jag byggde i fjol. Typiskt nog så saknades det ca 50 meter trall. Brydde mig inte om att jaga priser för dessa fjuttiga meter utan svängde in på närmaste brädgård.

Plockade ihop vad jag behövde och tog ett par "felsågningsplankor" - totalt 61,3 löpmeter.

Går in och ska betala... 1060:-!!!

Allt svartnade...

Betalade i fjol 12.50 metern för 28x120 av fin kvalité. I dag ska dom ha 17.30!

Prishöjning 38,5%!

Räknade snabbt ut att jag tjänat runt 5000 i enbart virkeskostnad på att bygga altanen i fjol...

PS: Har ringt runt och priserna har stigit överallt. Billigast var byggmax (13.99) men dit har jag 7 mil så det skulle inte ha burit sig...
 
Det kommer nu, vet du, virkesbrist efter Gudrun och Per.
 
Sawsaw skrev:
Det kommer nu, vet du, virkesbrist efter Gudrun och Per.
Nu fattar jag inte riktigt, vill du utveckla??
 
Stormarna har fällt mycket skog, som inte duger att såga upp, utan bara till pappersmassa. För klent, inte färdigvuxet, och som ibland fått ligga i skogen uppemot ett år innan det tagits om hand ger inga fina brädor. Men, stormarna har gjort att många andra skogsägare, som har skog som är lämplig för virke, har avvaktat med att avverka. Dels har det inte funnits personal och maskiner att tillgå, dels har man kännt lite solidaritet med sina olycksdrabbade bröder och därför inte försett marknaden med sin skog, för att de andra skulle få något betalt för det som stormfällts.

Istället har vi importerat väldiga mängder virke från Ryssland och baltstaterna. Det har varit en strid ström av "flodbåtar" som korsat Östersjön med stora rågade lass av furor och gran. Ryssland har dock börjat ta tag i detta, och lagt en avverkningsskatt för att inte nationens rikedomar skall exporteras till underpriser.
 
Swetrot skrev:
Stormarna har fällt mycket skog, som inte duger att såga upp, utan bara till pappersmassa. För klent, inte färdigvuxet, och som ibland fått ligga i skogen uppemot ett år innan det tagits om hand ger inga fina brädor. Men, stormarna har gjort att många andra skogsägare, som har skog som är lämplig för virke, har avvaktat med att avverka. Dels har det inte funnits personal och maskiner att tillgå, dels har man kännt lite solidaritet med sina olycksdrabbade bröder och därför inte försett marknaden med sin skog, för att de andra skulle få något betalt för det som stormfällts.

Istället har vi importerat väldiga mängder virke från Ryssland och baltstaterna. Det har varit en strid ström av "flodbåtar" som korsat Östersjön med stora rågade lass av furor och gran. Ryssland har dock börjat ta tag i detta, och lagt en avverkningsskatt för att inte nationens rikedomar skall exporteras till underpriser.
Förstår inte resonemanget helt och hållet eftersom även priserna på massaved har skjutit i höjden.... Om tillgången är så hög så borde priset sjunka....
 
Köper man lite mer, blir priset ett annat, nånstans där emellan. Jag har fått ett pris på 15 kr/lpm för 28x120 AB. Men då är det 1020 lpm jag köper också...

Så, hitta fler som ska handla och gå ihop, eller pruta vilt. Eller betala, bara. :surprised:)
 
Jag köpte på Hornbach. 28x120 för 12.95:-/m. Proffsig personal finns att rådfråga.

Bauhaus ger ytterligare 12% rabatt på detta med sin prisgaranti, alltså 11,40:- så det hade blivit ännu billigare. Borde väl funka?

Byggmax ligger 1:-/m dyrare än Hornbach och Bauhaus för 120x28 på 13,99:-/m
 
Virkespriserna på Byggmax har definitivt gått upp senaste tiden. Man får utnyttja prisgarantin allt oftare.
 
Vad jag ville ha fram med tråden är precis vad jag skriver i rubriken... att priserna har ökat. Jag är medveten om att priserna varierar över landet. Att åka till Bauhaus är inget alternativ för mig då närmaste butik ligger 80 mil hemmifrån. Än värre med Hornbach - 140 mil.

Tror säkert att priserna även på dessa butiker har ökat sedan förra året.

/V
 
Patrik_H skrev:
Förstår inte resonemanget helt och hållet eftersom även priserna på massaved har skjutit i höjden.... Om tillgången är så hög så borde priset sjunka....
Massaveden har gått upp först på senare tid. Beror mest på svårigheten att importera billig rysk skog, men också att det inte är lönsamt att avverka om inte priserna är högre.

Den stormfällda skogen ligger väldigt lokalt, och räcker inte i all evighet. Mitt tips är att skogsråvara alla slag går upp minst 50% kommande 2-3år.
 
ska bara nämna några siffror och intressanta (?) punkter kring resonemanget,

-Estlands avverkning har sjunkit från nästan 13miljoner m3 (för ungefär 4år sedan, kommer inte ihås exakt) till c:a 5 i dagsläget/år.

-Har själv besökt en Estnisk såg som nu väntade sin första last virke från Sverige(!) Knappast lönsamt men de var tvingade för att kunna fylla sina kontrakt och det gick inte med förlust (sa representanten i alla fall).

-Ryssland avv. idag c:a 170milj. m3, deras rekomenderade avv. är c:a 500milj. m3. Div. problem ställer dock till det, bland några kan nämnas infrastruktur, ägandestruktur (hyresavtal) m.m.

-Ryssland tar inte ut någon särdeles hög avgift vid avverkning, däremot säger deras nya skogsvårdslag att den som avverkar också måste stå för föryngringen, är det detta som referreras till ovan? Det som Putin har lagt på förslag (ska tydligen vara bestämt, men kanske skulle ändras, som allt annat i skogspolitiken i Ryssland just nu) är nya (höga!) exporttullar på rundvirke. Detta då de vill få förädlingskedjan/industrin innanför rysslands gränser.

-I Ryssland jobbar ungefär 1000000 människor inom skogsindustrin.

Vari ligger då svårigheten att importera rysk skog? Idag rör det sig främst om konkurrens om skogen i fråga, det är inte särskilt billigt längre. Estländsk skog (timmer) kostar näst intill lika mycket som svenskt timmer idag. Var kommer då den stora prishöjningen i Sverige ifrån?

Min egen, högst personliga, teori är att virkesimporten har spelat en stor roll i svensk timmer/massaveds-prissättning. Detta då de tidigare låga priserna på importerat virke har använts som argument i förhandlingar om inköpspriset på massaved och timmer lokalt. Importen har följaktligen (helt logiskt) spelat särdeles stor roll då svenska timmret/massavedspriser har tenderat skjuta i höjden.

Med andra ord har en liten del av den svenska inköpsmarknaden (importen) fått spela en oförtjänt stor roll i prissättningen även av svenskt virke. När nu denna maktbalans knappast fungerar längre (i och med ovan lagda argument) har priserna (kommer priserna?) att stiga.

Tror (som skribent ovan) att vi kommer få vänja oss vid höga priser på sågade varor, i alla fall så länge byggmarknade ser ut som den gör.

//M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.