P Paratroopa skrev:
Verkar vara likvärdig förbrukning som vi har. Er elnätskostnad då bör landa på 3000+ kr?
Ja, ca 3,5 tkr i elnätskostnad.
 
Vi kastade ut pelletspannan i våras och har nu luft/vatten pump… känns som otroligt dåligt tajmat beslut. Men men är ju osäker på förbrukning om det blir kallt. Nu ligger vi på 150 kWh / dygn och det börjar kännas saftig elräkning… Vad har ni för förbrukning vad är normalt ?
 
B
Anna1an Anna1an skrev:
Vi kastade ut pelletspannan i våras och har nu luft/vatten pump… känns som otroligt dåligt tajmat beslut. Men men är ju osäker på förbrukning om det blir kallt. Nu ligger vi på 150 kWh / dygn och det börjar kännas saftig elräkning… Vad har ni för förbrukning vad är normalt ?
Taskig tajming.

Förbrukninen beror lite på om man försöker värma upp en liten lekstuga i Malmö, eller ett kråkslott i Karesuando.

Vill minnas att mitt hus förr när det gick på direktverkande el förbrukade mellan 100 o 150kWh/dygn (Mälardalen, dåligt isolerat) vintertid typ +2 - 3 C nånting.
 
B BSOD skrev:
Taskig tajming.

Förbrukninen beror lite på om man försöker värma upp en liten lekstuga i Malmö, eller ett kråkslott i Karesuando.

Vill minnas att mitt hus förr när det gick på direktverkande el förbrukade mellan 100 o 150kWh/dygn (Mälardalen, dåligt isolerat) vintertid typ +2 - 3 C nånting.
Därför är kråkslott obefintliga i Karesuando.
 
  • Haha
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Taskig tajming.

Förbrukninen beror lite på om man försöker värma upp en liten lekstuga i Malmö, eller ett kråkslott i Karesuando.

Vill minnas att mitt hus förr när det gick på direktverkande el förbrukade mellan 100 o 150kWh/dygn (Mälardalen, dåligt isolerat) vintertid typ +2 - 3 C nånting.
ja de var ju lite slarvigt av mig:) Stenhus 1919, 160 m2, 1 1/2 plan med inredd vindsvåning (klent isolerad) källare m element (kompenserar pelletspannan) Skånska slätten. 2 halv vuxna killar, för evigt barnet och jag, miss Perfect.
Garage m aktivitet
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
EddieHansson
A Alexn72 skrev:
Hmmm... Just värmeljus tror jag dock inye blir så billigt.. men jag har inte räknat på de...

Edit:[länk]
Jag räknade på det och kom fram till ca 2.5kr ungefär samma som för gasolen. Värmeljus innehåller ca 12.5kWh/kg. Ett 100—pack värmeljus kostar 29kr, vilket motsvarar 2.3kr/kWh. Detta är ju då inklusive moms. För elen måste vi då jämföra med totalkostnaden inklusive moms, skatt och överföring.

Med det sagt är det inte en bra miljövänlig lösning.
 
Redigerat:
Anna1an Anna1an skrev:
Vi kastade ut pelletspannan i våras och har nu luft/vatten pump… känns som otroligt dåligt tajmat beslut. Men men är ju osäker på förbrukning om det blir kallt. Nu ligger vi på 150 kWh / dygn och det börjar kännas saftig elräkning… Vad har ni för förbrukning vad är normalt ?
du skall nog ta ut installatören om du har dom siffrorna-....

mitt 200+, med sommarstugestandard på isoleringen ligger på MAX 72kWh/d på el lvvp endast

men stödeldar nu så nere på 20kWh....
i Se3
 
N
Anna1an Anna1an skrev:
Vi kastade ut pelletspannan i våras och har nu luft/vatten pump… känns som otroligt dåligt tajmat beslut. Men men är ju osäker på förbrukning om det blir kallt. Nu ligger vi på 150 kWh / dygn och det börjar kännas saftig elräkning… Vad har ni för förbrukning vad är normalt ?
Dåligt isolerat hus på 80 m2 boyta. Luftvärmepump som värmer större delen av huset men stödvärme i badrum. 22 grader i alla rum.
Har vattenburet system med kökspanna och elpatron men det används ej f.n. Tyvärr ingen plats för Luftvattenpump.
Motor- och kupévärmare i bilen som används några gånger i veckan.
Glödlampor (inte LED) används överallt utom i ytterbelysning där LED gäller.
Sparar inte på elen i någon nämnvärd omfattning. El är den största utgiften vad gäller boende (inga lån).
Ligger på runt 50 kWh/dygn när det är runt fem minus ute.
 
493 öre per kWh imorgon 22 dec 2021. Plus nätavgifter.
 
  • Skärmbild av en app som visar elpriset med en kurva, högsta pris 685 öre och snittpris 493 öre för morgondagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kostnaden över natten är alltjämt rätt legendarisk. Kan man gissa att elförbrukningen börjar minska något redan den 23:e samtidigt som temperaturen stiger? Kanske blir det något lägre priser då.
 
För ett par veckor sedan skyllde man ju på att isen höll på att lägga sig på älvarna och just de dagarna ville man därför inte ta ut så mycket vattenkraft, samtidigt som det var dåligt med vind och sol. Men isläggningen borde man väl inte kunna skylla på längre, ändå är priset ännu högre nu...
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
B b8q skrev:
För ett par veckor sedan skyllde man ju på att isen höll på att lägga sig på älvarna och just de dagarna ville man därför inte ta ut så mycket vattenkraft, samtidigt som det var dåligt med vind och sol. Men isläggningen borde man väl inte kunna skylla på längre, ändå är priset ännu högre nu...
Det är nästan som att när marginalerna i systemet är mindre så märker man mer av de diverse små problem som ständigt uppstår.
 
B b8q skrev:
För ett par veckor sedan skyllde man ju på att isen höll på att lägga sig på älvarna och just de dagarna ville man därför inte ta ut så mycket vattenkraft, samtidigt som det var dåligt med vind och sol. Men isläggningen borde man väl inte kunna skylla på längre, ändå är priset ännu högre nu...
Det är klart lägre i norr. Det är trångt i ledningarna.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Den beräknade förbrukningen i december är 5101 kWh.

I december förra året hade vi en något högre förbrukning men till närmare en fjärdel av priset som vi kommer få betala i år.
5101 kwh :surprised:
Det är nästan hela min årsförbrukning..........
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Anna1an Anna1an skrev:
Vi kastade ut pelletspannan i våras och har nu luft/vatten pump… känns som otroligt dåligt tajmat beslut. Men men är ju osäker på förbrukning om det blir kallt. Nu ligger vi på 150 kWh / dygn och det börjar kännas saftig elräkning… Vad har ni för förbrukning vad är normalt ?
Jag gjorde samma sak i februari i år. Ut med pellets till förmån för en LVVP. Nu eldade jag inte i min utan körde elkassetten med en fantastisk förbrukning som jag är glad över att jag inte har nu. Idag med 1969 års isoleringsstandard förutom nyare treglasfönster ligger jag på 50-60kWh per dag vid -4 till 0 grader. Innan med kassetten var det 150kWh per dag vid samma temperaturer. Beräknad förbrukning för december 1650kWh.

Jag väntar på att solpanelerna kommit upp för att sedan gå över till timavtal för både köp och sälj. Nu har jag rörligt.

Idag hade jag kunnat elda olja billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.