har du ungefär samma temperaturer på TE1 tilloppsvatten och TE2 returvatten nu när du ändrat till radiatorvärme?
 
Spännande, jag gick och fotade värdena nu. +1,8 grader ute. Det har tagit sig upp till 22,5 grader på nedervåningen nu, vilket är rekord med nya pumpen. Alla värden har varit maxade i ca 10 h. Pumpen har gasat på med 105 Hz + tillskottsel under stora delar av kvällen, men nu verkar den nöjd och går snällare (se bild).
Display på värmepump som visar kompressorfrekvens på 43,0 Hz och effekt på 1919 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förändring sedan förra avläsningen (då det var +5,7 ute och 21,4 grader inne):

TE1 Tilloppsvatten 41,8 grader --> 47,2 grader
TE 2 Returvatten: 36,2 grader --> 43,8 grader
Digital display av en värmepumps olika temperaturvärden, inklusive utomhus- och inomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så indikationen är väl att det blev lite varmare efter växlingen från Golv till Radiator, men inte så varmt som förväntat. Borde väl vara typ bastu med alla värmeinställningar maxade i 10 h.

Bifogar bilder på kompressorns värden (den sista raden fick inte plats på bild 2: "Total tid 137:46").
Display på värmepump som visar kompressorfrekvens och olika effektnivåer i mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital display på en värmepump som visar tryck och energianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant, din kompressoreffekt per kompressor ineffekt ( 1817 / 414 = 4,38 ) ligger mycket högre än min. Jag ligger på ca 2,5. Undrar vad det beror på. Vilken mjukvaruversion har du?
När du säger 105 hz, kör kompressorn faktiskt i det? Min verkar maxa på 55 hz (och ger då 3500 w som RX35 ska vara ratead för som max). Det går heller inte att ändra kompressorns maxhastighet högre än 55hz. och för varmvatten går den inte att ställa högre än 36.
 
Hm, det kan vara så att vi har olika versioner, där du har den näst senaste och jag den senaste. Jag skulle gärna byta eftersom den näst senaste är tystare. Comfortzone kom tydligen ut med en ny under året. Fick info om detta enligt följande i mina efterforskningar:

De gamla RX-pumparna hade mjukvarustrypning, d.v.s. att maxvarvtalet var den enda skillnaden mellan RX35, RX50 och RX65. Precis som i bilindustrin där mjukvaran styr effekten och inte själva bilmotorns konstruktion. Eftersom maxvarvtalet för RX35 var 55 Hz var den väldigt tyst (max 38 dbA), vilket kan förklara att vi upplever ljudnivån olika. När min går på 105 Hz ger den 3500 W.

Den nya RX-serien har olika kompressorer för RX35, RX50 och RX65, och alla kan ta del av hela varvtalsområdet upp till 105 Hz. Antagligen ger det lägre energiförbrukning. På maxvarv låter min enl. uppg. ev. 44 dbA. Vid lägre varvtalet ska den vara betydligt tystare, på 80 Hz t.ex. ca 36 dBA.

"UI programvara version" är 2.12.1 hos mig. "UI hårdvara version" är F. "Kontroller version" är 2.21. "VP låda version" är 1.
 
Mycket intressant! Du har nog helt rätt i ditt antagande. Var fick du denna information? Jag pratade med comfortzone tidigare idag ang min kompressors högre strömförbrukning jämfört med din men då nämndes inget om att det kunde vara olika. Han kollade även upp mitt serienummer och hävdade att det var senaste varianten. Mina mjukvaruversioner är samma som dina.
Min kompressor är alltså dimensionerad för 6500 W (som i RX65) vilket skulle förklara den högre strömförbrukningen - den är helt enkelt gjord för att vara effektivast vid högre hastighet. Rimligen kan man anta att din kompressor är mindre och därmed även låter mindre när den kör i 55 hz, men kanske mer (eller åtminstone mer högfrekvent) när den går högre än så. Jag skulle också gärna byta till mig den lägre strömförbrukningen om ljudnivåskillnaden inte är allt för stor - det verkar skilja i snitt 400 W i kompressorförbrukning vilket hinner bli 2000-3000 kwh över året (om man antar att den går för värme halva året och varmvatten året runt) vilket ju är en hel del beroende på elpris.
Jag kikade precis på serienummer/produktetiketten och där står det mycket riktigt "Kompressor 2,2 kW" vilket motsvarar RX65's maxförbrukning. Bifogar en bild! Där kan vi även jämföra serienummer. Den sitter under frontkåpan, långt ner till vänster.
Jag är även nyfiken på hur mycket det står i displayen att din kompressor förbrukar vid maxfart (där den ger 3500 W) - bifogar bild på min.
Jag gissar att det står "Kompressor 1,2 kW" på din produktetikett.
Om du bor någonstans i stockholmsområdet så kommer jag gärna förbi och lyssnar på din pump :)
 
  • Digital display som visar kompressorfrekvens och effektdata för en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens etikett med tekniska specifikationer och serienummer synlig under kåpan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sarandil
  • Laddar…
Fick infon från en yrkesperson som jobbar med Comfortzone. Lät vederhäftigt.

På produktetiketten verkar det som att vi har olika pumpvarianter, även om de verkar ha mörkat just kompressorvärdet på min. :rofl:

Etikett på en Comfortzone värmepump med teknisk specifikation och varningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har vant mig hyggligt vid ljudet, så jag är inte säker på att jag seriöst vill byta, låter krångligt, men om du vill komma och lyssna är det bara kul. Du kan nå mig på dahlander.g[snabel-a]gmail.com isf. Bor på Värmdö.

Jag fotade nu med pumpen på kompressorns maxfrekvens. Om det är "Kompressor ineffekt" som är måttet på elförbrukningen verkar du vara rätt ute ...

Display på värmepump som visar värden för kompressorfrekvens, effekt och kondenseringstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital display av en värmepump som visar kondenserings- och förgasningstryck, samt energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack förresten för infon om att det går bra att stänga av pumpen på natten, väldigt skönt! Ska testa att köra den som elpanna med underhållsvärme som alternativ.
 
Jag forskade lite till i handboken (https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/CZ20026_Manual_RX35_RX50_RX65__I4__2020-08-28.pdf). Cirkulationspumpens hastighet regleras i "UV pump hast" på menyn Grundinstallation. Här hade installatören ställt in 55 %. Men när jag kollar i handboken, punkt 16 "Pumpdiagram" (s. 64), får jag intrycket att 55 % är så lågt att det inte ens finns med i diagrammet, som visar flödesresultat för 60–100 %. (Möjlig intervall verkar dock vara 30–100 %.) Om cirkulationspumpen går på för låg hastighet skulle det kunna förklara varför det susar mycket mindre i radiatorerna nu än med den gamla pumpen.

Vilken hastighet har din cirkulationspump?

Vilket är mest ekonomiskt, förresten, att köra pumpen på hög värmeinställning men cirkulationspumpen på låg effekt eller tvärt om? Eller är det i det närmaste ett nollsummespel? Det är trevligt med tystare radiatorer. :)

En annan möjlig felkälla är att pumpen tror att det är ca 4 grader varmare inomhus än vad det är. Den tror att det är 25–26-grader (värdet som visas på hemskärmen, vilket låter rimligt på maxvärme) fast det är 21–22-grader.

Jag ser f.ö. att uppvärmningskurvan för radiator är 7 som fabriksinställning medan installatören hade lämnat pumpen på 3, vilket anges som fabriksinställningen för golvvärme, som ju var det som var inställt (s. 45).
 
Så... det finns alltså två olika varianter av RX35 - RX35 (mjukvarustrypt) och RX35A (mindre kompressor). Som det hysh-hyshas om. Surt att strömförbrukningen skiljer så pass, och att man inte vet vilken man får om man beställer. Men jag gissar att alla nya är RX35A och att Polarpumpen helt enkelt rotade fram någon gammal från lagret åt mig. Funderar på om det är värt att bråka om, specifikationerna stämmer ju inte med vad som anges på produktsidan.

55% är standardinställningen för cirkpump-hastighet. Det borde ge ett flöde på runt 16 liter/s beroende på motstånd i systemet. Det man vill uppnå är (läste jag någonstans) en differens mellan tilloppsvatten och returvatten på runt 5 grader för bästa effektivitet. Om du ökar hastigheten på pumpen så borde differensen minska.
Du borde kanske ställa in en korrektion på TE0 på typ -3-4 grader för att få inomhustemperaturen att stämma.
 
  • Gilla
Sarandil
  • Laddar…
Å andra sidan kanske du kan mixtra med mjukvarustrypningen och plötsligt få en mycket kraftfullare pump? :D Hm, i grunden borde de ha ansvar för att leverera en pump som stämmer överens med de specifikationer som de angett.

Just mjukvarustrypning kan jag tänka mig att tillverkare ofta talar tyst om.

Det verkar som att Comfortzone kom med den nya versionen av RX-pumpen någon gång under det första halvåret i år.

Det känns märkligt hur oprofessionaliserad FVP-marknaden verkar vara. Comfortzone skickade decibelvärden till mig för den gamla varianten, trots att det gjorts en ny mätning efter det redan i somras (som visade att den nya lät två gånger så högt på max).

Polarpumpen har värden (https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/comfortzone/comfortzone-excellence-rx35) som är helt uppåt väggarna, åtminstone när de skriver "Ljudnivå 47-50 dB", vilket är nivån för den gamla modellen, innan RX-serien kom. 47–50 dB är dessutom inte alls särskilt tyst, samtidigt som de marknadsför pumpen som ovanligt tyst. Comfortzone hade varit på dem att ändra flera gånger utan resultat.

IVT anger utan specifikation ett ljudtryck för sin pump (https://www.ivt.se/produkter/franluftsvarme/ivt-vent-402/fakta--priser/), vilket är ett värde som är helt beroende av var i rummet man mäter och hur rummet är utformat. De menar också att de har mätt ljudtryck enligt standarden EN 12102, som inte har någon standard för ljudtryck.

Och tillverkarna har ofta ingen riktig kundtjänst, och serviceteknikerna är ofta inte specialiserade på modellen och kan den inte särskilt bra.

Och så vidare.

Jag höjde min cirkulationspump från 55 % till 65 % i dag, och nu verkar det som att det blir en aning varmare. Känns som att uppvärmningen funkar tillfredsställande nu, d.v.s. att den klarar av att göra det åtminstone så varmt att det är behagligt i hela huset.

Kan man se någonstans vilket flöde man har i liter/s? Hittar inte det i menyerna.

Nu efter att ha kört cirkulationspumpen på 65% i stället för 55% hela dagen har jag 6,8 graders differens mellan tilloppsvattnet och returvattnet:

TE1 Tilloppsvatten: 52,4 grader
TE2 Returvatten: 45,6 grader

Jag ser på min skärmdump ovan i min post från i fredags att differensen då, med cirkulationspumphastighet 55% och med ca 6 grader ute, bara var 3,4 grader:

TE1 Tilloppsvatten: 47,2 grader
TE2 Returvatten: 43,8 grader

Med 5,7 grader ute i onsdags ser jag i mitt inlägg ovan att det såg ut så här och alltså var en differens på 5,6 grader:

TE1 Tilloppsvatten 41,8 grader
TE 2 Returvatten: 36,2 grader

Utifrån dessa begränsade data verkar differensen ha ökat i stället för minskat. Men det kanske förklaras av att det var mycket varmare förra veckan och nu är ca -7 grader ute. Om man tänker sig att den lägre utetemperaturen hinner sänka vattentemperaturen innan vattnet kommer tillbaka till pumpen.

Tack för tipset om att man kan lägga in korrektioner av inomhus- och utomhustemperaturerna! Det verkar ju lösa det problemet. Jag lade in korrektioner av båda två nu så att det ska bli mer rätt. TE0 är utomhustemperaturen, var det den som du menade att jag skulle justera för att få inomhustemperaturen att stämma, eller tänkte du på TE3?

Jag har f.ö. landat i att tills vidare helt stänga av pumpen på natten för att sova bra med min extrema ljudkänslighet. Jag kompletterar med ett el-element på morgonen, så blir temperaturen snabbt okej vid frukostbordet. Frågar mig bara om det kanske är dåligt för pumpen att bli avstängd så ofta, vad tror du?
 
En grej jag inte fattar är att kompressorn är begränsad till 67,0 Hz för varmvattnet.

Värmepumpens display visar inställningsmeny med kompressorns maxfrekvens på 67,0 Hz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När värmen går till varmvattnet används i stället massor av tillskottsel, vilket ser dyrt ut ...

Display visar kompressorfrekvens på 67,0 Hz och tillskottsel på 6000 W för varmvattenberedning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är grejen med att kompressorn inte går hela vägen till topps när det gäller varmvattnet?
 
Samma sak med lägre frekvens vid varmvattenvärmning här, men max 36 hz (vilket ger mig 2555w). Jag har ställt frågan till comfortzone men inte fått något svar.

Jag sa TE0 men menade inomhustempen. Hade lite otur när jag tänkte, ursäkta :)

På ett sätt känns det ju bra att ha en större modell som är mjukvarubegränsad, det hade jag gärna haft i andra sammanhang - problemet är ju bara att den större kompressorn är designad för att vara effektiv vid mycket högre last och därmed är oeffektiv vid min maxlast, och även om jag lyckas "låsa upp" den så har jag inte tillräckligt med frånluft pga för litet hus för att kompressorn ska kunna gå effektivt på högre frekvens.

Decibelvärden i produktspecifikationer är i allmänhet väldigt svårt att använda sig av oavsett produkttyp - det finns ingen riktig standard som alla följer så alla gör på olika sätt vilket gör värdena meningslösa. Man måste i princip lyssna själv.
 
  • Gilla
Sarandil
  • Laddar…
Att stänga av pumpen under natten är inga problem (så länge ingen del av slingan riskerar bli minusgrader) - däremot bör man inte stänga av fläkten. Huset mår inte bra av att ha ventilationen avstängd, bristande luftutbyte leder till att det samlas fukt på diverse ställen som på sikt leder till mögeltillväxt. Jag har varit utan ventilation i ett par månader under renoveringsarbetet och har noterat mögeltillväxt i nederkant av glaset i fönstrena i våra sovrum, tillexempel.
 
  • Gilla
Sarandil
  • Laddar…
Märkligt med kompressorbegränsningen för varmvattnet. Jag ska fråga min installatör, han kanske kan få ur Comfortzone ett svar.

När det gäller decibelvärden hänvisar de vanligen till standarden EN 12102, men alla kanske inte har låtit oberoende akustikkonsult mäta, jag vet inte.

Det vore intressant att höra hur det går om du klagar hos Polarpumpen. Det kanske skulle bidra till att styra upp branschen lite.

Tack för info om avstängning! Så det är mögel som är skälet till att man gärna låter fläkten gå, intressant. Jag besväras lite av att pumpen låter även om man stänger av samtliga funktioner. Att det blir mögeltillväxt om fläkten är av i månader förstår jag, men frågan är om det gör någon väsentlig skillnad om den är av 8–9 h/dygn och påslagen 15–16 h/dygn?
 
Antagligen inte alls lika dåligt som att ha den avstängd konstant, men du kommer nog märka att tillexempel sovrumsfönstrena blir fuktiga på morgonen om det varit kallt under natten. Exakt hur dåligt det är på en skala får någon som kan ämnet bättre svara på :)

Jag ska ta ett varv med Polarpumpen, men de har gjort sig otilgängliga. Svarar inte på mail och när man ringer hamnar man hos någon växeltelefonist som inte vill koppla en vidare men kan "lämna ett meddelande så ringer de upp" vilket de givetvis sedan inte gör. Irriterande.
 
  • Gilla
Sarandil
  • Laddar…
Ska kolla om jag kan se att det uppstått någon fukt. Har inte tänkt på att sådan dykt upp tidigare. Skulle fukten vara på insidan av glasen då? Eller mellan dem?

Håller tummarna beträffande Polarpumpen! Den där typen av kundhantering har man ju varit med om på andra håll. Ibland kan man hitta någon som jobbar där och lyckas komma i kontakt direkt den vägen. Jag har i mina kontakter med dem tyvärr inte fått något mer än standardmejlen och standardnumret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.