Gällande 50 000 förresten. Jag hade isf valt en billig variant, jag bara höftade vad jag tänkte det kunde kosta att dra rör och så. Om det är i överkant så blir jag glad :)
 
Lite OT kanske men när jag byggde vår kåk för några år sedan fokuserade vi mycket på låg energiförbrukning, med mycket isolering, bergvärme och ftx. Frugan insisterade på att vi skulle ha kamin ändå och jag gick motvilligt med på det.

Jag måste dock erkänna att jag är väldigt nöjd med beslutet. Kamin har visat sig vara ett klockrent komplement till golvvärmen som vi värmer huset med. Golvvärme i betong är ju inte direkt snabb och det går inte att höja temperaturen när man känner för det. Vi har rätt öppen planlösning och kan värma de ytor vi framförallt vistas i när vi är vakna med kaminen. Nu på vintern har vi dryga 20 grader som standard i huset och eldar rätt ofta en brasa när vi kommer hem för att få det mysvarmt. Jag betalar 500 kr för en kubikmeter torr och fin björkved och det räcker ungefär en vinter för oss. Utan att ha räknat på det tror jag att det skulle bli dyrare att höja temperaturen ett par grader under hela dygnet i stället för att elda en brasa på kvällen när man känner för att ha lite varmare. Dessutom är det ju sjukt mysigt.

Dock ska man förstås uppskatta elda. Gör man inte det är det definitivt inte värt det.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Tack det var precis vad jag letade efter. Nu är priserna under dagtid mellan 4.20 och 6.20 per kWh, så besparingen blir betydligt större om man siktar in sig på när det är som värst (vilket var min tanke). Å andra sidan är de dagarna förhoppningsvis inte alltför många på ett år. Sen tillkommer säkert massa meck med sotare och annat.
Varför jag tog 2 kr/kWh som exempel var för att det var det mesta jag någonsin betalat. Har du timdebitering finns det ju givetvis tillfällen då det blir ännu mer än så. Men hur ofta händer det? Även om du får kaminen installerad för 20000 så lär du behöva ganska många år av frekvent eldande för att ekonomiskt gå med vinst på det. Vill du göra stor skillnad på elförbrukningen kan du titta på pelletskaminer också.
 
Har du kollat med kommunen att du får installera kamin? Det är många av oss som inte får, eller endast får användas för trivseleldning någon timme om dagen. Du har avgifter för sotare också.
 
Är ”någon timme om dagen” verkligen trivseleldning? Om det är så, finns det i praktiken inte några hinder att värma med ved. Jag eldar en ordentlig brasa per dygn i kakelugnen. Det tar ett par timmar och sedan är den varm till nästa brasa ett dygn senare.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag eldar en ordentlig brasa per dygn i kakelugnen. Det tar ett par timmar och sedan är den varm till nästa brasa ett dygn senare.
Det är vad jag kallar trivseleldning, från oktober till mars/april är trivsamt och bra för att hålla nere elanvändningen och därmed priset för alla de stackare som bor utan möjlighet till eldning med lokalproducerat biobränsle
 
Hep Hep skrev:
Är ”någon timme om dagen” verkligen trivseleldning? Om det är så, finns det i praktiken inte några hinder att värma med ved. Jag eldar en ordentlig brasa per dygn i kakelugnen. Det tar ett par timmar och sedan är den varm till nästa brasa ett dygn senare.
Olika kommuner har olika regler. Malmö har max 2 gånger i veckan.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nackdelen med en kamin är att den endast värmer rummet den är placerad i .
Går säkert att bygga ett ventilations system som fördelar värmen bättre .
Men hur snyggt blir det med en massa rör överallt (bygga in rören blir dyrt / omständigt) + ljudet från fläktar .
Vedeldning kräver engagemang , plats för ved i större mängd , kontakter till skogsägare .
Faktiskt så har mina föräldrar ett ventilationsrör upp till ovanvåningen som är bredvid deras kamin och det blir ok grader där uppe. Då har de aldrig fläkten igång.
Men det krävs ju såklart att man har utrymme för det också. De har ersatt värmen med kamin helt förutom vid de allra kallaste dagarna som vi typ aldrig har mer -20.

Men hade man satt in kamin om man inte hade haft tillgång till vettiga priser? Nej, det är ju bara stökigt att åka till bauhaus och hämta dyr ved. Man ska ha en skogsägare som kör ut veden på uppfarten.
Eller om man gillar det, stockar.
 
A arasmus skrev:
Men om kostnaden för ved per kWh blir för hög utan en billig källa till ved så faller det förstås.
Du kan sätta in en skortensfri pelletskamin. ”Skorstensfritt” är en unik lösning som gör det möjligt att installera pelletskamin utan skorsten. man drar en rökkanal genom ytterväggen.
https://mrpellsol.se › kaminer
https://www.pelletskaminskane.se/skorstensfria

Jag betalar 69 öre per kWh för pelletsen totalt med frakt & moms. En pall med 48 st plast säckar á 16 kg kostar 2 650kr. Om du skall ha det som komplement så behöver du nog inte mer två pall per år max. Jag värmer upp ett hus på 155 kvm och en pall räcker ca 1 månad. Bor i Västernorrland så vi har flera kalldagar med temperaturer under 20 minusgrader. När det är som kallast ner mot 25 till 30 minusgrader går det åt ca 2 säckar per dygn och då har jag en inomhus temperatur på 22 grader plus och uppvärmd källare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag värmer upp huset 106 kvm med pelletskamin i vardagsrummet. Det går åt knappt 2 pallar/året och kaminen går automatiskt dygnet runt okt-mars och jag har numera ca 22 grader. Kamin av bättre kvalitet går på ca 25' plus billigare skorsten. (Varmvatten går på el). Mysigt, ekonomiskt och mer lätthanterligt än ved. (Men den funkar inte vid elavbrott.) Här i Skåne.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men hade man satt in kamin om man inte hade haft tillgång till vettiga priser? Nej, det är ju bara stökigt att åka till bauhaus och hämta dyr ved. Man ska ha en skogsägare som kör ut veden på uppfarten..
Ved kan likaväl som pellets beställas hemlevererad av detaljist eller producent.
Kamin sätter man väl in för att ha en reserv vid strömavbrott, för att kunna ta tillvara lokalproducerat biobränsle och kanske främst för trivsel.

Om man har tid och ork är det väl en bra idé att elda för värmen när elpriset är högt, värmepumpen är otillräcklig och behöver stöttning
 
F fribygg skrev:
Ved kan likaväl som pellets beställas hemlevererad av detaljist eller producent.
Kamin sätter man väl in för att ha en reserv vid strömavbrott, för att kunna ta tillvara lokalproducerat biobränsle och kanske främst för trivsel.

Om man har tid och ork är det väl en bra idé att elda för värmen när elpriset är högt, värmepumpen är otillräcklig och behöver stöttning
Olika behov. Har bergvärme men vi har sänkt så det ligger på 17-18 grader när vi ej är hemma. Sen slänger vi in och eldar upp till 21 grader ungefär. Blir lite besparing.

Men som jag skrev så är det ju bara bökigt att hämta själv. Hade inte bemödat mig med att elda om jag inte fått det hemkört. Äger man då inte släp så är det smidigt att bara säga till någon av skogsägarna så kör de antingen hem det med stort släp eller traktor.
 
Mats-S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nackdelen med en kamin är att den endast värmer rummet den är placerad i
Fel :)
Det beror helt på planslösningen. Min Morsö står mitt i bottenvåningen med öppen planslösning mellan kök, hall och v-rum. Öppen trappa till övervåningen.
Jag värmer utan problem hela husets ALLA rum när det är -20 grader :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att du får en hel anläggning för 50000. Kaminen ska ha hög verkningsgrad för att få ihop det.
Sedan ska man tänka på att inte retas med grannarna som ligger i lä. Eldar man på låg effekt blir det lätt pyreldning som luktar fan och är ohälsosamt. Grannen kan faktiskt sätta stopp för det.
Men mysigt kan det vara och använt med omtanke är det definitvt trevligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
A arasmus skrev:
Ponera att de höga elpriserna vi haft på sistone kommer vara ett återkommande elände varje vinter. Tror ni då det kan löna sig, på rimligt tid, att sätta in en kamin? Vi har ett hus på 180 m2 och en luftvärmepump som står för en del av uppvärmningen. Säg 2/3, resten är direktverkande el. Konsumerar kanske 1200 kWh i månaden nu på vintern. Kaminen kommer vara delvis för trivsel och delvis för värme när elpriset är mycket högt. Vi har inte tillgång till ved (eller plats att förvara stora mängder på) och kommer behöva köpa på typ Bauhaus. Vi har ingen skorsten utan kommer isf dra kanalen utanpåliggande. Säg 50 000 kr för kaminen för att ha något att räkna på.

Jag har fjärrvärme. Hyffsat billigt jämfört med el. Har dock källaren 100kvm med elelement och inredd vind med detsamma. Således 250 kwm med fjärrvärme. 160 med el.

Fjärrvärmen kommer stiga minst ett par 100% kommande året/åren. Kanske mer.

Jag har köpt en multiflex från nordic värme.
Samt en Prity w17 (17+6).
Multiflex kostade 30 typ.
Mycket bra lösning som man kan köra samtidigt som fjärrvärmen. När tanken är varm kopplas fjärrvärmen direkt bort.
Kaminen köpte jag på ebay från Bulgarien.
10.000 kr ink frakt.

SELMAC.SE tar en bit över 20 och har många månader leveranstid.
Således 45.000kr allt som allt.

Mycket pengar, men en bra försäkring i dessa hemska tider.
Har billig ved.

Även om det inte går hem ekonomiskt första eller andra året. Gör den det 3 året.

Framförallt vet man att det inte kommer chockräkningar.

Sen är det en skön känsla att inte vara orolig för önnu mer skenande priser, strömavbrott som oxå stoppar fjärrvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.