Efter frågan överstiger tillgången, priset måste upp så mycket för att begränsa efterfrågan.
 
D Daniel 109 skrev:
Efter frågan överstiger tillgången, priset måste upp så mycket för att begränsa efterfrågan.
Kanske. Men likväl så går runt 10% av elen på export, och Karlshamn står stilla trots att det borde vara lönsamt att elda olja med dagens timpriser…
 
N
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har problem med vår skyhöga elräkning. Vi har Tibber och elpriserna ändras timma för timma.

I den här tråden tänkte jag dag för dag presentera alla dygnets timpriser. Detta gör jag inte bara för att bearbeta min ångest, utan också visa de som inte känner till vad timprisavtal är hur fruktansvärt dyrt det är idag och hur priset ändrar sig timma för timma.

Genomsnittpriset för el idag fredagen den 17 december 2021 är 240 öre per kWh i södra Sverige där vi bor. Nätavgiften är exkluderad.

Högsta elpriset idag var mellan klockan 8 och 9 då priset var 489 öre per kWh + 67 öre per kWh i nätavgift. Totalt 556 öre per kWh.

[bild]

Genomsnittspriset imorgon lördagen den 18 december 2021 är 131 öre per kWh (+ 67 öre per kWh i nätavgift) i södra Sverige.

[bild]
Fy tusan det såg verkligen inte roligt ut. Har en kompis som i alla år hånat mig för att jag velat ha bundet elpris. Just nu är känns det faktiskt väldigt bra (vilket ju tyvärr inte hjälper dig i din jobbiga situation).
Jag ser det på lång sikt kanske något högre pris ett bundet avtal innebär som en försäkringspremie som innebär att min nattsömn inte förstörs av skyhöga elräkningar.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag ser det på lång sikt kanske något högre pris ett bundet avtal innebär som en försäkringspremie som innebär att min nattsömn inte förstörs av skyhöga elräkningar.
Skillnaden mellan rörligt eller fastprisavtal (oavsett om det är el eller låneränta) är alltid om du vill betala lite mer länge (bundet) eller mycket mer ibland (rörligt). Det kommer inte vara roligt att binda priset efter den här vintern eftersom elhandlarna nu har lärt sig att priset är högt och växlingarna är stora - dvs premierna kommer skjuta i höjden.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
N
Elon Musk Elon Musk skrev:
Skillnaden mellan rörligt eller fastprisavtal (oavsett om det är el eller låneränta) är alltid om du vill betala lite mer länge (bundet) eller mycket mer ibland (rörligt). Det kommer inte vara roligt att binda priset efter den här vintern eftersom elhandlarna nu har lärt sig att priset är högt och växlingarna är stora - dvs premierna kommer skjuta i höjden.
Jag har ett tioårsavtal som löper ut den 28/2. Tecknade ett nytt femårsavtal med start den 1/3 till ett för mig helt okej pris (60,5 öre inkl. moms).
 
W woom skrev:
Kanske. Men likväl så går runt 10% av elen på export, och Karlshamn står stilla trots att det borde vara lönsamt att elda olja med dagens timpriser…
Ja, de har högre behov än tillgång.

Karlshamnsverket ligger i effektreserven, det startas bara om det behövs för nätstabiliteten.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag har ett tioårsavtal som löper ut den 28/2. Tecknade ett nytt femårsavtal med start den 1/3 till ett för mig helt okej pris (60,5 öre inkl. moms).
Ja, det ska du vara nöjd med. Jag tror inte att de priserna kommer att erbjudas så länge till. Det senaste nu är ju att det börjar bli svårt för elhandelsbolagen att hitta någon som vill prissäkra, vilket leder till att priserna går upp även i det ledet. Men det är klart att de tar igen endel under sommarhalvåret normalt sett.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Menar du att det är svårt att handla el på termin? Det låter osannolikt.
 
Isarheml Isarheml skrev:
TS kan man fråga vad du har för beräknat förbrukning i december?
Den beräknade förbrukningen i december är 5101 kWh.

I december förra året hade vi en något högre förbrukning men till närmare en fjärdel av priset som vi kommer få betala i år.
 
  • Skärmbild av elanvändning med histogram och uppskattad kostnad på 6600 SEK för 2756 kWh i december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det är svårt att handla el på termin? Det låter osannolikt.
Det svåra är naturligtvis att hitta någon som är villig att spekulera i ett lägre elpris.
 
IdaBo
N Nalleman64 skrev:
Jag har ett tioårsavtal som löper ut den 28/2. Tecknade ett nytt femårsavtal med start den 1/3 till ett för mig helt okej pris (60,5 öre inkl. moms).
Hur långt innan avtalet löper ut kunde du teckna nytt? Mitt bundna avtal löper ut i oktober 2022 och jag hade såklart gärna tecknat ett nytt redan i sommar.
 
N
IdaBo IdaBo skrev:
Hur långt innan avtalet löper ut kunde du teckna nytt? Mitt bundna avtal löper ut i oktober 2022 och jag hade såklart gärna tecknat ett nytt redan i sommar.
Hos det bolag jag valde (EON) kunde man teckna sex månader i förväg. Andra jag kollade på hade en tremånaders gräns.
Vet inte om det finns de med ännu längre framförhållning.
 
  • Gilla
IdaBo
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Att värma med gasol eller värmeljus är billiager än direktverkande el. ca 2kr/kWh om man köper värmeljusen på IKEA.
Hmmm... Just värmeljus tror jag dock inye blir så billigt.. men jag har inte räknat på de...

Edit:https://grenfeldt.com/varfor-varmeljus-inte-ska-varma-upp-hus/
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Den beräknade förbrukningen i december är 5101 kWh.

I december förra året hade vi en något högre förbrukning men till närmare en fjärdel av priset som vi kommer få betala i år.
Verkar vara likvärdig förbrukning som vi har. Er elnätskostnad då bör landa på 3000+ kr?
 
T
A Alexn72 skrev:
Det som faktiskt är lite skrämmande är att de både går att räkna hem fossila medel nu men framför allt att det kan bli billigare att köra direktverkande el i en tank än att köra jämn förbrukning över dygnet
Coolt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.