Hej, på bilden till höger ser du en galvad kallvattenledning. Från ca mitten av detta rör vill jag gå vidare med kopparrör till en blandare. Finns godkänd övergångskoppling i klämringsutförande om man kapar röret? Eller är det inte att rekommendera att kapa eftersom man ju bryter galven i snittet? Gänganslutningen högst upp är svår att komma åt. Förslag på lösning?
 
  • Galvad kallvattenledning på vit vägg med kopplingar nedtill, fråga om övergång till kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Vatette har särskilda plasthylsor som ersätter den vanliga klämringen när en vanlig klämringskoppling i mässing monteras på ett stålrör. Om du t.ex. har rör med ytterdiameter 17,2mm så väljer du denna hylsa och en (Vatette-)klämringskoppling för dy18.
Röd plasthylsa för Vatette klämringskoppling avsedd för montering på stålrör med ytterdiameter 17,2mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snickarmannen och 1 till
  • Laddar…
S Snickarmannen skrev:
Hej, på bilden till höger ser du en galvad kallvattenledning. Från ca mitten av detta rör vill jag gå vidare med kopparrör till en blandare. Finns godkänd övergångskoppling i klämringsutförande om man kapar röret? Eller är det inte att rekommendera att kapa eftersom man ju bryter galven i snittet? Gänganslutningen högst upp är svår att komma åt. Förslag på lösning?
Du har ett bra läge att gänga ur röret från vinkeln och ersätta med en rak koppling R15 x 15 till kopparrör 15 mm. Du kan välja dimension efter vad du har på blandaren men 15 mm bör vara rimligt och matchar gamla 1/2" röret också.
 
  • Gilla
Snickarmannen
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Vatette har särskilda plasthylsor som ersätter den vanliga klämringen när en vanlig klämringskoppling i mässing monteras på ett stålrör. Om du t.ex. har rör med ytterdiameter 17,2mm så väljer du denna hylsa och en (Vatette-)klämringskoppling för dy18.
[bild]
Ok, är dock osäker på om det är godkänt för tappvatten?
 
GK100 GK100 skrev:
Du har ett bra läge att gänga ur röret från vinkeln och ersätta med en rak koppling R15 x 15 till kopparrör 15 mm. Du kan välja dimension efter vad du har på blandaren men 15 mm bör vara rimligt och matchar gamla 1/2" röret också.
Ja, det skulle vara att föredra. Kommer dock inte åt att hålla emot om jag ska lossa med rörtången. Men värt ett försök!
 
Johhhan
S Snickarmannen skrev:
Ok, är dock osäker på om det är godkänt för tappvatten?
Fel av mig, jag snurrade till det. Du har rätt, det står ju inget om godkännande för tappvatten.
 
  • Gilla
Snickarmannen
  • Laddar…
S Snickarmannen skrev:
Ja, det skulle vara att föredra. Kommer dock inte åt att hålla emot om jag ska lossa med rörtången. Men värt ett försök!
Som det sitter där behöver du inte direkt hålla emot vid vinkeln. Om du tar ut det vertikala röret lite från väggen och tar med rörtången där du kommer åt bra kan du hålla mot nere vid änden där kranen sitter så det inte vinglar onödigt mycket. Ser inte att det skulle vara några svårigheter med att få loss det så.
 
  • Gilla
Snickarmannen
  • Laddar…
S Snickarmannen skrev:
Hej, på bilden till höger ser du en galvad kallvattenledning. Från ca mitten av detta rör vill jag gå vidare med kopparrör till en blandare. Finns godkänd övergångskoppling i klämringsutförande om man kapar röret? Eller är det inte att rekommendera att kapa eftersom man ju bryter galven i snittet? Gänganslutningen högst upp är svår att komma åt. Förslag på lösning?
Passar på att kolla om någon vet vilken typ av koppling detta är. Sitter på 22 mm kopparrör. Lödkoppling?
 
  • En trolig lödkoppling på ett 22 mm kopparrör, målad vit, under en sockellist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Det är lite osäkert med all målarfärg, men det skulle kunna gömma sig en gammal Securex-koppling därunder. Den skruvades ihop och tätar med en kona, men på lite annat vis än dagens klämringskopplingar.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.