Ja vart ska man lägga det, vi har skickat in bygglov för vårat hus. Är titt som tätt och kikar på tomten..Tycker synd om grannen som byggt sitt hus för han har valt mycket fönster som vetter åt vår kortsida om man så säger. Jag förstår varför. som det är idag är det fri utsikt över fälten Men nu ska ju vårt hus byggas och då är det slut med det, åt det hållet iaf (söder) På nedanplan har vi några långsmala fönster åt hans håll så vi kan vinka på varandra men annars är det en vägg han får stirra in i.
Fler som kan känna "dåligt samvete" över sitt bygge mot de som redan bor där eller är jag en fjant?
Man kan ju liksom inte räkna med att tomten förblir nog oköpt och obebyggd så han borde kanske ha tänkt på det innan han planerade sitt hus...Det blir ju tvunget lite tätt mellan husen så ja..

Någon som tänkt lite extra på hur deras hus skulle se ut i förhållande till eventuella grannars hus?
Vårt hus r inget extraordinärt stort åbäke utan precis svenssons lagomt men det kommer likväl skymma en väldigt trevlig utsikt för honom i det läget...
 
Jag skäms lite och då tillhör det historien att vår granne byggde huset på 90-talet medans vårt är byggt redan på 50-talet, så vårt hus var helt klart först. Ändå skäms jag lite över att vårt hus helt skymmer grannens utsikt, de stirrar rätt in i gaveln på vårt hus.....
 
Man måste få bygga som man själv vill utan hänsyn tagen till grannar och utan skuldkänslor. Det låter kanske kallt och känslolöst men faktum kvarstår. Det är ju den som bygger som ska bo i huset, då måste man få bygga som man vill så länge man följer de allmänna regler som exempelvis kommunen stipulerar. Främst tänker jag på avstånd från tomtgräns, takvinkel, byggnadshöjd osv.

Det finns säkert grannar som inte är glada över vårt bygge men det ser jag inte som mitt problem, det är deras. de hade möjlighet att välja den tomt vi köpte. Eftersom de inte valde den tomten utan en tomt som kanske blir skymd så har de som jag ser det diskvalificerat sin rätt att klaga.
 
Robert_Maria skrev:
Man måste få bygga som man själv vill utan hänsyn tagen till grannar och utan skuldkänslor. Det låter kanske kallt och känslolöst men faktum kvarstår. Det är ju den som bygger som ska bo i huset, då måste man få bygga som man vill så länge man följer de allmänna regler som exempelvis kommunen stipulerar. Främst tänker jag på avstånd från tomtgräns, takvinkel, byggnadshöjd osv.

Det finns säkert grannar som inte är glada över vårt bygge men det ser jag inte som mitt problem, det är deras. de hade möjlighet att välja den tomt vi köpte. Eftersom de inte valde den tomten utan en tomt som kanske blir skymd så har de som jag ser det diskvalificerat sin rätt att klaga.
Visst är det så att du som bygger skall trivas i huset annars är det väl inget skoj, men du skall förhoppningsvis även kunna vara ute på tomten, ha en relation med grannar etc. Om man kan vara fullständigt opåverkad på ev. dåliga relationer med grannar som ens eget bygge medfört så är man antingen väldigt blåögd eller, som du skriver, kall och känslolös. Hur kul är det att veta att man sabbat nåt för nån annan?

Sen är det ju aldrig svart eller vitt, självklart finns det en väldig spännvidd vad som i ena fallet är ok och i andra fall inte är det. Är det t.ex. ett nybyggarområde så måste man antagligen räkna med att vad som helst (eller nästan...) kan hända i grannområdet.
 
Det känns väldigt svårt at motivera att någon avstår att bygga i två plan på den tomt de betalt dyra pengar för. Den som bygger kanske både vill ha och behöver två plan för att få sitt hus att gå ihop (läs tillstånd för liten byggnadsyta men behov av stor boyta). Så länge hus byggs enligt de allmänna regelverken så tycker jag att man kan låta folk bygga hur de vill.

I nybyggarområden har man kunnat välja tomt själv, man kan dock inte välja hur eller var på sin tomt grannarna ska bygga. För att slippa ifrån tjafs och irritation så kan man faktiskt prata med sina grannar i ett nybyggarområde innan de och man själv startat byggandet för att eventuellt kunna anpassa sig där och då.
 
Nä jag tycker inte att folk/grannar har speciell stor rätt eller skall klaga på HUR man bygger, hur huset ser ut etc, det är ju helt och hållet upp till de som skall bo där såvida det inte är kulturområde eller liknande. Däremot VAR man bygger på tomten så är det precis som du säger bäst att resonera med de närmaste grannarna.
 
Mikael_L
Finns det lite valfrihet i vissa detaljer, t.ex. att carporten fungerar lika bra på bägge sidorna av huset och sånt, så kan man väl försöka göra det som stör minst, ja fråga grannarna vad dom tycker är bäst är ju också bra, "Vad tycker ni, ska vi ... eller ska vi.. så ..?" genom den gesten, som egentligen inte kostar en nåt, så kanske man säkrar en bättre framtida grannrelation. Färg på huset kan väl också vara en sådan sak som kanske grannarna kan få vara med lite på.

Men jag menar givetvis inte att man ska göra avkall på det man själv vill, men bjud på det som du i övrigt kan. Så skulle jag göra iaf.

Sen tycker jag att det motsatta givetvis ska gälla, men det har inte alla som bott i sina hus länge förstått! :mad: . Jag kan inte förstå mig på de som direkt börjar att överklaga och sätta sig emot ett nybygge bredvid, särskilt alla de fall där dom absolut inte har nåt att komma med. Idioter, dom ska ju bo bredvid dessa nya grannar sen i låååång tid framöver, hur kul är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.