Skärgårdsbyggare
Behöver vi verkligen rörelsefog? Golvet är 10 mm natursten (kalksten) som läggs på betongplattan.

Stengolvet är nedsänkt så att det möter betonggolv och där tänkte vi lägga en skiljelist i mässing. Så modet är så att man måste ha rörelsefog någonstans på det lilla hallutrymmet på 15 kvm, har ni något förslag som skulle matcha nämna mässingslist? Vill liksom inte ha silikonfog eller nåt sånt.

Är nästan villig att chansa på att köra utan..
 
BirgitS
Rörelsefog brukar man ha när material rör sig i förhållande till varandra. Sten rör sig ju inte till skillnad från trämaterial som påverkas av luftfuktighet mm. Står det något om rörelsefog i någon läggningsanvisning?
 
Skärgårdsbyggare
BirgitS BirgitS skrev:
Rörelsefog brukar man ha när material rör sig i förhållande till varandra. Sten rör sig ju inte till skillnad från trämaterial som påverkas av luftfuktighet mm. Står det något om rörelsefog i någon läggningsanvisning?

Nä men jag har ju missat att jag har fått svar av dig! Det är byggaren som säger att det ska vara rörelsefog. Men han är så himla praktisk av sig, alltså bryr sig inte alls om estetik och känsla. Så jag vet inte om han kanske bara ”tar det säkra före det osäkra”. Men jag tänker också att stenplattor på ett betonggolv borde röra sig oerhört lite.
 
BirgitS
Är det ett nybyggt hus så huset kan komma att sätta sig framöver?
Går det att fråga byggaren vad han tror det är som ska röra sig?
 
T
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Nä men jag har ju missat att jag har fått svar av dig! Det är byggaren som säger att det ska vara rörelsefog. Men han är så himla praktisk av sig, alltså bryr sig inte alls om estetik och känsla. Så jag vet inte om han kanske bara ”tar det säkra före det osäkra”. Men jag tänker också att stenplattor på ett betonggolv borde röra sig oerhört lite.
Nej, ett sådant litet utrymme behöver det inte vara dilatationsfog. De är bara när det gäller stora ytor i till exempel större butiker och då ska man ha rörelsefogar var sjätte meter, alltså rutnät som är 6x6 meter.

Gör man inte detta så kan all klinker till sist lossna då betongen rör på sig genom åren.

 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Skärgårdsbyggare
T tank77 skrev:
Nej, ett sådant litet utrymme behöver det inte vara dilatationsfog. De är bara när det gäller stora ytor i till exempel större butiker och då ska man ha rörelsefogar var sjätte meter, alltså rutnät som är 6x6 meter.

Gör man inte detta så kan all klinker till sist lossna då betongen rör på sig genom åren.

[media]
Tack!
 
Skärgårdsbyggare
BirgitS BirgitS skrev:
Är det ett nybyggt hus så huset kan komma att sätta sig framöver?
Går det att fråga byggaren vad han tror det är som ska röra sig?
Han menar att material rör sig med temperaturväxling. Men det är ju betong som står på berg. Och stenplattor på det. Jag tycker inte det är material som borde röra sig så mycket. Men jag ska be honom förklara utförligare. Jag är nog dock villig att ta risken att det rör sig..

Nybyggt hus ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.