Inspirerad av en del andra inlägg med bilder tänkte jag lägga upp några bilder på mitt pågående källarprojekt.

Huset är byggt 1937, källare direkt på mark, dränering är relativt ny enligt Isodrän metoden.

Källaren är kall och vi har en del "tjuv" kyla som drar upp i huset.

Resten av huset har vattenburen värme från en bergsvärmepump, så kostnaden för att värma ca 40m2 källargolv bör vara försumbar.

Så här såg det ut i orginal:


Alla bilder borta på grund av domänflytt, bilder snart åter!

10 cm platta och 25 cm ler blandad sand borta:

tvattstuga1.jpg


10 Big Bag totalt 8,8 ton golv bilade vi ut, sanden behöll jag:

bigbag.jpg


Stambyte gjordes:

avlopp1.jpg

avlopp6.jpg


Och en ny spolbrunn:

url]

url]


Det hela fixerades med betong:

avlopp8.jpg


Dags att isolera, jag börjar med fiberduk, 10 cm Pordrän samt 2 x 7cm cellplast:

url]

url]


Det hela avslutas med fiberduk och ett armeringsnät:

kallare5.jpg

Dags för golvvärme:

golvvarme.jpg

kallare6.jpg

tvattstuga2.jpg


Klart att gjuta!

kallare7.jpg


Fler bilder kommer........
 
KANON!tråd, det är ju precis sådär jag ska göra i källaren när tid finns....

Hur gör ni med gjutningen? Vanlig betong eller något som flyter?
 
Vanlig betong, 6 kbm betonggrus och tillhörande cement väntar på morgondagen.

Jag hade ett erbjudande om att flyta, men det skulle landa på 20,000:-.

Jag räknar med att detta slutar på betydligt mindre pengar.
 
Man kan ha det, jag har det inte.
 
väldigt trevlig tråd, ser vad jag har framför mig på 77m2 :p

bigbag köret, vad kostar det? kan man hyra själva påsarna bara? eller är det som pant?
 
TiGGrE skrev:
väldigt trevlig tråd, ser vad jag har framför mig på 77m2 :p

bigbag köret, vad kostar det? kan man hyra själva påsarna bara? eller är det som pant?
Bigbag kostar 150:-/påse (pant), sedan var det hämtningskostnad om 750:-/ hämtningstillfälle, samt hanteringsavgiften som beror på om Du har en eller flera fraktioner i påsen.

Jag hade bara en fraktion (betong) så totalt landade jag på 5000:- för 10 påsar, 8,8 ton allt hämtat vid ett och samma tillfälle.

Jag räknar med att en container hade kostat det dubbla.
 
psamuels skrev:
Bigbag kostar 150:-/påse (pant), sedan var det hämtningskostnad om 750:-/ hämtningstillfälle, samt hanteringsavgiften som beror på om Du har en eller flera fraktioner i påsen.

Jag hade bara en fraktion (betong) så totalt landade jag på 5000:- för 10 påsar, 8,8 ton allt hämtat vid ett och samma tillfälle.

Jag räknar med att en container hade kostat det dubbla.

Ojdå. Det billigaste alternativet är nog isåfall att leta upp en kille med lastbil och skopa på kranen. Jag fick lite hjälp med att bli av med resterna från min skorsten och det kostade 6-7hundra.

Psam, vad gör du föresten här inne? Ut och blanda betong!!!
 
MathiasS skrev:
Ojdå. Det billigaste alternativet är nog isåfall att leta upp en kille med lastbil och skopa på kranen. Jag fick lite hjälp med att bli av med resterna från min skorsten och det kostade 6-7hundra.

Psam, vad gör du föresten här inne? Ut och blanda betong!!!

Jodå, kontakter är alltid tacksamt ;)

Grannen hade trädgårdsstädning, fyllde en hel container, föreställ Dig hans chock när räkningen kom, 13,000:- spänn !
Miljöavgiften/hanteringskostnaden när man blandar fraktioner är inte att leka med !

Jaja, slavdrivare, jag är på väg :)
 
Ja, då var gjutdagen över, så här gick det:

Vi hade iallafall tur med vädret  :) :
gjuta2.jpg

Lite trixigt är det med brunnar och fall:
tvattstuga3.jpg

Detaljstudie:

kallare8.jpg

Nästan klar:

kallare9.jpg

Nu är det bara att vänta, fortsättning följer om en månad  ;)
 
Detta är precis den typ av inlägg jag vill ha i forumet! Blir nästan sugen att hyra en kobra och börja knacka ut plattan. Tveksamt om hustrun är lika sugen.
 
Wigert skrev:
Detta är precis den typ av inlägg jag vill ha i forumet! Blir nästan sugen att hyra en kobra och börja knacka ut plattan. Tveksamt om hustrun är lika sugen.

Kul att det är uppskattat.

Vi har tömt nästan hela källaren, inklusive tvättstugan.
Jag gissar att vi höll på att städa/tömma källaren samt kasta så mycket som möjligt i 2 månader innan vi var klara att börja bila ut golvet.

Vi är också lyckligt lottade som har en toalett med möjlighet att koppla in tvättmaskinen, annars hade det varit tufft.

Känns ändå som att leva i kappsäck, men nu är det bara nedförsbacke :D

Byggstatus:

Har vattnat plattan 5ggr idag samt kollat samtliga brunnar.


 
bestämde mig för att köpa släp pga den här tråden ;D

kan jag köra 750kilo betong varannan morron å har jag tjänat in släpet efter 70m2 källargolv 8)

har dock problemet med tvättmaskin/torktummlare som måste lösas :p
 
Jag är mitt inne i samma projekt, men då vi har ett sluttningshus och jag bilade upp golvet i feb fick man sig en överrakning när det blev helt vattenfyllt i mars då snön på sluttningen började smälta. Psamuels var det torrt i din källare eller har det tryckt upp något vatten, jag kommer att behöva att bygga en pumpgrop för att ifall det kommer in vatten kunna pumpa ut det. Annars är det ett projekt som är ganska kul, det behöver bara en massa muskler och i början ingen hjärna.
 
robbanl skrev:
Jag är mitt inne i samma projekt, men då vi har ett sluttningshus och jag bilade upp golvet i feb fick man sig en överrakning när det blev helt vattenfyllt i mars då snön på sluttningen började smälta. Psamuels var det torrt i din källare eller har det tryckt upp något vatten, jag kommer att behöva att bygga en pumpgrop för att ifall det kommer in vatten kunna pumpa ut det. Annars är det ett projekt som är ganska kul, det behöver bara en massa muskler och i början ingen hjärna.

Min källare är "torr", dvs inget vatten i dagen, MEN, grundvattennivån är hög i området, grannen har en pumpgrop så jag har förberett för en pumpgrop i ett hörn i tvättstugan där det föreföll vara fuktigt.

Med 10 cm pordrän förväntar jag mig inga problem, men jag har iallafall sett till att ha en plan B.

När vi grävde ut tog vi också det i beaktande, golvet som vi bilade ut var cirka 10cm, vi grävde ut 20cm till, isolerade med 24cm totalt och gjöt cirka 7 - 10 cm nytt golv.

Följaktligen är det nya golvet några cm högre än det tidigare, allt för att undvika att gräva för djupt.

Vi har bra takhöjd, så några centimeter mindre spelade ingen roll.
 
TiGGrE skrev:
bestämde mig för att köpa släp pga den här tråden ;D

kan jag köra 750kilo betong varannan morron å har jag tjänat in släpet efter 70m2 källargolv 8) :p
Bra ide, jag kan säga att om jag visste vad jag vet idag, så hade jag också gjort det !

Jag och en granne köpte en cementblandare ihop, det har vi inte ångrat, det hade säkert gått att övertala honom att
köpa ett billigt EU-släp ihop.

Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.