Hur jag än bär mig åt blir röken från skorstenen grå eller svart. Inte kolsvart men väldigt mörkgrå. Jag har läst att det beror på för dålig förbränning i kaminen men hur jag än gör så blir röken den färgen.
Vad gör jag för fel? Jag kör med torr björkved, jah eldar enligt regelboken men trots detta så blir det inte vit eller ingen rök alls.
 
Tomture61
Hur ofta sotas det i skorstenen ?
Vart kommer förbränningsluften ifrån ?
Är det självdrag eller mekanisk ventilation i huset ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur ofta sotas det i skorstenen ?
Vart kommer förbränningsluften ifrån ?
Är det självdrag eller mekanisk ventilation i huset ?
Det sotades i år, i somras. Lite osäker men tror det sotas vart tredje år.
Vad menar du med vart förbränningsluften kommer ifrån? Jag har ett litet, litet spjäll i nederkant på kaminen där luften från det omgivande rummet tar sig in. Det är självdrag i huset.

Sen kvittar det hur mycket eller lite jag har spjället öppet, det är ett jävla drag i kaminen. När jag fått fart på kaminen och stänger luckan "exploderar" det i kaminen och elden får en sinnesjuk fart.
Kollade skorstenen efter en stund när det mesta av veden hade brunnit upp och då va röken osynlig, men det va ju i slutet av eldningen.
 
Tomture61
Är du säker på att veden är tillräckligt torr .
Vart köper du veden .
 
Har haft ett lass med ved från min pappa som varit torr, han har eldat med samma ved. Nu senast köpte jag för att dubbelkolla ved från butiken i byn i den har varit torr. Tillomed låtit den ligga några dagar extra inomhus för att vara helt på säkra sidan.
 
Tomture61
När jag själv eldar spillvirke från div husbyggen så räcker inte luften till .
Har uteluftanslutning till min braskamin.
Blir då svart på stenarna i eldstaden, bränns bort när brasan lugnat sig .
Så för mycket bränsle som är för finfördelad och troligtvis snustorr är inte heller optimalt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag själv eldar spillvirke från div husbyggen så räcker inte luften till .
Har uteluftanslutning till min braskamin.
Blir då svart på stenarna i eldstaden, bränns bort när brasan lugnat sig .
Så för mycket bränsle som är för finfördelad och troligtvis snustorr är inte heller optimalt .
Men om nu inte luften skulle räcka till borde det ju inte elden öka i farten/"explodera" när jag stänger luckan, eller? Blir sällan svart i kaminen och inte heller sot på glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.