När det gäller timpris som t.ex. Tibber kör med, så är det nog bara lönsamt om man, dels kan flytta stora förbrukare (värme, elbil...) till natten eller har solceller. Jag har solceller och kan flytta några förbrukare till natten (app till värmepumpen), men i övrigt lever jag som vanligt. Solcellerna gynnas man av då de producerar när priset är som högst på dagen. Jag sparar litegrann på det, men det är inga stor summor.

Nedan statistik för mitt elpris (blå linje) jämfört med rörligt (måndagsmedel) samt solcellerna. SE3. påslag och överföring/skatt tillkommer naturligtvis.
Visa bilaga 573052
 
  • Graf över jämförelse av timpris/snitt per månad, solel-snitt och NP-spotpris med linjer i olika färger för 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
halper halper skrev:
Priset förändras ju inte kontinuerligt som det påskiner.
Vad menar du? Priset för varje timme nästkommande dag sätts ju vid en auktion på Nordpool varje dag vid 13-tiden. Det som diagrammet visar är alltså vad spotpriset är för varje timme i morgon.
 
Han syftar nog på att graferna inte har steg vid hel timme. Jag håller med om att de är felritade.
 
  • Gilla
  • Älska
JAndersson och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men när en elabonnent har rörligt elprisavtal för att volymväga det rörliga elpriset behövs väl att elabonnenten har en elmätare som kan registrera timmedelvärde för elförbrukningen, och det har väl inte alla elabonnenter. Hur gör elhandelsbolaget då vid sin volymvägning för en elabonnent md äldre elmätare, gissar de då?
Alla mätare mäter förbrukning per timme. Så det är absolut data som finns.
 
EddieHansson
D Daniel 109 skrev:
Han syftar nog på att graferna inte har steg vid hel timme. Jag håller med om att de är felritade.
Det är ju bara mjuka linjer. Priset gäller ju lika för hela timmen.

För övrigt jävligt dyrt imorgon igen
 
  • Linjediagram som visar elprisets fluktuationer med en högspik på 638,5 öre/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det är ju bara mjuka linjer. Priset gäller ju lika för hela timmen.

För övrigt jävligt dyrt imorgon igen
Det var en bättre graf :D
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser härligt ut imorgon också! :D
[bild]
Och 60 mil söderut där vi bor, i elområde 4, så ser siffrorna ännu värre ut.

Snittpriset på spotpriser för södra Sverige tisdagen den 21 december 2021 kommer vara 535 öre per kWh plus nätavgifter.
 
  • Graf över elpriser som visar ett toppvärde på 801 öre/kWh mellan 17:00 och 18:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Martin 85 och 1 till
  • Laddar…
Det som faktiskt är lite skrämmande är att de både går att räkna hem fossila medel nu men framför allt att det kan bli billigare att köra direktverkande el i en tank än att köra jämn förbrukning över dygnet
 
EddieHansson
A Alexn72 skrev:
Det som faktiskt är lite skrämmande är att de både går att räkna hem fossila medel nu men framför allt att det kan bli billigare att köra direktverkande el i en tank än att köra jämn förbrukning över dygnet
Att värma med gasol eller värmeljus är billiager än direktverkande el. ca 2kr/kWh om man köper värmeljusen på IKEA.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Det finns de som tagit in kolgrillen för att värma inne i stugan. Resultat kolmonoxidförgiftning.
Folk tycker att sådan god och härlig värme kan väl inte vara farlig. Men tokfarligt. Kan sluta med dödsfall.
 
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Det finns de som tagit in kolgrillen för att värma inne i stugan. Resultat kolmonoxidförgiftning.
Folk tycker att sådan god och härlig värme kan väl inte vara farlig. Men tokfarligt. Kan sluta med dödsfall.
Tror nog att värmeljus inte är så farligt. Trots allt använts väldigt länge. Man ska nog inte använd grillkol inne! Gasolspisar används ju världen över varje dag. Det blir alltid varmt i köket när vi lagar mat. Bara att köra lite långkok :)
 
Det är just eldning med kol som kan ge upphov till kolmonoxid. Stearinljus brinner mer fullständigt.

Men se upp med värmeljus. De har ofta ett aluminiumhölje. Ställs t.ex. flera stycken tända värmeljus nära varandra på ett porslinsfat, kommer värmen från lågorna att ledas ner i aluminumet och stearinet blir varmare och varmare och snart har man en enda stor flamma från värmeljusen. Jag har själv sett det, en flamma på 0,5 meter och porslinsfatet hade brännt ner i träbordet. Jag lyckades kväva elden genom att lägga en pappskiva över värmeljusen. När jag tog bort pappskiva efter ett par sekunder välde en tjock vit rökpelare av förångat parafin upp mot taket. Jag tänkte jag måste kyla det och stänkte på litet vatten, men då tog parafindimman eld igen och flamman var som innan jag kvävt den. Ingen kom till skada och huset skadades inte. Men en erfarenhet rikare blev jag.

Jag har flera år senare efter händelsen, läst att högupphettat parafin självantänder när det finfördelas i luft.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
JAndersson och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
Helt rätt att man ska ha respekt för öppen eld och vara försiktig!
 
TS kan man fråga vad du har för beräknat förbrukning i december?
 
Jag har timdebitering, och det är väl bara att konstatera att man just nu får ta det onda med det goda…

Jag skulle dock vilja ha lite mera förståelse för hur priset sätts. Hur kan det plötsligt vara rimligt med ett kwh-pris på 800 öre (inkl skatt osv)? Mig veterligen så har vi aldrig ens varit i närheten av det förut, men nu har det hänt flera gånger den senaste månaden. Kan man verkligen skylla allt detta på en ny elkabel mellan norge och england?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.