Hej,

Fråga: Hur såg "lyxiga, moderna, flådiga" hus ut under 40-talet ?

Bakgrund: Jag har böckerna "så byggdes villan", jag har läst på om funkisen och husområdena i t.ex. södra änby, enskede etc. Jag brukar sätta sökning på hemnet och begränsa till 1940-1950. m.m. Men jag hittar aldrig några flådiga, större, ovanliga hus under 1940-talet !?!

Vi har ett ganska klassiskt "egna hemshus", 80 kvm boyta och 80 kvm källare i sutteräng, sadeltak och 2-samt 3-glasfönster. Vi vill bygga ut ca 70 kvm så jag söker information och inspiration. Utbyggnaden gör att vi kommer ha en boyta på ca 150 kvm. Vi vill gärna hålla oss till samtiden för att inte det ska bli någon "summarstuge"-bygge, det ska hänga ihop och se tidsenligt ut.

Men alla bilder och all information jag hittar så var husen små, de var enkla etc. Jag förstår bakgrunden. Men ändå, under decenniet så måste det väl byggts bostäder även till rika ? eller folk som ställde lite andra krav än bara 80 kvm boyta ? Hur såg dessa husen ut ?

Tar man en jämförelse till 30-talet så finns det ju ett spektra från små enkla trävillor till flådiga moderna art deco/funkis palats, likaså 50-talet har lite större bredd på spektrat som jag tolkar det men 40-talet känns platt.
 
BirgitS
Jag tror det byggdes mycket få stora hus som privatbostäder på 40-talet. Även för folk med pengar var det ransoneringar och brist på material osv, 40-talet ut även efter kriget. De goda tiderna kom fram på 50-talet.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Krigsbetong är ju inte direkt vad man vill ha i väggarna.
 
Speer byggde en del flådiga saker i början av 40-talet, men jag vet inte hur många som står kvar.
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Krigsbetong är ju inte direkt vad man vill ha i väggarna.
vad jag har förstått så anpassade man konstruktionen efter kvaliten i betongen. Kvalite i väggar och bärande. Skit till golven i källaren tex.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Speer byggde en del flådiga saker i början av 40-talet, men jag vet inte hur många som står kvar.
Tack, ska kolla upp !
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tror det byggdes mycket få stora hus som privatbostäder på 40-talet. Även för folk med pengar var det ransoneringar och brist på material osv, 40-talet ut även efter kriget. De goda tiderna kom fram på 50-talet.
jo det är ju så. Men typ 30-talet under depression så byggdes det ju ändå hus i USA som var stora/lyxiga etc. Så det är väl iallafall svårare att hitta dom. Men man kanske skulle kolla in sig på 50-tals hus också. Känns mer rätt att gå fram i tid än bakåt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
jo det är ju så. Men typ 30-talet under depression så byggdes det ju ändå hus i USA som var stora/lyxiga etc. Så det är väl iallafall svårare att hitta dom. Men man kanske skulle kolla in sig på 50-tals hus också. Känns mer rätt att gå fram i tid än bakåt.
Ja, om du kan tänka dig att snegla mot 50-talet finns det ju tjänstemannavillan som ofta hade förskjutna huskroppar. Det är ju bra inspiration för en utbyggnad. Vi bor i en arkitektritad prästgård från 1950 (ritad 1948) och den har visserligen bara ”ett tak” men en förskjutning med en privat och en offentlig del. Det är ett souterränghus på 204 m2 boa så en något förvuxen föregångare till tjänstemannavillan.
 
B Bleydrunner skrev:
Ja, om du kan tänka dig att snegla mot 50-talet finns det ju tjänstemannavillan som ofta hade förskjutna huskroppar. Det är ju bra inspiration för en utbyggnad. Vi bor i en arkitektritad prästgård från 1950 (ritad 1948) och den har visserligen bara ”ett tak” men en förskjutning med en privat och en offentlig del. Det är ett souterränghus på 204 m2 boa så en något förvuxen föregångare till tjänstemannavillan.
har du något bildexempel eller information där det beskrivs mer ?

jag är alltså inte ute efter ett mansion, men något som är något eller några steg upp över lägsta nivå. Tänk typ övre medelklass på 40-talet, vad bodde dom i ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
På sidan [länk] står det att Villa Sjöstedt är på 1024 kvm och byggdes på 40-talet. Adressen står där så du kan ju kolla om det går att se huset med hjälp av t.ex. Eniros gatuvy.
hittar inget men ska vandra omkring vid parken i Google Street och se om jag hittar något.
 
BirgitS
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men man kanske skulle kolla in sig på 50-tals hus också. Känns mer rätt att gå fram i tid än bakåt.
Annars var ju 40-talet en tidsperiod då man ofta blickade tillbaka mot 20-talet t.ex. när det gällde inredningsstil. I otrygga tider så är det ofta så, man kan ju jämföra med nationalromantiken under första världskriget, medan under tider då det mesta är positivt är man mer pigg på sånt som är nytt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
har du något bildexempel eller information där det beskrivs mer ?

jag är alltså inte ute efter ett mansion, men något som är något eller några steg upp över lägsta nivå. Tänk typ övre medelklass på 40-talet, vad bodde dom i ?
I denna artikel beskrivs stilen och arkitekturen ingående.
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/hus-i-vast/tjanstemannavillan1959/

De flesta av stilgreppen finns även på vårt hus. Med det sagt är jag ingen expert på 40-talsarkitektur, men vårt hus är ett exempel på att större hus kanske låg något före de mer vanliga villorna. Skickar gärna PM med fasad- och planritning om det är av intresse.
 
Redigerat:
BirgitS
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag är alltså inte ute efter ett mansion, men något som är något eller några steg upp över lägsta nivå. Tänk typ övre medelklass på 40-talet, vad bodde dom i ?
Här är ett exempel: https://www.expressen.se/skonahem/i...i-huset-dar-tiden-statt-still-sedan-40-talet/

Det här är en annons för en bok som handlar om 40-talsvillor vid Magnebergsparken, Enskede, om jag förstår det rätt: https://www.tradera.com/item/270119...ken-och-villor-1940-tal-pressbyran-stockholm-
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
Däremot verkar de -byggt om- mycket hus på 40-talet. Ofta ganska trista och dåligt genomtänkta ombyggnationer. Min fundering är om det på nåt sätt var subventioner på att bygga om tex 1 till 2 familjshus? Eller var det enda sättet för en ung familj att få eget bo, att avdela en bit av föräldrarnas villa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.