Hej på er!

Bor i hus i Stockholmsområdet. Villan är en 1,5 plans på 175m^2. Nedervåningen värms av vattenburen golvvärme och övervåningen är radiatorer överallt förutom badrummet.
Vi har lite svårt med att få stabil värme i huset och funderar på hur det skall vara inställt.

Ska jag ha alla rum på fullt pådrag och sen justera temperaturen med värmekurvan i pumpen? Jag läste någonstans att det är det bästa rent ekonomiskt för värmepumpen. Kan det stämma?
 
Precis, F750 jobbar med flytande kondenseringstemperatur för ha så hög verkningsgrad som möjligt och då ska alla termostater stå på max helt öppna. Möjligen kan man ställa ned enstaka termostater i sovrum om ska vara svalare där.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
Ok tack!

Problemet är att det blir väldigt varmt på övervåningen där vi har element. Skillnaden övervåning/nedervåning blir ganska markant. Vi håller en lagom temp på 19 grader nere men seglar iväg upp mot 22 grader uppe.
 
Då har ni för hög värmekurva och/eller förskjutning av värmekurvan. Radiatorerna får den högsta temperaturen, golvvärmen ska ha lägre. Hoppas ni har en riktig golvvärmeshunt med reglering enligt NIBE's anvisningar. Golvvärmen är då klimatsystem 2.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
Tack!

Får kolla upp om det sitter en shunt där eller inte. Vet inte riktigt vad jag letar efter men det borde ju gå att googla hur en sån ser ut. Huset är relativt nybyggt (2016) så det mesta borde ju vara som det skall.
 
J Josth skrev:
Se NIBE F750 tillbehör: [länk]
Man använder antingen ECS 40 eller 41 beroende på hur stor yta golvvärmen har. Sedan ställer man in värmekurvorna för nedervåningen och övervåningen separat i kontrollpanelen.
så här ser det ut, ingen shunt där antar jag?

Värmesystem utan shunt med rör och reglage mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, det saknas shunt, det saknas cirkulationspump för golvslingorna och det saknas bypass. Dessutom ser inkommande värmerör till fördelaren ut att vara för smala/för liten diameter. De fyra rör som går ner till höger är det kanske till badrum och tvättstuga?
 
J Josth skrev:
Oj, det saknas shunt, det saknas cirkulationspump för golvslingorna och det saknas bypass. Dessutom ser inkommande värmerör till fördelaren ut att vara för smala/för liten diameter. De fyra rör som går ner till höger är det kanske till badrum och tvättstuga?
Hmm, oj då. Måste nog kontakta husleverantören tror jag...
De fyra rören nere till höger. Är det de med grönt handtag du menar?
 
Då du har golvvärme och radiatorer måste du ha begränsningstermostat och separat cirkpump till golvvärmen om man ska gå efter regelboken.
 
Ja precis, de med grönt handtag. Installationen ser ut som det enbart finns golvvärme i huset och inget annat.
 
Ok tack!

Vad händer om man inte har begränsningstermostat och separat cirkulationspump till golvvärmen?
 
Ojämn värme i golven. Risk för att parketten reser sig om det blir för varmt under den.
 
Ok, tack.

Bara så att jag förstår rätt. Cirkulationspump och begränsningstermostat är samma sak som shunt?

Har du någon koll på vad det kostar att installera en, om det går att installera i efterhand vill säga?

När det gäller de fyra rören med grönt handtag till så vet jag inte vart de tar vägen. De går ner i golvet bara.
 
En komplett golvvärmefördelare har en cirkulationspump, en bypass och en begränsningstermostat eller shunt som begränsar eller tar ner framledningstemperaturen.

Vet inte vad det kostar. Jaga rätt på en duktig VVS:are som kan värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.