Åh, jag längtar. Ska på visning av ett hus nu i mellandagarna och verkligen hoppas på detta huset. Men blir inte klok på husets ålder. Byggnadsår 1915, värdeår 1927 står det. Vad betyder det? Huset har nån sorts underbar parkett i vardagsrummet. Ovanvåningen har heltäckningsmatta.. undra om man baserat på ålder kan gissa på vad som finns under den, för den lär inte vara lika gammal som själva huset tänker jag:)
 
Snailman
I Itse skrev:
Åh, jag längtar. Ska på visning av ett hus nu i mellandagarna och verkligen hoppas på detta huset. Men blir inte klok på husets ålder. Byggnadsår 1915, värdeår 1927 står det. Vad betyder det? Huset har nån sorts underbar parkett i vardagsrummet. Ovanvåningen har heltäckningsmatta.. undra om man baserat på ålder kan gissa på vad som finns under den, för den lär inte vara lika gammal som själva huset tänker jag:)
Nån kan nog svara bättre, men det beror nog på att i våra register så daterar man inte hus längre tillbaka i tiden än ett visst år, så alla hus som byggdes det året eller tidigare får samma år. Det beror visst på att det är så osäkert när gamla hus verkligen byggdes så man valde att göra på detta sätt.

Är osäker på vilket år det var man valde:thinking:

Edit:

Det verkar vara 1927 man valde.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tar-jag-reda-pa-naer-mitt-hus-byggdes.117881/
 
Redigerat:
  • Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
Lägg ut bilder på huset så är det nog lättare att avgöra vilken typ av golv som kan finnas där.
 
  • Gilla
Itse
  • Laddar…
Inte mycket 1915 kvar av det man ser på bilderna.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa på att det är något enklare trägolv (undergolv) under mattan på ovanvåningen.

Lycka till med huset!

Det är alltid trevligt med tegelfasad, då det är en sak mindre att underhålla.


PS. Tänk på att också kolla igenom alla bilder som mäklaren har angående växter i trädgården så att du vet vad du har in din eventuella trädgård.
 
Är vinterbilderna tagna nu eller har det stått tomt ett år?
Jag noterar direkt-el som uppvärmning.
 
Snailman Snailman skrev:
Nån kan nog svara bättre, men det beror nog på att i våra register så daterar man inte hus längre tillbaka i tiden än ett visst år, så alla hus som byggdes det året eller tidigare får samma år. Det beror visst på att det är så osäkert när gamla hus verkligen byggdes så man valde att göra på detta sätt.

Är osäker på vilket år det var man valde:thinking:

Edit:

Det verkar vara 1927 man valde.

[länk]
Du är ute och cyklar rätt långt utåt. Det år man började med centralt fastighetsregister var 1909. Alla hus som redan fanns det året registrerades som byggda 1909, även om de egentligen var äldre. Det är därför det finns så många hus med byggår 1909.

Värdeår är en annan sak, det har med taxeringsvärdet att göra, för att göra beräkningar. Jag har haft ett hus med byggår 1909, som byggts till rejält under slutet av 1900-talet, det huset hade värdeår 1938 i taxeringen. Görs stora förändringar på huset räknas värdeåret upp, så att huset taxeras som om det vore nyare än det egentligen är.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är vinterbilderna tagna nu eller har det stått tomt ett år?
Jag noterar direkt-el som uppvärmning.
Det bor folk i huset, och jag tror bilderna är från i år. Ja, det är direkt-el, inte det bästa men jag hade det i förra huset med. Eldade mycket i kaminen då.
 
A Anders243 skrev:
Jag skulle gissa på att det är något enklare trägolv (undergolv) under mattan på ovanvåningen.

Lycka till med huset!

Det är alltid trevligt med tegelfasad, då det är en sak mindre att underhålla.


PS. Tänk på att också kolla igenom alla bilder som mäklaren har angående växter i trädgården så att du vet vad du har in din eventuella trädgård.
Åh tack för tipset om växterna i trädgården! Ska kolla upp det. Ja, skönt med tegelfasad helt klart. Huset är charmigt, ser potential! Men det gäller att det inte är något jättetrött som dyker upp i besiktningen.
 
Ser ut som parkslide på bild åtta? Kan vara nödvändigt att fråga om på visningen.
 
Ja det såg verkligen ut som parkslide
 
Ärlig mäklare som har en egen bild på parksliden!
 
  • Haha
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
harry73
Rätt smart egentligen. Det gör det svårt för säljare att klaga på parksliden i efterhand.

Är det ett gammalt trähus som senare fick en tegelfasad?
 
Hus från 1917 här. Original så hade mitt hus oinredd vind men senare så blev det inrett och det är spånskiva under min heltäckningsmatta (allrum, sovrum och toalett) samt under linoleum (klädkammare och fd gästrum, numera textilrum) och jag gissar att det är en produkt av den byggmästare (kommunansluten?) som bodde här från 60-talet till 90-talet? I alla fall. Spånskiva var modeflugan som löste många uppgifter. (Masonite4Life var nog den gubbens valspråk för övrigt då det finns överallt, även som fasadklädnad...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.