Hej folks ! Har en fråga om man har dricksvatten på marken där man bor vad skulle ni rekommenderar för typ av tank ?. Avloppstank..
 
Menar du att du har en dricksvattenbrunn på tomten och skall anlägga avlopp? Är det en tank du vill ha eller reningsverk/slamavskiljare+infiltration?
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Menar du att du har en dricksvattenbrunn på tomten och skall anlägga avlopp? Är det en tank du vill ha eller reningsverk/slamavskiljare+infiltration?
Jag har grundvatten rakt under huset och 4 andra tomter i grannskapet. Och då undrar jag vad som är bästa alternativen.
 
Är många faktorer som spelar in. Börja med om kommunen har rekommendationer. Tank kan bli dyrt i drift och inte alltid populärt hos kommunen, men säkert gällande dricksvattnet.
Är det djupborrade brunnar?
 
Perrolf Perrolf skrev:
Hej folks ! Har en fråga om man har dricksvatten på marken där man bor vad skulle ni rekommenderar för typ av tank ?. Avloppstank..
Hej Har du gott om mark så brukar det inte vara några problem med en vanlig avloppslösning. Säkerheten ligger bla. att grundvattnets flöde skall vara i riktningen från vattenbrunn till utsläppspunkt på avloppet
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej Har du gott om mark så brukar det inte vara några problem med en vanlig avloppslösning. Säkerheten ligger bla. att grundvattnets flöde skall vara i riktningen från vattenbrunn till utsläppspunkt på avloppet
Okej det är ca 25 meter till borrhål och ligger på ca 40 m djup . Då är min tanke ett slutetsystem som de tömmer 2ggr år på 3 kubik.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Okej det är ca 25 meter till borrhål och ligger på ca 40 m djup . Då är min tanke ett slutetsystem som de tömmer 2ggr år på 3 kubik.
Men slutet tar ju bara nån wc och helst vakumtoalett. Bad, tvätt och dusch får då till en egen infiltration. Är ni många i hushållet så blir det problem.
 
harry73
Det finns sätt att ha infiltration även närmare brunnen, men kolla med kommunen
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns sätt att ha infiltration även närmare brunnen, men kolla med kommunen
Tack jag gör så .
 
Larsa Larsa skrev:
Är många faktorer som spelar in. Börja med om kommunen har rekommendationer. Tank kan bli dyrt i drift och inte alltid populärt hos kommunen, men säkert gällande dricksvattnet.
Är det djupborrade brunnar?
ca 40 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.