useless useless skrev:
Nej, inte höjden från lägsta värmerör, utan från expansionskärlet.
Du har naturligtvis rätt i att det är ifrån manometern, eftersom allt under manometern inte kan mätas. Dock brukar differensen röra sig om 0,1-0,2 bar (1-2mvp) för högt tryck i mitt exempel, och det är knappast avgörande.
 
Det är klart att allt under manometern går att mäta? Man kan använda ett måttband t ex. Visar manometern 1 bar så vet man att det är 0,9 bar en meter längre ner.
 
useless useless skrev:
Det är klart att allt under manometern går att mäta? Man kan använda ett måttband t ex. Visar manometern 1 bar så vet man att det är 0,9 bar en meter längre ner.
1,1
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Märka ord.... ;)
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
useless useless skrev:
Syret försvinner, men det tar lite längre tid.
Klart det göra det, genom oxidation i metalldelarna som allt är kopplat med. Men helt slut på syre blir det aldrig i en ren VP-anläggning finns ingen temperatur som kan frigöra syret. Lite kan gå ut vid VV-värmning men återgår då det inte blir bubblor i systemet.
 
  • Gilla
rassih
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
finns ingen temperatur som kan frigöra syret
Känns i och för sig som att huvudsaken är att korrosionen upphör efter en tid. Sen kan man älta hur mycket syre som finns kvar i vattnet.
 
Bommade lite , tankarna i VP brukar vara av svartplåt och rostar , då äts syret upp med oxidationen med tiden, men är inget att dividera om, bara är så och vem ska ändra på naturlagarna.
 
Bara o vrida upp den fina elpatronen på 90c så försvinner syret ganska snabbt.
 
G guggen skrev:
Bara o vrida upp den fina elpatronen på 90c så försvinner syret ganska snabbt.
I dagensläge med dom priserna :devilish:på elen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tror många missade mitt viktiga påpekande i inlägg #18
(Det har mest handlat om syre på sistone)
Om luftbälgen i expansionskärlet tappat all gas och exp är helt fyllt med vatten, så blir det inte bra att bara fylla i lite gas. Systemet är stumt och trycket stiger till höga värden omedelbart, utan att man fått nån funktionell luftbälg.
Man måste dränera ut radiatorvatten på en högpunkt.
 
Nej, det funkar alldeles utmärkt att dränera genom övertrycksventilen när trycket stiger.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det funkar alldeles utmärkt att dränera genom övertrycksventilen när trycket stiger.
Ja, jag ger dig medhåll där, det funkar.
 
pelpet pelpet skrev:
[bild]
Nu när det är nollgradigt har jag ca 0,5 bar men om det är -25 och utgående temperatur ligger på 75 grader så stiger trycket till över 2 bar.

Var "bör" trycket ligga i en radiatorkrets?
Byt säkerhetsventiler l till en på 1,5 bar
Kolla förtrycket i exp. kärlet.
Vid 2,5 bar löser säkerhetsventilen ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.