Tänkte prova få in allt i nån låda så det blir skyddat från yttre åverkan och nån typ av dragavlastning.

Ska kika på skruvplint eller vad det var som länkades tidigare, känns som just anslutningen till pinnarna är den svagaste delen
 
Hittar inga skruvplintar för 26 pin bara för 40
 
tommib
Ah, nej. Jag menar att du köper lösa skruvplintar och löder fast på prototyp-HATen tillsammans med motståndet. På så sätt blir den enda skruvade kopplingen de två ledarna som går till reläet på pumpen.

Jag ser nu också att du pratar om 26-pin. Det är väl den äldsta varianten av RasPi? Det är nog svårt att hitta färdiga headers för den men du kan ju alltid anpassa en 40-pin header genom att såga av den. Märkningen på kortet kommer inte heller stämma om du använder den jag länkade tidigare men det gör inte så mycket. Annars finns ju den här https://www.electrokit.com/produkt/experimentkort-for-raspberry-pi-b-b/ som har en 26-pin header. Du kan också bygga en egen med t.ex följande delar

https://www.electrokit.com/produkt/experimentkort-1-hal-30x70mm-genomplaterade-hal/
https://www.electrokit.com/produkt/hylslist-2-54mm-2x13p/

och sen komplettera med skruvterminaler
https://www.electrokit.com/produkt/skruvplint-2-54mm-2-pol/

Att bara sticka på sådana labsladdar med dupontkontkat på headern på en RasPi är nog inte att rekommendera om du vill ha en stabil lösning. De sitter väldigt dåligt ibland.
 
Om jag köper ovanstående då måste jag löda listen och samtidigt ha tråd med till nästa komponent, blir mycket lödande för just inget :D. Stor risk att det inte blir bra då mina lödskils inte är nåt att skryta med...

Fanns ju en för 40pin kanske ska köpa och kapa den istället då
 
Tror jag håller mig till min wago lösning så länge, sätter upp det och provar skarp.
Funkar det som tänkt så får man kanske gå vidare, har ju lite mer idéer...
 
Verkar vara svårt att läsa ut data ur pumpen på ett enkelt vis...
Funderar på om jag ska sätta givare på dom temperaturerna jag vill läsa av.
Utomhus, inomhus, radiator till och retur, kanske även in ut till borrhålen.
Har några givare som jag tror heter DS18b20, dom går väl att använda?
Hur långa kablar kan man ha?
 
j.f.s
Vill inte vara en partypooper för jag gillar själv att pilla med elektronik men ofta blir det så att det börjar med något enkelt som ett larm sen vill man ha det , och det osv. Husdata är ju skapligt billigt och finns till många pumpar. Inte funderat på deras lösning?

Kommer själv köpa deras H60 till min IVT pump.
https://husdata.se/produkter.asp

Men jag förstår om du vill fixa själv. Se det som ett tips bara :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jodå har skrivit det minst 2ggr att det finns bättre lösningar än min :D

Jag har så gammal pump så det funkar inte med alla lösningar men easyserv ska funka, den kostar 4000 med abb så det är nog det bästa man kan köpa MEN det är ju det här att det är roligt och man lär sig nåt
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Så här blev resultatet
Ska # print raderna så det slipper stå och skriva massa smörja

[video]
ett tips innan du börjar skicka Mail på riktigt är att du har en funktion som kollar antal minutrar det har gått sedan antingen start av script eller sedan senast skickat Mail och så skickar du bara Mail under premisserna:
1. Det har gått X antal minuter sedan Y
2. Det har utlöst minst ett larm.

då slipper du spamma som en dåre :)
 
M
M Marcussjogren skrev:
ett tips innan du börjar skicka Mail på riktigt är att du har en funktion som kollar antal minutrar det har gått sedan antingen start av script eller sedan senast skickat Mail och så skickar du bara Mail under premisserna:
1. Det har gått X antal minuter sedan Y
2. Det har utlöst minst ett larm.

då slipper du spamma som en dåre :)
gör samma sak med mitt script som loggar min värmepump, fast jag gör det när jag skickar data till HA istället för att inte spamma HA för hårt.
 
Har sleep 60, sen en räknare som räknar upp 1 för varje körning, sen skickas det mail på 1 30 180 och 360
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Har sleep 60, sen en räknare som räknar upp 1 för varje körning, sen skickas det mail på 1 30 180 och 360
såg bara att det puttrade på många ”skickar Mail” i filmen :D
 
Haha ja det var bara för att se att det kördes som det skulle, var sleep på 1s då
 
Det är mycket enklare om du vänder på logiken.
Sätt din ingång till internal pull-up, dra en kabel till reläet från ingången, dra en annan kabel till reläet från jord.
När reläet drar går ingången till 0. Kostar noll i komponenter och kan inte skada något.
 
D Dilato skrev:
Det är mycket enklare om du vänder på logiken.
Sätt din ingång till internal pull-up, dra en kabel till reläet från ingången, dra en annan kabel till reläet från jord.
När reläet drar går ingången till 0. Kostar noll i komponenter och kan inte skada något.
Enda jag köpt är ett motstånd, eller det fick jag.
Jag är ju inte så hajj på sånt här, men det funkar iaf.
Vet inte vad som skulle kunna skadas? Matar med 3.3v från pien till en ingång på pien
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.