2 878 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Hur få varmt i källaren. Strypa tilluft?
En ytterligare faktor att tänka på om du ändrar ventilationen i källaren är hur det påverkar ev markradon. Den generella åtgärden mot radon är nämnligen att öka ventilationen, så att minska ventilationen får sannolikt radonvärdena att gå upp.
Medlem
· Blekinge
· 10 055 inlägg
Du kan höja framledningstemperaturen genom att ändra kurvan. Om du sedan använder dina termostatventiler i ÖV så blir det inte för varmt där heller.
Det är envälutbredd myt att alla termostatventiler ska vara helt öppna om man har BVP. Det viktiga är att BVP har alltid tillräckligt flöde att jobba med. Om detta finns kan man naturligtvis strypa olika raddar med termostatventil.
Det är envälutbredd myt att alla termostatventiler ska vara helt öppna om man har BVP. Det viktiga är att BVP har alltid tillräckligt flöde att jobba med. Om detta finns kan man naturligtvis strypa olika raddar med termostatventil.
Bra! Jag tänkte väl att det var frånluften man bör jobba med. Därav min fråga "var all luft tar vägen" och om bastuaggregatet kan vara boven. Jag noterar ett ganska kraftigt drag in under bastudörren (och då vidare upp i mursrocken) även när aggregatet är stängt (finns alltså tyvärr inget spjäll vad jag kan se). Generellt är det ett sjuhelsikes drag i murstocken när man eldar i all fall.A AndersS skrev:Grundläggande är att du ska strypa på frånluften. Stryper du enbart tilluft så försöker bara luften ta sig in andra vägar, med annat oönskat kalldrag.
Så lägg tid på att leta upp vart luften försvinner ut ur huset.
Var finns finns frånluftsventiler, har du murstock eller andra kanaler som går uppåt är det frånluft.
Är det öppet uppåt från källaren till bottenvåningen?
Huset är byggt 1934 och har originalfönster och därmed inte massa tilluftsventiler vad jag kan se. Det har kompletterats med en badrumsfläkt på ovanvåning och en i källaren som är fuktstyrda men i övrigt avstängda. Eldning sker i kakelugn sporadiskt (grymt drag i murstocken). Vedeldad bastu i källaren. Ca 70m2 källare oisolerad inredd som typ hobbyrum och iskallt kontor. Tilluft i källaren är 3st vanliga ventiler i väggar (ej tallriksmodell) plus ett djävulskt drag under tröskeln till källarens ytterdörr.Viktor.J skrev:För att kunna ge ett vettigt förslag känns ett lämpligt fösta steg i analysen att beskriva
- ventilationsteknik
- Frånluftsvolym på övervåningen
- tilluft på övervåningen
- frånluft i källaren
- tilluft i källaren
- Framtemp i källaren
- Storlek på källare
- Storlek på radiatorer i källaren
Vad jag förstår så reglerar man mängden luft in genom att reglera mängden luft ut. Att täppa till tilluftsventiler någonstans men behålla frånluftssugen gör "bara" att luften kommer inte någon annanstans. Dragen kan t.o.m. upplevas som värre om tillkommande luft åker genom mindre springer då hastigheten på luften ökar.
Det finns 4 radiatorer (varav 2 nyare) och delvis golvvärme på en liten yta i tvättstuga. Framledningstempen brukar väl ligga kring 42 grader varierar väl?
Det finns även hål upp till entréplanet kring de värmerör som går till radiatorerna. Dessa borde man väl kunna täta kring?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en dörr upp till entréplan som oftast är stängd - så luften verkar ta någon annan väg bort från källarplan.
Det har kompletterats med 2 nya rejäla 120cm breda utöver de 2 gamla.T Tompafix skrev:
Bra poäng. Får kolla gamla radonmätningar....ylven skrev:
Intressant, detta är verkligen en djungel att fördjupa sig inom...Det hade ju varit ett grymt bra alternativ om det funkar som du beskriver.T Thomas_Blekinge skrev:Du kan höja framledningstemperaturen genom att ändra kurvan. Om du sedan använder dina termostatventiler i ÖV så blir det inte för varmt där heller.
Det är envälutbredd myt att alla termostatventiler ska vara helt öppna om man har BVP. Det viktiga är att BVP har alltid tillräckligt flöde att jobba med. Om detta finns kan man naturligtvis strypa olika raddar med termostatventil.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 055 inlägg
Jag tror att du kan minska dina problem ganska enkelt.
Täta ytterdörren till källaren så bra det går. Bildgoogla dragpropp.
Täta källarfönster och komplettera med tjocka gardiner närmast glaset. Man kan även skära till en tunn frigolitskiva (20-25 mm) och klämma i öppningen.
Öka framledningstemp som jag skrev tidigare.
Stäng tilluftsventilerna men använd frånlyuften i badrummet då och då
Köp en tröja, tofflor och starkvinsglögg.
Täta ytterdörren till källaren så bra det går. Bildgoogla dragpropp.
Täta källarfönster och komplettera med tjocka gardiner närmast glaset. Man kan även skära till en tunn frigolitskiva (20-25 mm) och klämma i öppningen.
Öka framledningstemp som jag skrev tidigare.
Stäng tilluftsventilerna men använd frånlyuften i badrummet då och då
Köp en tröja, tofflor och starkvinsglögg.
Tackar för svaret. Ska börja med detta. Tycker redan att det lev nån grad varmare sedan jag på försök tryckte igen ett par ventiler med bubbelplast....T Thomas_Blekinge skrev:Jag tror att du kan minska dina problem ganska enkelt.
Täta ytterdörren till källaren så bra det går. Bildgoogla dragpropp.
Täta källarfönster och komplettera med tjocka gardiner närmast glaset. Man kan även skära till en tunn frigolitskiva (20-25 mm) och klämma i öppningen.
Öka framledningstemp som jag skrev tidigare.
Stäng tilluftsventilerna men använd frånlyuften i badrummet då och då
Köp en tröja, tofflor och starkvinsglögg.
En rejäl källa till draget i källaren lär vara att den vedeldade bastun i källaren suger rejält med frånluft även om den är stängd. Håller man en tändare jämte så syns draget tydligt. Inte lyckats googla fram nån annan med samma problem. Man borde väl kunna dreva aggregatsluckan och sotluckan med något brandsäkert drev så länge man är observant på detta vid användning av bastun och har luckan lite mer på glänt.
Jag antar att detta är en shunt? Det är bara tvättstugan i källaren som har golvvärme (där är shunten kopplad). Övriga källare och hus har radiatorer med termostater.Ludde Jakobsson skrev:
Golvvärmen har jag alltid på "max" men den klarar inte att höja tempen i rummet till mer än 18-19 grader.....
Ökad framledningstemp är väl synonymt med lägre COP och högre elkostnad - eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför får jag varmt sedan kallt vatten? Nibe Eminent
Vatten & Avlopp -
Vad är detta för termostat (som har fastnat på varmt läge)
Värme allmänt -
Termostat till golvvärme urkopplad men forfarande varmt golv
Värme allmänt -
Färg lossnar på källarens golvet
Vatten & Avlopp -
IVT luft/vatten, skickar ut värme även fast det är varmt
Värmepumpar