En ytterligare faktor att tänka på om du ändrar ventilationen i källaren är hur det påverkar ev markradon. Den generella åtgärden mot radon är nämnligen att öka ventilationen, så att minska ventilationen får sannolikt radonvärdena att gå upp.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Du kan höja framledningstemperaturen genom att ändra kurvan. Om du sedan använder dina termostatventiler i ÖV så blir det inte för varmt där heller.
Det är envälutbredd myt att alla termostatventiler ska vara helt öppna om man har BVP. Det viktiga är att BVP har alltid tillräckligt flöde att jobba med. Om detta finns kan man naturligtvis strypa olika raddar med termostatventil.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Grundläggande är att du ska strypa på frånluften. Stryper du enbart tilluft så försöker bara luften ta sig in andra vägar, med annat oönskat kalldrag.
Så lägg tid på att leta upp vart luften försvinner ut ur huset.
Var finns finns frånluftsventiler, har du murstock eller andra kanaler som går uppåt är det frånluft.
Är det öppet uppåt från källaren till bottenvåningen?
Bra! Jag tänkte väl att det var frånluften man bör jobba med. Därav min fråga "var all luft tar vägen" och om bastuaggregatet kan vara boven. Jag noterar ett ganska kraftigt drag in under bastudörren (och då vidare upp i mursrocken) även när aggregatet är stängt (finns alltså tyvärr inget spjäll vad jag kan se). Generellt är det ett sjuhelsikes drag i murstocken när man eldar i all fall.

Viktor.J Viktor.J skrev:
För att kunna ge ett vettigt förslag känns ett lämpligt fösta steg i analysen att beskriva
- ventilationsteknik
- Frånluftsvolym på övervåningen
- tilluft på övervåningen
- frånluft i källaren
- tilluft i källaren
- Framtemp i källaren
- Storlek på källare
- Storlek på radiatorer i källaren


Vad jag förstår så reglerar man mängden luft in genom att reglera mängden luft ut. Att täppa till tilluftsventiler någonstans men behålla frånluftssugen gör "bara" att luften kommer inte någon annanstans. Dragen kan t.o.m. upplevas som värre om tillkommande luft åker genom mindre springer då hastigheten på luften ökar.
Huset är byggt 1934 och har originalfönster och därmed inte massa tilluftsventiler vad jag kan se. Det har kompletterats med en badrumsfläkt på ovanvåning och en i källaren som är fuktstyrda men i övrigt avstängda. Eldning sker i kakelugn sporadiskt (grymt drag i murstocken). Vedeldad bastu i källaren. Ca 70m2 källare oisolerad inredd som typ hobbyrum och iskallt kontor. Tilluft i källaren är 3st vanliga ventiler i väggar (ej tallriksmodell) plus ett djävulskt drag under tröskeln till källarens ytterdörr.
Det finns 4 radiatorer (varav 2 nyare) och delvis golvvärme på en liten yta i tvättstuga. Framledningstempen brukar väl ligga kring 42 grader varierar väl?

Det finns även hål upp till entréplanet kring de värmerör som går till radiatorerna. Dessa borde man väl kunna täta kring?

Värmekabelgenomföring med otätt hål i timmervägg, indikation på dålig isolering och luftdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en dörr upp till entréplan som oftast är stängd - så luften verkar ta någon annan väg bort från källarplan.

T Tompafix skrev:
Vilken sorts radiatorer har du? Om de har suttit sedan oljepannans tid så är de garanterat underdimensionerade.
Det har kompletterats med 2 nya rejäla 120cm breda utöver de 2 gamla.

ylven ylven skrev:
En ytterligare faktor att tänka på om du ändrar ventilationen i källaren är hur det påverkar ev markradon. Den generella åtgärden mot radon är nämnligen att öka ventilationen, så att minska ventilationen får sannolikt radonvärdena att gå upp.
Bra poäng. Får kolla gamla radonmätningar....

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan höja framledningstemperaturen genom att ändra kurvan. Om du sedan använder dina termostatventiler i ÖV så blir det inte för varmt där heller.
Det är envälutbredd myt att alla termostatventiler ska vara helt öppna om man har BVP. Det viktiga är att BVP har alltid tillräckligt flöde att jobba med. Om detta finns kan man naturligtvis strypa olika raddar med termostatventil.
Intressant, detta är verkligen en djungel att fördjupa sig inom...Det hade ju varit ett grymt bra alternativ om det funkar som du beskriver.
 

Bästa svaret

Jag tror att du kan minska dina problem ganska enkelt.
Täta ytterdörren till källaren så bra det går. Bildgoogla dragpropp.
Täta källarfönster och komplettera med tjocka gardiner närmast glaset. Man kan även skära till en tunn frigolitskiva (20-25 mm) och klämma i öppningen.
Öka framledningstemp som jag skrev tidigare.
Stäng tilluftsventilerna men använd frånlyuften i badrummet då och då
Köp en tröja, tofflor och starkvinsglögg.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att du kan minska dina problem ganska enkelt.
Täta ytterdörren till källaren så bra det går. Bildgoogla dragpropp.
Täta källarfönster och komplettera med tjocka gardiner närmast glaset. Man kan även skära till en tunn frigolitskiva (20-25 mm) och klämma i öppningen.
Öka framledningstemp som jag skrev tidigare.
Stäng tilluftsventilerna men använd frånlyuften i badrummet då och då
Köp en tröja, tofflor och starkvinsglögg.
Tackar för svaret. Ska börja med detta. Tycker redan att det lev nån grad varmare sedan jag på försök tryckte igen ett par ventiler med bubbelplast....

En rejäl källa till draget i källaren lär vara att den vedeldade bastun i källaren suger rejält med frånluft även om den är stängd. Håller man en tändare jämte så syns draget tydligt. Inte lyckats googla fram nån annan med samma problem. Man borde väl kunna dreva aggregatsluckan och sotluckan med något brandsäkert drev så länge man är observant på detta vid användning av bastun och har luckan lite mer på glänt.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Så du har alltså inte shuntar till golvvärmen (låter det som) alt inga termostater till de vattenburna elementen? För om du har shuntar kan du ju reglera respektive golvslinga så att du får rätt värme i rätt rum.
Jag antar att detta är en shunt? Det är bara tvättstugan i källaren som har golvvärme (där är shunten kopplad). Övriga källare och hus har radiatorer med termostater.
Golvvärmen har jag alltid på "max" men den klarar inte att höja tempen i rummet till mer än 18-19 grader.....

Ökad framledningstemp är väl synonymt med lägre COP och högre elkostnad - eller?
Shunt med rör och ventiler i källare för golvvärme, med manometer och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.