MItt stora vårprojekt blir att riva en 22 meter lång stödmur av betong och bygga en ny (delar av den har fallit ihop, så det är tyvärr ett måste). Jag tänkte först att man hyr en Hilti bilningsamskin och smular sönder åbäket, men så berättade kollegan att det är betydligt jobbigare än man tror.
Så min fråga är nu; Hur river jag enklast denna mur?
Syftet är att smula sönder den till mindre bitar som man sedan har som fundament till den nya muren. Jag har alltså inte för avsikt att köra iväg skräpet.

Murens dimensioner: 22 meter lång, 30 cm tjock och ca 180 cm hög.
 
  • Kollapsad betongstödmur med hus i bakgrunden, omges av växtlighet och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armerad ?

Borra och spräcka med snigel eller kilar ?
Bila funkar ju, men kommer nog vara jobbigt. Någon polare med grävmaskin ?
 
Inte armerad. Muren har stått sen 1926, så det är ju ändå ett under att den har hållit så här länge! Tänk om den varit armerad, då hade den väl stått i 500 år.

Japp, en bekant med grävmaskin ska hjälpa mig att gräva upp tomten inför detta, så min plan är att hälla resterna av muren på botten av trädgården.
Jag har fortfarande inte bestämt mig vilken typ av ny mur det ska bli dock.
 
wildeside
Hyr in en grävmaskin med hydraulhammare.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Bryt ner den och lägg på en lastbil. Lastbilen kan köra grus, kross eller vad du vill ha betongen till på returen.
Annars bryt ner den och gör ett stenparti alt lägg bitarna bakom den nya muren så du slipper se dem.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Inte armerad. Muren har stått sen 1926, så det är ju ändå ett under att den har hållit så här länge! Tänk om den varit armerad, då hade den väl stått i 500 år.

Japp, en bekant med grävmaskin ska hjälpa mig att gräva upp tomten inför detta, så min plan är att hälla resterna av muren på botten av trädgården.
Jag har fortfarande inte bestämt mig vilken typ av ny mur det ska bli dock.
testa med grävaren först att bara ”riva ner den”. Annars spräck den i mindre delar med borrhammare. Ska du gräva ner den och har tillgång till maskiner så behöver du inte ha så små bitar.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.