Hej
Min källare har vitmålade betongväggar , jag skulle vilja klä väggarna med antingen pärlspånt eller liknande. Är lite rädd att det blir fukt och mögel eftersom trä är levande material mot en död betongvägg. Finns det nån plastregel eller liknande man kan sätta upp som luftspalt mellan? Och vart hittar jag det. Jag vet att det finns metallreglar men det bygger ut för mycket. Alla tips är välkomna.
 
S Sundberg1981 skrev:
Hej
Min källare har vitmålade betongväggar , jag skulle vilja klä väggarna med antingen pärlspånt eller liknande. Är lite rädd att det blir fukt och mögel eftersom trä är levande material mot en död betongvägg. Finns det nån plastregel eller liknande man kan sätta upp som luftspalt mellan? Och vart hittar jag det. Jag vet att det finns metallreglar men det bygger ut för mycket. Alla tips är välkomna.
Vet du vad väggarna är målade i för färg? Antingen är den tät eller så andas den bra.

Också en fördel att veta hur det ser ut med dräneringen om det är torrt eller blött i väggarna?

Rent generellt ska man inte stänga in fukten, men beroende på hur stort problem man har kan man skarva lite på tillvägagångssätt.
 
Det är en färg som andas dock så har det släppt i botten på väggen. Det var biltemas färg som jag målade för 4 år sen, annars är det torrt och fint
 
Om färgen har börjat släppa så skulle jag tro att det beror på fukt. Då skulle jag vara extra försiktig med att bygga in väggen med panel
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det är putsen som släppt, den tidigare ägaren till huset har lagt ett ganska tjockt lager puts som han målade på och vad det var för färg vet jag inte.
Men finns det nått sätt att få bort färgen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.