har nu suttit o tittat på 24tools.de. verkar helt klart värt att beställa från utlandet.
har tittat på följande maskiner

1:metabo METABO (Elektra-Beckum) 102550000 KGS255-230/1/50 KGS 255 230 1 50 Kapp- und Gehrungssäge KGS 255 - 24tools
2:hitachi Kapp-/Gehrungssäge 89 mm HITACHI C10FCE 93462516 934.625.16 C 10 FCE www.24tools.de Werkzeuge - 24tools
3:bosch BOSCH Blau (GW) 0601B20003 GCM10 GCM 10 Kapp- und Gehrungssäge - Werkzeuge und Maschinen online ka - 24tools

jag är ingen snickare utan vill ha en bra maskin som klarar av det mesta hemmafixet
med bra precision,

vet ni någon annan såg som kanske passar mina behov bättre?
pris runt 3500
 
Jag köpte en sådan här: HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis Den har funkat bra till det jag har behövt den till. Lasern underlättar mycket när man ska kapa.

Fast när jag köpte den så var den nedsatt till ca 2400kr.

Jocke
 
Jag köpte en Metabo KGS255 på Bauhaus för 2995kr. Jättenöjd!
 
Har en GCM10 SD. Utomordentlig. Lite dyrare men fördelen är att klingan kan tiltas 45* åt båda hållen samt gerar 50/60 grader.

Hittade den i paket med den fina sågbänken för 6995 för ett halvår sen. Supernöjd!
 
Jag köpte en metabo 255plus, den tycker jag är helt outstanding, har hitills bara använt den till att kapa reglar 145x45, men det har fungerat kanon, känns stabil och precisionen på lasern är kanon. skulle jag välja såg i dag skulle jag garanterat tagit en lika dan. köp en sån!
 
Jag kör GCM12 SD med Bosch-bänken, stabila och bra grejor.
 
villa lindsbo skrev:
vet ni någon annan såg som kanske passar mina behov bättre?
pris runt 3500

hellbeach skrev:
Jag kör GCM12 SD med Bosch-bänken, stabila och bra grejor.

GCM12 SD kostar väl ändå en bra bit över 3500 SEK?
Metabon och Bosch PCM 8S ligger ju båda i det prisläge som villa lindsbo efterlyser.


imported_peter, var hittade du din 255plus och vad gav du för den?
 
Angående PCM8:an så fick jag precis ett reklamblad från den lokale Järnia handlaren, dom kör kampanj på PCM8 2995:-

/Håkan
 
vad är det för skillnad på pcm 8 och pcm 10

tittade på 24tools.de och dom tar 2600 för pcm10
 
Vet att det finns fler trådar där kapsågar diskuteras. Jag slår gärna ett slag för min DeWalt 707 bara för att försvåra ditt val ytterligare. Valde den framför Boschs PCM8 för att den kändes mer exakt och gedigen. Däremot kan DW707 vara lite tung att jobba med, men det vänjer man sig vid. Ser inte detta som ett problem. Köpte min DW707 för 3500 kr hos lokala handlaren. Borde gå att hitta för motsvarande pris.
 
villa_lindsbo: Angående Skillnad GFCM10 > PCM8, Grön(Proffs)/Blå(Semi pro) 10:an har kapacitet för större mtrl, hur mycket det skiljer vet jag inte men detaljer finns nog att finna på bosch.se.

En annan såg som inte varit uppe denna tråd men som ligger i närheten av ditt prisintervall är Bosch GCM8S, utfrån att bara ha klämt och böjt på samtliga nedanstående maskiner så ger den en känsla av stabilitet som klart rankar den före GCM10 och DW707 och i paritet med Makita LS 1014?(Den med dubbela geidrar) Pris på GCM8S hos K-rauta 3690:-

Tycker att jag har läst i andra kap/ger trådar att det är fler som tycker om känslan hos den sågen, men det vore bra med lite praktisk användar feedback oxå.


/Håkan
 
Dewalten är ingen höjdare, jättetung. Gå in till någon som säljer Makita och känn på en LS0714...
 
Det är nog snarare Makitan som är en riktig lättviktare med sina 12,7 kg.

Dewalten ligger på 14,5 kg
Bosch PCM 8S 18,6 kg
Bosch GCM 8S 15 kg
Metabo KGS 255 plus 14,5 kg

De fyra senare brukar gå att få för mellan 3000 och 4000, har för mig att makitan är lite dyrare. Är man i behov av att flytta sågen mycket kanske det är läge att köpa makitan. Personligen tycker jag att dewalten känns ganska lätt och smidig.

/Kalle
 
hahel Är det inte Bosch Blå(proffs)/Grön(glad amatör) ?

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.