Denna flätade vajer/tråd går från nock till underliggaren i takstolen..
Trodde att draglinor går horisontalt mellan takstolens ben.
Någon som kan förklara vad detta är ? Vilken nytta gör den ?
 
  • Flätad vajer som sträcker sig vertikalt från taknock till underliggare i en träkonstruktion på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du själv skrev, draglinor ska sitta horisontellt, istället för hanbjälkar. Jag kan inte tro att denna lina har med takkonstruktionen att göra.
 
Den gör väl underliggaren aningen mindre svajbenägen kanske...........Det är väl en lättviktskonstruktion från början till slut. Tycker även strävorna ser ut att ha kommit dit i efterhand? Tryckimpregnerat och inte lika på alla?
Fast vad är det för nåt? Garage och liknande kan ju ha väldigt enkla takstolar men den putsade skorstenen? talar ju för nåt annat?
 
S Stefan1972 skrev:
Den gör väl underliggaren aningen mindre svajbenägen kanske...........Det är väl en lättviktskonstruktion från början till slut. Tycker även strävorna ser ut att ha kommit dit i efterhand? Tryckimpregnerat och inte lika på alla?
Fast vad är det för nåt? Garage och liknande kan ju ha väldigt enkla takstolar men den putsade skorstenen? talar ju för nåt annat?

Faktiskt en liten sommarstuga om 35m2. Överram i t-stolen har 40x130. Ser ut som strävorna inte sitter med samma mått. Ja, då kan det ju vara en komplettering.
Lite ovanliga mått i virket.

Väggarna har t.ex 50x100 som reglar.
 
J justusandersson skrev:
Som du själv skrev, draglinor ska sitta horisontellt, istället för hanbjälkar. Jag kan inte tro att denna lina har med takkonstruktionen att göra.
Fotot visar 2 stycken. Minnet svajar, men tror det satt 2 på andra sidan murstocken också.
 
De håller upp innertaket.
 
Fast var står det innerväggar då? Hade det varit ett garage så kan man ju se sånt där om man vill ha upplaget bättre för div last på takstolarnas underliggare men om det står innerväggar lite här och var så gör det ju ingen skillnad.
 
Så där hade de gjort på vårt torp också. Hos oss var det för att lyfta upp innertaket.
 
D Daniel 109 skrev:
De håller upp innertaket.
Bra tänkt!...Då vet jag
 
B bjwe skrev:
Så där hade de gjort på vårt torp också. Hos oss
B bjwe skrev:
Så där hade de gjort på vårt torp också. Hos oss var det för att lyfta upp innertaket.
Daniel109, tror också det.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast var står det innerväggar då? Hade det varit ett garage så kan man ju se sånt där om man vill ha upplaget bättre för div last på takstolarnas underliggare men om det står innerväggar lite här och var så gör det ju ingen skillnad.
Har inga noteringar om innerväggar. Stugan är liten, få rum.
Uppgiften jag fick, var att försöka klura ut vad dessa används till.
 
Finns öglan i den bortre linan också? Det har inte suttit något rör, kvastskaft eller liknande mellan, och så har något hängt där?
 
I öglorna har man haft en käpp och tvinnat ståltråden för att spänna den.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jovisst, men avsikten kan ha varit att hänga upp något. Jag har sett konstigare saker i gamla hus.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Finns öglan i den bortre linan också? Det har inte suttit något rör, kvastskaft eller liknande mellan, och så har något hängt där?
Jag skall kolla det nästa gång när jag kommer dig.

Ännu så länge tror jag mera på de som skrivit:
"Så där hade de gjort på vårt torp också. Hos oss var det för att lyfta upp innertaket"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.