Hade vi lyssnat på installatörens "expertråd" hade vi legat på en förbrukning på mellan 14.500-15000 KWh. Då var expertråden att styra med termostaterna, ha värmekurva minst 4 till vår gjutna sula osv osv, så jä...la korkat så i efterhand så undrar man hur den intallatören utbildats. Råden han gav kostade oss dyrt i uppvärmningskostnader i dom drygt 3 månader förra vinten vi lydde hans råd efter att ha flyttat in. Men efter goda råd och tips här och på andra forum fick jag hjälp att optimera inställningarna på pumpen så tendensen hittils i år ligger på under 11.000 KWh totalt trots tillökning i familjen.
 
Bonus direkt 6 kw 100 meter borrhål . 2800 timmar i Stockholm d.v.s. 4200 kwh för uppvärmning. (förra året gick den nästan exakt 3000 timmar)
Med 208 m2 hus blir det 20,2 kwh/m2 i uppvärmningskostnad.

Till det kommer varmvatten men framförallt hushållsel på ca 10000 kWh.
 
BAS skrev:
4200 kwh för uppvärmning.
Coolt, grattis!
 
Nibe 8.5kw ca 740 meter slang, accumulatortank 700liter med 200liter varmvattenberedare ingen tillsatsvärme.
Årsförbrukning 6000kwh.
Huset är från sent 1800tal, nya fönster. Ca 175 kvadrat och två personer.
//Johan
 
IVT HT + C6 280m slang, nybyggt 156m2 1 & 1/2 plan
totalförbrukning 9730 KWh 060501-070501
 
10000kwh för uppvärming sedan 2005-08-11

ca 110kvm byggt 1938 ej isolerat sedan dess.

Panasonic 24dke Luft/Luft. eldat ca 20 gånger på 2 vintrar (när det är kalalr än -20 grader).
 
1 1/2 planshus 184 kvm byggt -00 i Sthlm. Totalt 12822 kWh inkl. hushållsel mellan 060501-070501. Uppvärmning med en IVT 480 (frånluftsvärmepump max 2kW), avluft 252m3/h. (BBR minimikrav 230m3/h). Vattenburen gv på bv, vattenburna lågtempsradiatorer på öv.
 
ClasseClas skrev:
1 1/2 planshus 184 kvm byggt -00 i Sthlm. Totalt 12822 kWh inkl. hushållsel mellan 060501-070501. Uppvärmning med en IVT 480 (frånluftsvärmepump max 2kW), avluft 252m3/h. (BBR minimikrav 230m3/h). Vattenburen gv på bv, vattenburna lågtempsradiatorer på öv.
Det låter ju som riktigt bra med en 480? Vad är hemligheten?
Extremt bra isolerat? Stödeldning? Få i familjen? Låg inomhustemperatur?

Vi skall också bygga 1,5-plan på 185 kvm och de beräkningar som vi fått med IVT 490 ser helt annorlunda ut....
 
kungkokos skrev:
Det låter ju som riktigt bra med en 480? Vad är hemligheten?
Extremt bra isolerat? Stödeldning? Få i familjen? Låg inomhustemperatur?

Vi skall också bygga 1,5-plan på 185 kvm och de beräkningar som vi fått med IVT 490 ser helt annorlunda ut....
Hej kokoskungen,

Mitt hus är rätt ordinärt, 1 1/2-plans med förhöjt väggliv, 184m2, vattenburen golvvärme o vattenburna lågtempsradiatorer på öv. 200mm isolering i plattan, 195mm i väggar och 315mm i tak. 2vuxna + 2 barn. Huset är helt klart välbyggt och tätt. Beräknat effektbehov för bv är 3.9kW vid DVUT och jag gissar att öv tar 1-1.5kW till.

Från att ha haft en årsförbrukning på 17700 kWh/ år så har jag lyckats gå ner till 12800 kWh på årsbasis. Det är främst tack vare trimning av FLVP som detta har lyckats.

Vi har en temperatur på 20.5 -21 grader på bv och 22-23 i badrummen. I "finrummet" med kamin ligger tempen strypt till 17 grader. Där får man elda för att få det varmare. Vi eldade kanske 10 ggr denna säsong vilket är värt kanske 300kWh.

Sedan har vi inget badkar utan kör med 2 duschar + bastu istället. Duscharna är strypta till att ge max 6 liter/minut och jag lovar att man blir blöt då också!:) Tack vare detta så har vi aldrig kört slut på vv trots en vvb på endast 170 liter.

Från början ställde jag in pumpen på värmekurva 5 (radiatorkurva) och shuntade ner värmen till gv + körde med termostater på golvvärmen. Sedermera gick jag ner till kurva 1 (golvvärme) vilket funkar bra med radiatorerna på öv.

I nov. förra året gick jag över till styrning via innegivare och strypte in samtliga gv-ventiler. Vidare ändrade jag vv-hysteresen så att kompressorn går in först vid 45 grader och värmesköldarna vid 40 grader. Pumpen är extremt vv-prioriterande och när vi inte behöver vv till varje pris, så har det gått bra lugna ner vv-produktionen. Sedan har jag ställt om sommarläget från 17 grader till 13 grader.

Huset ligger i N-S riktning med framsidan i västerläge. Stora träd saknas på tomten pga stora sprängarbeten inför husbygget. Solen värmer upp huset redan med start i februari.

Så sammanfattningsvis så har vi inte komfortgnetat så mkt utan snarare trimmat "kupévärmaren" vilket verkligen har lyckats. Nästa steg är att byta ut cirkpumparna (1 för gv och 1 för radiatorer) mot lågeffektsdito. Bef. pumpar drar ca 1400 kWh/år (104+60 Watt). Ett litet projekt som jag fixar när andan faller på. Tyvärr är lågeffektpumparna ganska dyra så payoffen sticker iväg en del.
 
Vi skall bygga ett 1½-planshus på 185 kvadrat. Isolering i vägg 220, platta 300 och tak 460 (om vi inte väljer ryggåstak). Ingen märkvärdig storlek på fönster och majoriteten av dessa i söderläge. Vi beräknas ändå landa på ett effektbehov på ca 7-8 kW. Kan detta verkligen stämma?
Överallt på forum kan man läsa att IVT 490 inte räcker till 185kvm och därför har vi tänkt satsa på en ComfortZone CE-50. Men om dina siffror är så pass bra börjar man ju tveka...Suck. Det är inte lätt det här. Kul iaf att du har lyckats få så pass bra siffror!!
Tack för ditt utförliga svar!
 
kungkokos skrev:
Vi skall bygga ett 1½-planshus på 185 kvadrat. Isolering i vägg 220, platta 300 och tak 460 (om vi inte väljer ryggåstak). Ingen märkvärdig storlek på fönster och majoriteten av dessa i söderläge. Vi beräknas ändå landa på ett effektbehov på ca 7-8 kW. Kan detta verkligen stämma?
Överallt på forum kan man läsa att IVT 490 inte räcker till 185kvm och därför har vi tänkt satsa på en ComfortZone CE-50. Men om dina siffror är så pass bra börjar man ju tveka...Suck. Det är inte lätt det här. Kul iaf att du har lyckats få så pass bra siffror!!
Tack för ditt utförliga svar!
Det kan säkert stämma att det beräknade effektbehovet är 7-8kW. Sedan är det ju så att spis, ugn, torktumlare, belysning, datorer etc tillför värme som kan göra det faktiska effektbehovet lägre.
BBR är betydligt tuffare från i år rörande energianvändning, http://www.boverket.se/upload/publi...regler/bbr12/Avsnitt_9 _Energihushallning.pdf
, och jag skulle inte vid ett nybygge tveka att sätta in tex en Comfortzone CE50 el. CE65 eller bergvärme/markvärme för den delen heller. Hellre det än att satsa på ett urfint dyrt kök för säg 200' som ungarna sliter ned på 5 år typ...

När min IVT480 är utsliten, dvs ekonomiskt utrangerad, så byter jag enkelt ut den mot en ComfortZone eller ngn annan leverantör om konkurrensen har lyckats vakna till livs tills dess. Att göra förtidsbyte är inget jag kan räkna hem.
 
Jag håller med om att den typen av investering känns mycket bättre. Med tanke på nyheterna idag och rapporten om det förväntade höga elpriset under 2008 är det nog helt rätt. Jag är självklart medveten om innebörden av den nya energideklarationen - det hoppas jag alla är som skall bygga nytt. Vårt hu klarar dock kraven även med en IVT490, men det handlar ju om att få låga driftskostander, och inte "bara" klara kraven.

Det jag tvekade på är hur lång tid det tar innan man kan räkna hem pengarna, om man kan ha så pass låga driftskostnader med en IVT480. Jaja, en CE-50L med extern acktank på 500 liter och förberett för solslinga är vad vi har tänkt oss. Vi får se om vi lyckas övertyga Götenehus om att installera denna åt oss. Än så länge är de inte direkt samarbetsvilliga, men de kan ju inte erbjuda en pump som passar vårt hus till en rimlig kostnad. Vi får se om tjat kan löna sig :)
 
Du får kolla på Götenehus' energiberäkning för ditt hus med en IVT490 och jämföra med CZs reklam här: http://www.comfortzone.se/ArligBesparing.htm
och se vilken ungefärlig payofftid det blir med dagens elpriser. En payofftid på 6-8år skulle jag iaf acceptera.

När jag byggde -99/-00 så kostade elen vill jag minnas 14 öre kWh rörlig och jag tog ett 3-årsavtal till 17 öre/kWh, vilket var helt rätt beslut då. The rest is history när det gäller elprisets utveckling! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.