J Jackie2times skrev:
Hej har byggt många hus med liknande tomter. Mitt förslag är lång smalt hus men inte smalare än 8m. 15x8. Entre från öster så nära tomtgränsen 4m räcker. Visst med glaspartier i väster och använd så många glaspartier mot norr också, gärna stora. Flytta in huset lite så att ni får plats med garage/carport, garage i sydvästra får ni insynsskydd eller sydöstra för carport.

man skulle kunna göra entrén från syd den smala sidan på huset
Hej, va kul med fler tankar och input. Jag satt och rita olika hus och exakt 8 m tyckte jag också var gränsen. Vi vill ha mycket fönster mot väster men kanske även mot söder tänker jag. Men en fråga varför norr? Det känns inte som det kommer mycket ljus från norr och vi vill inte ha för stora fönsterpartier från gatan. Men det kanske finns något jag inte tänkt på :D
Entré från syd, eller menar du kanske norr? Syd blir ju att man får gå runt gela huset på trädgården.
 
Tänker man utifrån era förutsättningar, dvs 21m bred tomt så får jag det till följande.

21m tomt
4m till tomtgräns
7m Parkering/enkelgarage
(+2m dubbelgarage)
= 8-10 meter hus.

Så jag instämmer i att en maximal bredd om ca 8 meter är att föredra.
Hade även satsat på enkelgarage och sedan lagt ytterligare 2 m mot sydväst för att ge mer utrymme till utemiljö :)
 
Hej nu såg jag väderstrecken på tomten. Menar entré från norr. Men glaspartier NÖ samt SÖ isåfall?

Vet inte om ni gillar men snyggt med högt tak i vardagsrum och inomhus hall/balkong övervåning med utsikt NÖ men ej yteffektiv.
 
J Jarlsgård skrev:
Tänker man utifrån era förutsättningar, dvs 21m bred tomt så får jag det till följande.

21m tomt
4m till tomtgräns
7m Parkering/enkelgarage
(+2m dubbelgarage)
= 8-10 meter hus.

Så jag instämmer i att en maximal bredd om ca 8 meter är att föredra.
Hade även satsat på enkelgarage och sedan lagt ytterligare 2 m mot sydväst för att ge mer utrymme till utemiljö :)
Tqck för input! Ja, vi kommer köra enkelgarage men vi är osäkra var vi ska ha den. Jag tänker vänster om huset ganska långt upp sydost (bakom huset) så den inte ger skugga på kvällen.
När du skriver 7 meter garage hur menar du? :thinking:
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Tqck för input! Ja, vi kommer köra enkelgarage men vi är osäkra var vi ska ha den. Jag tänker vänster om huset ganska långt upp sydost (bakom huset) så den inte ger skugga på kvällen.
När du skriver 7 meter garage hur menar du? :thinking:
Jag hade placerat garaget i nordöst. På så vis kan ni nyttja tomten till fullo utan att ett garage skuggar.

Med 7 meter garage menar jag följande:
1 meter till tomtgräns
4-4.5 m brett enkelgarage
1.5-2m mellan garage och hus :)

Kort och gott "7m garage" innebär den ytan som behöver reserveras för att kunna placera garaget på ett bra sätt :)


Detaljplanen säger att ni ska hålla minst 4 meter till tomtgräns/gata för bostadshuset och minst 6 meter för komplementbyggnad (garage) mot gatan.

Då hade jag förslaget huset så det ligger 4 meter från gatan och sedan hade jag dragit in garaget så det ligger 10-11 meter in från gatan. På så vis får ni 4 st bra parkeringsplatser. Dessutom så blir det relativt lite "döyta" i nordöst bakom huset :cool:
 
J Jackie2times skrev:
Hej nu såg jag väderstrecken på tomten. Menar entré från norr. Men glaspartier NÖ samt SÖ isåfall?

Vet inte om ni gillar men snyggt med högt tak i vardagsrum och inomhus hall/balkong övervåning med utsikt NÖ men ej yteffektiv.
Vi funderar på entré mot gatan men om det blir svårt att få till så gör det inget om det blir på långsidan (NÖ sidan). Jag är helt nybörjare inom detta men blir lite förvirrad när du skriver om glaspartier NÖ och SÖ. För överallt jag läst så vill man få in ljuset från syd/sydväst och placera typ vardagsrummet där. Så vi tänker om vi har stora glaspartier mot på sydväst. Huset snygga sida med alla stora glaspartier och även få in lite ljusinsläpp från kortsidan som är mot trädgården (sydöst.) Tänker vi fel?

Jag älskar högt till tak och vi har tom kollat en annan husmodell som har så med en "balkong" inomhus och ryggåstak på halva planet där nere. Men jag är osäker om det går att få till på detta typ av hus? Dessutom försvinner väldigt mkt golvyta där uppe. Jag har letat överallt men hittar knappt leverantörer med ryggåstak på ett funkishus som är 2 plan och inte 1.5 plan:(. 1.5 plan finns det massor sådana modeller.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hade placerat garaget i nordöst. På så vis kan ni nyttja tomten till fullo utan att ett garage skuggar.

Med 7 meter garage menar jag följande:
1 meter till tomtgräns
4-4.5 m brett enkelgarage
1.5-2m mellan garage och hus :)

Kort och gott "7m garage" innebär den ytan som behöver reserveras för att kunna placera garaget på ett bra sätt :)


Detaljplanen säger att ni ska hålla minst 4 meter till tomtgräns/gata för bostadshuset och minst 6 meter för komplementbyggnad (garage) mot gatan.

Då hade jag förslaget huset så det ligger 4 meter från gatan och sedan hade jag dragit in garaget så det ligger 10-11 meter in från gatan. På så vis får ni 4 st bra parkeringsplatser. Dessutom så blir det relativt lite "döyta" i nordöst bakom huset :cool:
Då blir det ungefär såhär om jag förstår ditt resonemang rätt. I detta fall tar man ju värdefull mark på vår uteplats till höger (sydväst) där vi tänkt ha en del av vår uteplats.

Vi tänker ungefär som den andra bilden ev lite närmare huset kanske. Finns det något negativt med det? Vi känner att vi ändå har gått om bakgård så det räcker.
 
  • Handritad planritning av uteplats med måtten 8x15 meter och beräknad yta på 120 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en tomtplan med markerade mått och en planerad byggnad på 120 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag inte vet hur väderstrecken ligger så är det svårt att svara på huruvida det är som jag menade eller ej

En sak kan jag dock flika in direkt. Gör ett större garage! 4*8.4 skulle jag säga är en bättre storlek :cool:
 
BirgitS
Isabellaa Isabellaa skrev:
Så vi tänker om vi har stora glaspartier mot på sydväst.
Tänk bara på att det då blir väldigt varmt inne sommartid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk bara på att det då blir väldigt varmt inne sommartid.
Jo, jag har läst det med men det är väl där vardagsrum och matplats ungefär brukar placeras? Då är det smidigt komma ut på uteplatsen som man också oftast placerar syd och sydväst. Vet inte riktigt hur vi annars ska placera huset.
 
J Jarlsgård skrev:
Då jag inte vet hur väderstrecken ligger så är det svårt att svara på huruvida det är som jag menade eller ej

En sak kan jag dock flika in direkt. Gör ett större garage! 4*8.4 skulle jag säga är en bättre storlek :cool:
Tack för input. Vi kommer även behöva förråd så det kan man ju kanske få in där.
 
BirgitS
Isabellaa Isabellaa skrev:
Jo, jag har läst det med men det är väl där vardagsrum och matplats ungefär brukar placeras? Då är det smidigt komma ut på uteplatsen som man också oftast placerar syd och sydväst. Vet inte riktigt hur vi annars ska placera huset.
Javisst är det så men då är det ju bra att planera för hur man ska motverka uppvärmningen t.ex. mindre fönster, särskilda fönsterrutor, markiser, skärmtak och/eller AC.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst är det så men då är det ju bra att planera för hur man ska motverka uppvärmningen t.ex. mindre fönster, särskilda fönsterrutor, markiser, skärmtak och/eller AC.
Okej då förstår jag hur du menar. Det är mycket att hålla koll på :crysmile:
 
Handritad skiss med mått och beräkning på 120 kvadratmeter och anteckning om målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stämmer detta?
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Stämmer detta?
Förlåt såg nu att jag glömde svara på det om väderstrecken:seenoevil: Ja, exakt där är syd. :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.