Hej alla!

Jag håller på att renovera en 70tals lägenhet och i sovrummet så fanns det en 5×150cm utbyggnad från den bärande väggen, som att någon bara satt reglar direkt mot betongen och sen en spånskiva ovanpå.

Vi frågade styrelsen om det gick att ta bort utbyggnaden men fick svaret att de inte visste vad den var till, men att den fyller "någon funktion" och därför ska vara kvar.

5 minuter senare hade jag brutit bort skivan och hittar en igenmurrad öppning in till vad jag tror är grannen i nästa trapphus.

Någon som vet varför den finns där?

Fyllde verkligen 4cm isolering och lite spån någon vital funktion?
 
  • Renoverat 70-tals sovrum med upptagen utbyggnad som visar reglar och igenmurad öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med borttagen väggsektion som avslöjar en igenmurad öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det där är nog bara för att den som renoverade förra gången inte kunde putsa slätt på Leca
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Borde det inte vara oputsat upp till taket då?
 
Svernis Svernis skrev:
Borde det inte vara oputsat upp till taket då?
Den igensatta öppningen, som det ser ut som, gick väl inte upp till taket?
 
För att förtydliga:
Resten av vägen är armerad betong.
Öppningen är som sagt av lekablock och har en moderiktigt "pizzavalv"
 
Många hyreshus byggde snabbt och då lämnade man öppningar ända till tak, sen stoppade man i en dörr och fylld hålet ovanför
 
Det har inte funnits en "stor" lägenhet då? I det hyreshus jag bodde i när jag var liten fanns det flera sådana där man öppnat upp och de hade så att säga en stor lgh av två mindre. Ingång från två trapphus alltså.
Det var även förberett för lekis i nå lägenheter på bottenplan. Där var det likadant. Sånt byggde senare bort och lägenheterna blev som vanligt igen.
Vår lägenhet var dessutom en fyra som från början var en trea. Ett rum togs alltså från grannlägenheten som blev en tvåa istället.
 
S Stefan1972 skrev:
Det har inte funnits en "stor" lägenhet då? I det hyreshus jag bodde i när jag var liten fanns det flera sådana där man öppnat upp och de hade så att säga en stor lgh av två mindre. Ingång från två trapphus alltså.
Det var även förberett för lekis i nå lägenheter på bottenplan. Där var det likadant. Sånt byggde senare bort och lägenheterna blev som vanligt igen.
Vår lägenhet var dessutom en fyra som från början var en trea. Ett rum togs alltså från grannlägenheten som blev en tvåa istället.
Ja det låter ju logiskt.

Men att ta bort isoleringen och reglarna för att få en slät vägg borde ju inte vara något problem då.

Det känns inte som att det fyller någon vital funktion för värme eller ljudisolering?
 
Ljudisoleringen blev förmodligen väldigt mycket bättre med den där konstruktionen än med bara lecablock. Isolering är ganska effektivt på att dämpa ljud.

Men det syns inte på visning så ska ni sälja så ta bort bara. Annars så hör ni väl nu om det blev mer störande ljud från grannen när den är borta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.